Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. Fjern fastlegeordningen. Erstatt den med en "fast-sykepleier" som kan føre journaler og epikriser, gjøre enkle konsultasjoner som måling av blodtrykk, stelling av sår, fjerning av sting, rekvirering av de blodprøver som gjøres i helsesjekk, og skrive ut en del medisiner av typen prevensjonsmidler, milde antibiotika, milde smertestillende, blodtrykksmedisiner, kolesterolsenkende, etc., og som kan henvise til spesialist eller annen lege ved behov.

Vil ikke dette bare føre til ett ekstra ledd før man kommer seg til lege? Skal man på en måte må ha sykepleiers godkjenning for å få legetime? En del av det du skriver her gjøres utenfor legekontoret allerede. Nå skal jeg til legen om 3 uker, fikk ikke time før (jeg ville ha på en bestemt ukedag til et bestemt tidspunkt), om jeg skulle vært innom en sykepleier først ville det kanskje tatt enda tre uker før jeg fikk legetime? For hvem skal definere om du har behov for lege eller klarer deg med en sykepleier?

Skrevet

Vil ikke dette bare føre til ett ekstra ledd før man kommer seg til lege? Skal man på en måte må ha sykepleiers godkjenning for å få legetime? En del av det du skriver her gjøres utenfor legekontoret allerede. Nå skal jeg til legen om 3 uker, fikk ikke time før (jeg ville ha på en bestemt ukedag til et bestemt tidspunkt), om jeg skulle vært innom en sykepleier først ville det kanskje tatt enda tre uker før jeg fikk legetime? For hvem skal definere om du har behov for lege eller klarer deg med en sykepleier?

Det tenkte jeg også på. Irriterer meg allerede litt over at jeg må innom fastlege når jeg vet jeg skal til spesialist. Tror ikke det har noe for seg at sykepleiere henviser rett til spesialist; det har de rett og slett ikke medisinsk kompetanse til, og jeg vil nødig ha enda et ledd på veien.

Skrevet

Nå var dette med fast sykepleier mest ment til koordinering, ikke så mye til diagnosering.

Optimalt sett burde man kunne oppsøke spesialist uten henvisning. Det burde også være realistisk med et mye mer utbygget spesialisthelsevesen.

Gjest Gargamel
Skrevet

I mitt ideelle helsevesen bruker legene minst 80% av tiden til å utøve faget sitt.

Jeg har liten forståelse for at så dyre og spesialiserte ressurser skal bruke 40-60% av tiden på administrasjon (om man skal tro media).

Skrevet

om man skal tro media).

Og det bør man generelt sett ikke gjøre.

Anonymkode: c8ce3...a13

Skrevet (endret)

Nå var dette med fast sykepleier mest ment til koordinering, ikke så mye til diagnosering.

Optimalt sett burde man kunne oppsøke spesialist uten henvisning. Det burde også være realistisk med et mye mer utbygget spesialisthelsevesen.

Ofte er det ikke klart hva slags spesialist man skal til. Har man f,eks. vondt i brystet kan være tegn på en rekke ulike tilstander. En kan ikke forvente kompetanse til å avgjøre dette skal kunne innehas av sykepleier eller enn si en selv. Ser for meg mange "bomturer" til spesialist, hvilket ikke akkurat er ressurssparende.

Når det er sagt er jeg enig i at mye av legenes papirarbeid burde kunne overtas av annet personell.

Endret av Xtra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...