Gå til innhold

ISW: Serier av ekstraslag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden du tilsynelatende er eksperten på dette området tenkte jeg å rette spørsmålet direkte mot deg ;)

Noen ganger får jeg serier med ekstraslag, dvs mellom 4 og 8 rett etter hverandre. Det skjer ikke ofte, det kan være et par ganger i løpet av en måned, men som regel er det lengre mellom hver gang. Det er lenge siden jeg har fått det nå, men i går skjedde det plutselig igjen. Mens jeg satt i sofaen og ante fred og ingen fare fikk jeg plutselig 7 ekstraslag på rad. Det som skjer er at hjertet slutter å "trekke seg sammen" og "dobler" antall slag i steden. Altså, for hver gang hjertet slår for å pumpe blod så skjer det jo normalt en sammentrekning etterpå, men når jeg får disse seriene så kommer selve slagene dobbelt i dobbel rytme, og uten sammentrekningen. Er dette normale ekstraslag? Jeg har jo tidligere vært ganske grundig utredet hos kardiolog med arbeids-EKG, ultralyd og 24-timers EKG. Dette har vært i forbindelse med perioder hvor jeg har hatt hyppige "single" ekstraslag. De oppleves helt annerledes. Men siden disse seriene kommer så sjelden så er det jo nesten umulig å fange det på EKG.

Fortsetter under...

Skrevet

Hehe, så koselig å få et spørsmål direkte ;) Ekspert er jeg vel ikke, men har nok hatt noen hundre tusen ekstraslag ja.

Jeg har på andre forumer svart på spørsmål om serier av ekstraslag, men det er litt viktig å spesifisere om det er en reell serie av ekstraslag (uten normalslag imellom) eller om det på en måte er "annethvert" slag som er ekstraslag.

F.eks: Er pulsen sånn som dette:

X---X---Xxxxxxxx------X---X---X

Eller sånn som dette:

X---X---Xx----Xx-----Xx-----Xx----X---X---X

Det er førstnevnte som er en reell serie av ekstraslag (en takykardi) og sistnevnte kalles bigemini eller "tvillingpuls" og betyr at annethvert slag er et ekstraslag. Ekstraslaget føles ikke alltid, så bigemini kan også føles som en serie av langsomme, tunge hjerteslag.

I et ellers friskt hjerte (normalt EKG) så er ingen av delene farlig, med mindre du har "røde flagg"-symptomer ved siden av (besvimelse/nærbesvimelse, alvorlige brystsmerter, alvorlig tungpust) - men jeg tror de fleste leger er mer interessert i å utrede "variant 1" enn "variant 2". 

Skrevet

Det er variant 1, X---X---Xxxxxxxx------X---X---X. Merker ingen andre symptomer i tillegg, annet enn at det oppleves ubehagelig i de få sekundene det pågår. Heldigvis er det som regel lenge mellom hver gang det skjer :)

Skrevet

OK, takk for oppklaring.

Jeg får også sånne, heldigvis er det månedsvis mellom hver gang det skjer (eller hver gang jeg merker det). I et friskt hjerte er dette med all sannsynlighet et løp av rask rytme fra forkamrene (altså noen SVES i serie). Forkamrene er ganske mye mer tilbøyelige til å fyre av en liten salve av ekstraslag enn hoved/hjertekamrene uten at det er noe galt. Sistnevnte skjer stort sett i syke hjerter. Det er forskjellige mekanismer rundt ekstraslag fra forkamrene og hjertekamrene, forkamrene er gjerne en del mer "irritable" hva angår påvirkning fra adrenalin. Det er egentlig logisk, fordi hvis sinusknuten av en eller annen grunn skulle slutte å fungere, er det ønskelig at erstatningsrytmen skal starte høyt oppe i hjertet. Derfor har forkamrene en høyere egenfrekvens enn hjertekamrene, men det gjør også at de blir mer irritable.

Så lenge du ikke har symptomer som tyder på at hjertet ikke pumper nok blod (som besvimelse) så spiller det egentlig ingen rolle om du har ett, fire eller syv ekstraslag på rad. Hjertet bryr seg ikke om hvilket punkt som initierer hjerteslaget, det pumper det det skal av blod uansett.

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Bare hyggelig.

Hvis det noen gang skulle vedvare i lengre tid (minutter eller timer) - noe som er lite sannsynlig, så kan det være lurt å få tatt et EKG mens det pågår. Da kan det være at man har en "re-entry" sløyfe i et av forkamrene, som kan brennes vekk med ablasjon. Men korte løp følger vanligvis en annen mekanisme, og kan fint finne sted uten at man har en ekstra ledningsbane.

Det er mulig å kjøpe utstyr til å ta opp EKG på telefonen (AliveCor) - men det er noe selv jeg ikke har vært nevrotisk nok til å gjøre :) Men hvis det skjer veldig hyppig kan det jo være en grei metode for å fange opp hva som skjer.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...