AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 Skrevet 13. november 2015 Hei!Jeg har brukt Seroquel i et års tid nå, mot depresjon. Jeg har trappet litt opp og ned, men alltid endt med å måtte trappe opp igjen. Den hjelper både i forhold til tankekjør, og for søvn. Jeg står nå på 500 mg, og har gjort det siden juni.Ettersom jeg har vært innlagt både ved akuttpost og DPS, og nå går til poliklinisk oppfølging, så får jeg mange synspunkter på medisinering. Ekspertisen er ikke akkurat samstemt. En psykiater reagerte allerede da jeg sto på 300 mg, og sa jeg måtte gå på mindre dose. Han sa ingenting om hvorfor. Det endte opp med at jeg selv trappet ned en del, da jeg ikke hadde noe mer oppfølging, og ble ganske dårlig. En annen psykiater satte opp dosen til 400 mg, og sa at det var greit. Deretter ble dosen økt til 500 mg av en annen psykiater. Jeg har hele tiden vært skeptisk til medisinen, og ble enda mer skeptisk da den ene psykiateren sier at doseringen ikke er normal i forhold til behandling av depresjon, og at jeg ikke kan stå på slike doser. Men i neste omgang er jeg hos en annen psykiater, og jeg antyder at jeg kanskje skulle trappet ned, men får beskjed om at det ikke er riktig å trappe ned når jeg fortsatt ikke er bra. Jeg blir veldig i tvil.Jeg har opplevd mye bivirkninger. I nesten to måneder på 500 mg slet jeg med urinretensjon og sløret syn de første 12 timene etter inntatt dose, obstipasjon, munntørrhet og restless legs. I den tidsperioden var jeg innlagt på DPS, og de ønsket ikke å la meg trappe ned til tross for alle bivirkningene. Nå er det mye bedre, men disse bivirkningene er fortsatt til stede i en viss grad. Da blir jeg nervøs for hva slags andre bivirkninger jeg har, med tanke på hjerte/kar-system, ettersom jeg tydeligvis tåler Seroquel ganske dårlig. Den siste uken har jeg ved to anledninger (på morgenen) opplevd at det har vært litt vanskelig å uttale ord, en opplevelse av å "snøvle" litt. Dette har jeg tidligere ikke hatt på morgenen, og da blir jeg veldig redd for at dette kan være noen langtidsbivirkninger som begynner å melde seg. Jeg begynner å tenke på irreversible bivirkninger, og blir veldig ambivalent i forhold til medisininntak, noe som gjør at jeg står overfor et dilemma hver kveld. Jeg har til nå tatt foreskrevet dose, og vil ikke foreta doseendringer uten godkjenning fra poliklinisk psykiater.Men jeg skulle gjerne ha en vurdering fra deg. Hva slags fare utsetter jeg meg for ved å ta høye doser med Seroquel over tid? (Og hva er høye doser, og hva er lang tid.) Hva ville du anbefale?Jeg har fortsatt en behandlingskrevende depresjon, og har hatt liten effekt av andre medikamenter. Går i metakognitiv terapi 1-2 ganger i uka, og time til psykiater ved behov. Anonymkode: cced8...c2a 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.