Gondor Skrevet 12. november 2015 Skrevet 12. november 2015 Jeg er totalt i mot legalisering av dette stoffet. Stoffet er mye farligere nå enn det var for 30 år siden. Nå er mye av det syntetisk fremstilt og kan gjøre ubotelig skade på en ung hjerne. 2 % av de som røyker utvikler psykose selv om det er usikkert om psykosen ligger latent eller om cannabis er den direkte årsaken. Og hva med lungene? De får hard medfart. Min eldste sønn utviklet psykose og nå skal han bl.a utredes for schizofreni.Kanskje det ikke er så rart at jeg er motstander? Det var min psykiater, som også driver med rusforskning, som fortalte meg hvor farlig cannabis er blitt.Andre mener at dette er propaganda og påpeker bl.a at man i endel land selger det til medisinsk bruk under kontrollerte forhold.Er forskningen på et såpass tidlig stadium at man ikke kan konkludere sikkert?Cannabis har dog ikke blitt et samfunnsproblem på linje med alkohol. Alkohol er det mest fysisk skadelige stoffet vi har og kan også føre med seg store sosiale problemer.Jeg har vært på kurs må vite og der lærte jeg at heroin gir større akutte skader, men på lang sikt ikke er like fysisk skadelig sammenlignet med alkohol.Store inntak av alkohol kan bli familiens forbannelse.Er det noen som kan si meg imot eller er det bare fordi min sønn røkte og det fikk fatale følger at jeg mener det jeg mener? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 Skrevet 12. november 2015 Ja folk bør holde seg unna både cannabis og alkohol, både med tanke på egen helse og folk rundt en. Personlig erfaring kan forståelig nok gjøre at noen innser dette, og andre innser det ikke, er jo bare morro tenker mangeMen om forbud er løsningen, eller i det hele tatt bedre enn legalisering i kontrollerte former, er nok heller tvilsomt. -gir større spillerom for spredning av syntetiske versjoner som er ekstremt farlige-umulig å vite styrke på virkestoffene-finansierer kriminelle miljøer og smuglere istedenfor å betale skatt på varene, en skatt som kunne brukes på opplysningsarbeid og behandling av de som får problemer med stoffene- forbudet har liten effekt på forbruket- politiet kaster bort tiden sin og henlegger veldig alvorlige andre saker for å håndheve et tvilsomt forbud Anonymkode: 7257b...7d3 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 Skrevet 12. november 2015 Hvordan er erfaringene i land (eller stater i USA) som har legalisert det? Anonymkode: b800b...165 0 Siter
Trine Skrevet 12. november 2015 Skrevet 12. november 2015 Etter hva jeg har lært så hadde ikke cannabis vært farlig dersom det hadde vært lovlig for da hadde det blitt kontrollert slik at cannabis faktisk er cannabis og ikke alt mulig annet. Cannabis skal visst nok være mindre skadelig enn alkohol. Jeg kan nok være enig i det, men jeg tror det er lettere å bli avhengig av cannabis enn alkohol fordi det er lettere å røyke en røyk enn å drikke seg full. Også tror jeg veien fra cannabis til andre stoffer er kortere enn veien fra alkohol og til cannabis. Men igjen, kanskje ikke om man hadde fått kjøpt cannabies på Rema 1000. "Heldigvis" har jeg hatt narkomani tett nok på meg, så selv har jeg ikke prøvd noe av det. Har fått i meg nok alkohol, men det har aldri vært noe jeg har kunnet bli avhengig av. Nå drikker jeg omtrent aldri. Kanskje litt vin på sommeren. 0 Siter
