Gå til innhold

Blir man flat av Lamictal?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er oppe i 150 mg i Lamictal nå, jeg er ikke deprimert lenger. Men føler meg veldig flat i følelsene mine. Hva kan gjøres med dette, må jeg ned i dose eller burde jeg forsette å prøve høyere doser?

Anonymkode: b7955...23b

Skrevet

Av det jeg vet så skal ikke flat affekt være en vanlig bivirkning av Lamictal. Men alle reagerer jo forskjellig.. Jeg tok helt av under opptrappingen på Lamictal og det skal jo heller ikke skje. 

Skrevet

Av det jeg vet så skal ikke flat affekt være en vanlig bivirkning av Lamictal. Men alle reagerer jo forskjellig.. Jeg tok helt av under opptrappingen på Lamictal og det skal jo heller ikke skje. 

Mener du at du ble (hypo)manisk under opptrappingen?

Skrevet

Mener du at du ble (hypo)manisk under opptrappingen?

Ja, hypomani. Og jeg har ikke bipolar lidelse, fikk den på indikasjon tilbakevendende depresjon. Så noen kan reagere litt unormalt og kanskje du er en av de som blir flat av en medisin som egentlig ikke skal gi sånne symptomer. Det kan jo være andre ting også- hadde du mye svingninger før så kanskje du kjenner deg flat når du er stabil for eksempel? Du bør sikkert høre med legen din om dosering, men 150 mg er jo ikke mye (jeg tar 600 mg).

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har aldri hørt pasienter på Lamictal klage over dette.

De ulike depresjonssymptom forsvinner ikke samtidig. Sannsynligvis er dette noe som henger igjen fra depresjonen. Du skal fortsette opptrappingen.

Skrevet

Jeg har aldri hørt pasienter på Lamictal klage over dette.

De ulike depresjonssymptom forsvinner ikke samtidig. Sannsynligvis er dette noe som henger igjen fra depresjonen. Du skal fortsette opptrappingen.

Tingen er, at jeg var veldig emosjonell og sensitiv når jeg var deprimert. Jeg var ikke akkurat flat når jeg var deprimert, men ble det når Lamictal ble kvitt depresjonen.

Skrevet

Jeg er oppe i 150 mg i Lamictal nå, jeg er ikke deprimert lenger. Men føler meg veldig flat i følelsene mine. Hva kan gjøres med dette, må jeg ned i dose eller burde jeg forsette å prøve høyere doser?

Har ikke opplevd å bli flat av Lamictal. Opplever derimot å bli flat når depresjonen har vart lenge nok. Å ikke føle noe som helst er gjerne depresjonens endestasjon for meg etter en periode med elendighet. Etter Lamictal har jeg ikke kommet så langt ned at alle følelser har forsvunnet og jeg ikke bryr meg om noe.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Å være "emosjonell og sensitiv" er kanskje mer et problem enn en fordel. Lamictal høres ut som et godt valg.

Skrevet

Å være "emosjonell og sensitiv" er kanskje mer et problem enn en fordel. Lamictal høres ut som et godt valg.

Jeg synes det er mer problematisk å ikke klare å føle følelser som sympati eller kjærlighet. Meningen er jo at man skal være emosjonell kontrollert, ikke nummen.

Skrevet (endret)

Jeg synes det er mer problematisk å ikke klare å føle følelser som sympati eller kjærlighet. Meningen er jo at man skal være emosjonell kontrollert, ikke nummen.

Jeg syns du skal gi det litt tid. Kanskje du som antydet har restsymptomer eller bare er utslitt etter episoden. Hvor lenge har du stått på doseringen og hvor lenge har du følt deg flat? Det kan skje mye i hodet i begynnelsen etter min erfaring (jeg ble jo litt koko). Jeg ser på meg selv som en veldig empatisk person, men fikk faktisk problemer med empati i starten og brydde meg verken om familie eller venner. Fælt å tenke på nå :-( Ble imidlertid helt meg selv igjen etter noe tid.

Endret av 331
Kom på noe mer..
Skrevet

Har ingen issues med lamictal jeg unntatt kviser

bortsett fra at jeg fikk litium også for 11 år siden siden den ikke virker på mani

men nå har jeg lagt om livsstilen og er stabil med Abilify

nettopp kommet 200 mg lamictal så Dvs vært stabil uten at den kan ha virket enda

Anonymkode: 8bcda...8ce

Skrevet

Jeg syns du skal gi det litt tid. Kanskje du som antydet har restsymptomer eller bare er utslitt etter episoden. Hvor lenge har du stått på doseringen og hvor lenge har du følt deg flat? Det kan skje mye i hodet i begynnelsen etter min erfaring (jeg ble jo litt koko). Jeg ser på meg selv som en veldig empatisk person, men fikk faktisk problemer med empati i starten og brydde meg verken om familie eller venner. Fælt å tenke på nå :-( Ble imidlertid helt meg selv igjen etter noe tid.

Jeg begynte å føle meg flat når jeg begynte på 100 mg den 27 oktober, ca to uker siden. Jeg begynte på 150 mg igår. Som jeg sa, depresjonen forsvant når jeg kom opp i 100 mg. Men er nå preget av flathet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...