AnonymBruker Skrevet 10. november 2015 Skrevet 10. november 2015 Jeg vet at i andre land blir Solian (Amisulpride) brukt som behandling mot depresjon/dystymi i lavere doser. Men brukes den kun mot schizofreni her i Norge, eller er det mulig å få den på resept mot depresjon også? Grunnen til at jeg er interessert er fordi den har dopamin opp regulerende effekt, som kan være bra for en del negative symptomer som apati/manglende evne til å føle glede. Anonymkode: 0eec6...b58 0 Siter
Inner self Skrevet 10. november 2015 Skrevet 10. november 2015 N05A L05_1AmisulpridRefusjonsberettiget bruk:Schizofreni.Refusjonskode:ICPCVilkår nr-72Behandlingskrevende psykotiske eller psykosenære symptomer ved psykisk lidelse-ICDVilkår nr-F2Behandlingskrevende psykotiske eller psykosenære symptomer ved psykisk lidelse-Vilkår:Ingen spesifisert. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 10. november 2015 Skrevet 10. november 2015 Solian er billig, så om du ikke får den på blå resept for depresjon, koster behandlingen deg under 5 kroner om dagen. 0 Siter
ISW Skrevet 10. november 2015 Skrevet 10. november 2015 Jeg vet at i andre land blir Solian (Amisulpride) brukt som behandling mot depresjon/dystymi i lavere doser. Men brukes den kun mot schizofreni her i Norge, eller er det mulig å få den på resept mot depresjon også? Grunnen til at jeg er interessert er fordi den har dopamin opp regulerende effekt, som kan være bra for en del negative symptomer som apati/manglende evne til å føle glede.Anonymkode: 0eec6...b58Hvorfor akkurat Solian?Det finnes jo mange AP som gir refusjon på blå resept til bruk mot stemningslidelser, og som også har dokumentert antidepressiv effekt i lave doser. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. november 2015 Skrevet 10. november 2015 Hvorfor akkurat Solian? pga dopamin påvirkning? Anonymkode: c1635...4d1 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. november 2015 Skrevet 10. november 2015 Solian er billig, så om du ikke får den på blå resept for depresjon, koster behandlingen deg under 5 kroner om dagen.Åssen skal jeg få tak i Solian uten blå resept? Anonymkode: 0eec6...b58 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. november 2015 Skrevet 10. november 2015 Åssen skal jeg få tak i Solian uten blå resept?Anonymkode: 0eec6...b58Du må ha hvit resept. Anonymkode: c1635...4d1 0 Siter
ISW Skrevet 10. november 2015 Skrevet 10. november 2015 pga dopamin påvirkning?Anonymkode: c1635...4d1Alle AP vil i lave doser kunne øke dopaminerg aktivitet, via blokkade av presynaptiske dopaminreseptorer (som igjen lurer nervecellen til å tro at "her var det lite dopamin" slik at mer skilles ut). Hvis du er meget spesielt interessert, kan du lese om de ulike stoffenes reseptorbindingsaffinitet. Den presynaptiske reseptoren (som du ønsker at skal bli blokkert i størst grad) heter D2short eller bare D2s, den postsynaptiske heter D2long eller D2L. Men dette gjelder altså ikke bare Solian. Alle AP virker på denne måten i lave doser. Noen av dem (f.eks Seroquel) er jo nesten å regne som både antidepressiv og anxiolytikum i lave doser (sistnevnte via en annen mekanisme). 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 Skrevet 12. november 2015 Du må ha hvit resept.Anonymkode: c1635...4d1Hva kan jeg gjøre når psykiateren min ikke vil skrive ut resept på Solian? Anonymkode: 0eec6...b58 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.