Janus30 Skrevet 12. november 2015 Skrevet 12. november 2015 (endret) Cannabis skulle ha vært legalisert for mange år siden. Dagens politikk er utdatert, bakstreversk og fører til mer lidelse enn nødvendig. Det burde både tilhengere og motstandere av legalisering kunne enes om. En streng regulering av bruk og omsetning er veien å gå dersom skadebegrensning er målet, ikke fri flyt slik forbudslinjen legger opp til. De som tjener mest på dagens politikk er mafiaen. De ønsker ikke for alt i verden en streng regulering gjennom legalisering. Endret 12. november 2015 av Janus30 1 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 12. november 2015 Skrevet 12. november 2015 Jeg orker ikke kjøre hele bevismaterialet en gang til. Alle som gidder å bruke Google scholar på dette tema, vil se at cannabis er farlig.Jeg skriver dette innlegget for å påpeke at det ikke er noen motsetning mellom at et stoff på enkelte indikasjoner nyttes til medisinsk bruk, og det at det er skadelig i ukontrollert bruk utenfor disse indikasjoner. det mest nærliggende eksempel er morfin. 3 Siter
737 Skrevet 12. november 2015 Skrevet 12. november 2015 Nixons "war on drugs" er et av de dummeste påfunnene noen sinne. 1 Siter
motorPrøysen Skrevet 12. november 2015 Skrevet 12. november 2015 Det har vært mye forskning på cannabis og psykose, med dels sprikende resultater. Samlet tyder mye på at det er en samvariasjon mellom cannabisbruk og psykose (de med psykose bruker i snitt mer enn andre). Spørsmålet er imidlertid om dette skyldes at cannabis er sykdomsfremkallende, eller om det er slik at de med psykoselidelser av en eller annen grunn foretrekker cannabis.Det er et klassisk høna-og-egget-spørsmål. Hvis det er slik at cannabis fører til psykose skulle vi 1) sett en økning av forekomsten av psykoselidelser i samsvar med at bruken av cannabis har økt kraftig fra sekstitallet og utover og 2) sett en økt forekomst av psykoselidelser i land der cannabis er mye brukt. Ingen slike sammenhenger er påvist. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 Skrevet 12. november 2015 Jeg er så lei av all legaliseringspropaganda. Hasjerne er jo helt hjernevaska... det er jo dopet som snakker, det er ikke dem.Og de jeg ser som driver og legger ut denne propagandaen - de sliter alle med div. psykiske tilstander.Hun ene har sterk angst og depresjon. neida, ikke relatert til cannabisbruken - yeah right!Et søskenbarn av meg var en sunn og frisk gutt... men hadde dårlige kompiser. Han lovte meg å ikke røre dop.Men det var nok ikke lett med en slik omgangskrets. Nå sliter han. Han bor hos foreldrene, har dårlige tenner, er mager og blek, og gjemmer seg stort sett på rommet. Sterk angst og depresjon. Forårsaket av dop? I think so! Han var til og med innlagt på psyk. pga et tilfelle av psykose...Mange selvmedisinerer seg med dop... men ofte har problematikken startet etter at de først begynte, så må de medisinere seg mer og mer med dopet for å holde det i sjakk, også tror de at dopet er bra mot angsten og depresjonen.På amerikanske sider reklamerer de med at cannabis er bra mot mange sykdommer, og at man ikke bare kan lindre plager, men kurere kreft med det. Jeg kjenner fort på lukta om noen har røyka hasj... kommer til luka mi og stinker... fysj!Nei, hold dere til et sunt kosthold. Joda, alkohol er sikkert farligere enn hasj, men hvorfor ikke ligge unna begge deler da?Jeg er naturlig "høy", å se en god film, ¨å ha en god samtale, prate og le.... man klarer alt det uten kunstige stimuli... Bare å prøve. naturlig rus er mye bedre, og man slipper bivirkningene.Jeg sliter med alvorlig sykdom nå og burde vært meget depimert... ja til og med dødsangst, og jeg tillater meg å føle på de følelsene av og til, men likevel så føler jeg at jeg har behov for timeout, det hjelper ikke å sitte og deppe og vente på døden. I stedet ser jeg morsomme serier, leser, strikker, prater med folk, ser etter morsomme ting på facebook som folk legger ut, og jeg ler ofte. Jeg er nok en positivt innstilt person, og det er viktig....uansett hvor hardt livet er, man må tillate seg å være glad. Anonymkode: 5f58c...463 1 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 12. november 2015 Skrevet 12. november 2015 @mP: Jeg har lenge hatt deg mistenkt for å være ansatt i psykiatrien som "6-åring". Har du lest litteraturen på dette? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 Skrevet 12. november 2015 Når det er sagt - jo jeg prøvde hasj og amfetamin en gang... aner ikke hvorfor, men jeg hadde en periode jeg var veldig nedfor, alvorlig syk far, samboer som ikke var helt snill... og en dag vi var ute på byen hadde jeg drukket litt for mye, så min dømmekraft var så som så. Så ble vi invitert på nachspiel, og det var nok det rareste nachspielet jeg har vært med på. For der så jeg bare en halvtom ølboks.... og et cd-cover, med noe hvitt pulver på... hm, var det en sånn fest ja.Etterhvert begynte han ene å lage en slags trompet/pipe av noe greier, denne var jo helt super... så blanda han hasj og amfetamin. fattigmanns kokain skrøt de. Så lagde de flere striper av amfetamin på cd-coveret og sendte rundt. Alle måtte prøve. Jeg var litt redd, men siden han ene var sykepleier så stolte jeg på at han visste hva han gjorde... jeg sniffa jeg og, men følte jegi kke klarte å sniffe helt inn, så sendte de rundt trompeten, men siden jeg ikke røyka fra før klarte jeg ikke trekke skikkelig inn heller. Så om jeg ble dopa eller ei vet jeg ikke, jeg følte meg i alle fall helt normal etterpå. Samboeren derimot ble dårlig og måtte spy, så vi praya oss en drosje og dro hjem. halvveis måtte han stoppe taxien og spy...Husker jeg kjente lukta i nesa et par dager senere. følte meg litt besudlet.Men nei, dette var en engangsaffære. Jeg hadde rett og slet ikke behov for slikt. Da jeg ble alvorlig syk ble jeg dopa ned av morfin og alt mulig, men jeg hadde lite smerter, og kunne raskt trappe ned. Fikk med meg Tegretol jeg skulle trappe ned, og det gikk helt fint uten abstinenser.Min far var alkoholiker og det var en periode i russetia det ble ofte litt alko, men jeg ble ikke avhengig.Nå hverken røyker eller drikker jeg, og jeg savner ikke noe... Jeg er naturlig ruset på livet og nyter hver dag jeg får. Selv om timeglasset nok renner ut etterhvert pga sykdommen... om det ikke skjer et under da. en må alltid leve i håpet, ellers har man ikke noe å se fram til. Rus er for tapere! Anonymkode: 5f58c...463 2 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 12. november 2015 Skrevet 12. november 2015 Utmerket oppsummert i siste setning :-) 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 Skrevet 12. november 2015 @mP: Jeg har lenge hatt deg mistenkt for å være ansatt i psykiatrien som "6-åring". Har du lest litteraturen på dette?"6-åring"??????? Ett annet sted får han kredd! Anonymkode: 479c4...6e9 0 Siter
Janus30 Skrevet 12. november 2015 Skrevet 12. november 2015 "Rus er for tapere"Vil si det er like stusslig å gå med et behov for å bestemme over andre voksne menneskers kropp og hva de får gjøre med den. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 Skrevet 12. november 2015 Utmerket oppsummert i siste setning :-)Men dop folk ned på psychopharma, så blir de så medgjørlige og alt går så meget bedre. Anonymkode: b800b...165 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 Skrevet 12. november 2015 @mP: Jeg har lenge hatt deg mistenkt for å være ansatt i psykiatrien som "6-åring". Har du lest litteraturen på dette?Regner med at du selv er totalavholds? Anonymkode: b800b...165 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 Skrevet 12. november 2015 Jeg orker ikke kjøre hele bevismaterialet en gang til. Alle som gidder å bruke Google scholar på dette tema, vil se at cannabis er farlig.Jeg skriver dette innlegget for å påpeke at det ikke er noen motsetning mellom at et stoff på enkelte indikasjoner nyttes til medisinsk bruk, og det at det er skadelig i ukontrollert bruk utenfor disse indikasjoner. det mest nærliggende eksempel er morfin.Har du dokumentasjon som viser hvor ille det har gått i de land som har legalisert cannabis? Anonymkode: b800b...165 0 Siter
ISW Skrevet 12. november 2015 Skrevet 12. november 2015 Jeg orker ikke kjøre hele bevismaterialet en gang til. Alle som gidder å bruke Google scholar på dette tema, vil se at cannabis er farlig.Jeg skriver dette innlegget for å påpeke at det ikke er noen motsetning mellom at et stoff på enkelte indikasjoner nyttes til medisinsk bruk, og det at det er skadelig i ukontrollert bruk utenfor disse indikasjoner. det mest nærliggende eksempel er morfin.Jeg betviler ikke at cannabis er farlig, kanskje ikke mht akutt toksisitet, men jeg har sett så mange bli paranoide av langvarig røyking at akkurat DET skal jeg ikke krangle på.Men er et stoff sin "farlighet" eneste kriterium for om et stoff skal legaliseres eller ikke? Jeg synes dessuten vurderingen av hvilke stoff som er "legale" eventuelt reseptfrie, følger en eller annen rar tradisjon fremfor en rasjonell grunn. Jeg vil anta at langt flere dør som følge av leverskade grunnet langvarig bruk (evt overdose) av Paracetamol enn bruk av cannabis. For ikke å snakke om tobakk og alkohol. Det er disse stoffene som virkelig dreper. Sukker dreper. Det samme gjør (muligens) mettet fett og transfett.Kriminaliseringen av narkotika gir opphav til en enorm illegal industri og økonomi, samt brutale voldshendelser. Jeg er ikke overbevist om at den *lille* delen av markedet som politiet greier å håndtere eller stoppe, er verdt innsatsen. Ved en større legalisering kan politiets ressurser frigjøres, smuglere blir arbeidsledige og søker andre land enn Norge, og langt færre vil innlede en kriminell løpebane.Dette er ikke noe argument for å røyke hasj. Men for at myndighetene ikke vil greie å kontrollere alt, så forsøket i seg selv er ganske nytteløst. Hvis noen vil røyke hasj, så gjør de det uavhengig av om det er legalt eller ikke, tror jeg. 3 Siter
Janus30 Skrevet 12. november 2015 Skrevet 12. november 2015 Jeg betviler ikke at cannabis er farlig, kanskje ikke mht akutt toksisitet, men jeg har sett så mange bli paranoide av langvarig røyking at akkurat DET skal jeg ikke krangle på.Men er et stoff sin "farlighet" eneste kriterium for om et stoff skal legaliseres eller ikke? Jeg synes dessuten vurderingen av hvilke stoff som er "legale" eventuelt reseptfrie, følger en eller annen rar tradisjon fremfor en rasjonell grunn. Jeg vil anta at langt flere dør som følge av leverskade grunnet langvarig bruk (evt overdose) av Paracetamol enn bruk av cannabis. For ikke å snakke om tobakk og alkohol. Det er disse stoffene som virkelig dreper. Sukker dreper. Det samme gjør (muligens) mettet fett og transfett.Kriminaliseringen av narkotika gir opphav til en enorm illegal industri og økonomi, samt brutale voldshendelser. Jeg er ikke overbevist om at den *lille* delen av markedet som politiet greier å håndtere eller stoppe, er verdt innsatsen. Ved en større legalisering kan politiets ressurser frigjøres, smuglere blir arbeidsledige og søker andre land enn Norge, og langt færre vil innlede en kriminell løpebane.Dette er ikke noe argument for å røyke hasj. Men for at myndighetene ikke vil greie å kontrollere alt, så forsøket i seg selv er ganske nytteløst. Hvis noen vil røyke hasj, så gjør de det uavhengig av om det er legalt eller ikke, tror jeg.Narkotika er forbudt. Det er derfor ingen bruker det. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 12. november 2015 Skrevet 12. november 2015 "6-åring"??????? Ett annet sted får han kredd!Anonymkode: 479c4...6e9Vanligvis er "universitetsutdannet" kred :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.