AnonymBruker Skrevet 14. november 2015 Skrevet 14. november 2015 Hei NHD,har du behandlet ocd pasienter uten innsikt? Jeg er dessverre blitt innlagt, og jeg klarer ikke se dette er tanker. Jeg tenker det må ha skjedd, det jeg er redd for. Jeg ser det for meg, og husker mindre og mindre av de andre detaljene jeg prøve å huske tidligere. Jeg er sikker på at jeg husker feil, har løyet, og en mantra inni meg sier nå at "du må fortelle sannheten" jeg ser jo så mye bilder mm, så det må jo være sant?overlege, psyk og de rundt meg står fast ved at dette er kraftig ocd. Hva tror du? Har du behandlet dette?har også episoder der jeg er helt utenfor nå, og gråter, skriver beskjeder til psykologer/leger, skrevet i full panikk... Er henvist til spesialister, men føler jeg ikke kan ta i mot plass, siden jeg ikke tror dette er ocd. Anonymkode: bccba...aad 0 Siter
Dory Skrevet 14. november 2015 Skrevet 14. november 2015 de sier de kan si det er ocd, pga histoiens innhold. Men jeg er redd det hadde klikket for meg ett øyeblikk, og nå ser jeg altså bilder mm.og er redd jeg husket andre detaljer feil mm. Huff:( 0 Siter
ISW Skrevet 14. november 2015 Skrevet 14. november 2015 Hvis du har OCD med dårlig eller ingen innsikt, så finnes det medisiner som kan hjelpe. Selv ble innsikten min radikalt forbedret med AP. Jeg gikk fra å nesten tro at noe var alvorlig galt med meg til å skjønne at det ikke var det. Har du ikke fått råd av NHD med Risperdal før (eller husker jeg feil?) 0 Siter
Dory Skrevet 14. november 2015 Skrevet 14. november 2015 Jo, har fått råd om risperdal. Men der jeg er nå, har de ikke nevnt det... Psyk jeg går til da til og med at en kan bli frisk uten medisiner. Men der øret hører krg iallefall ikke på.kanskje jeg kan vise rådene fra NHD til de? 0 Siter
frosken Skrevet 14. november 2015 Skrevet 14. november 2015 Hei NHD,har du behandlet ocd pasienter uten innsikt? Jeg er dessverre blitt innlagt, og jeg klarer ikke se dette er tanker. Jeg tenker det må ha skjedd, det jeg er redd for. Jeg ser det for meg, og husker mindre og mindre av de andre detaljene jeg prøve å huske tidligere. Jeg er sikker på at jeg husker feil, har løyet, og en mantra inni meg sier nå at "du må fortelle sannheten" jeg ser jo så mye bilder mm, så det må jo være sant?overlege, psyk og de rundt meg står fast ved at dette er kraftig ocd.Hva tror du? Har du behandlet dette?har også episoder der jeg er helt utenfor nå, og gråter, skriver beskjeder til psykologer/leger, skrevet i full panikk...Er henvist til spesialister, men føler jeg ikke kan ta i mot plass, siden jeg ikke tror dette er ocd.Anonymkode: bccba...aadSå leit at du har det så vanskelig for tiden! Du skal selvfølgelig ta i mot plass hos spesialist, du har jo profitert enormt bra på behandling for din ocd tidligere. Prøv å huske tilbake til hvor vanskelig du hadde det for en del år siden (selv om du da hadde mer sykdomsinnsikt enn nå), og hvor frisk du ble. 0 Siter
ISW Skrevet 14. november 2015 Skrevet 14. november 2015 Jeg tenker at når du har "purely obsessional OCD" (tvangstanker uten synlige tvangshandlinger), som responderer best på medisiner, og i tillegg har dårlig innsikt, så tror jeg det kan bli tøft å bli frisk uten medisiner. Alternativet er metakognitiv terapi (vanskelig med ERP når du ikke har tvangshandlinger) men i alle fall jeg trengte medisin for å i det hele tatt greie å nyttegjøre meg av terapi.Ja, vis rådene fra NHD til din behandler/lege. 0 Siter
Dory Skrevet 14. november 2015 Skrevet 14. november 2015 Takk for svar iss, og frosken!det er virkelig vanskelig å ta i mot hjelp, når jeg ser det som reelt, men alle andre sier det er ocd.... Men lover å prøve! 0 Siter
ISW Skrevet 14. november 2015 Skrevet 14. november 2015 (endret) Takk for svar iss, og frosken!det er virkelig vanskelig å ta i mot hjelp, når jeg ser det som reelt, men alle andre sier det er ocd.... Men lover å prøve!bare hyggelig!Litt innsikt har du da, i og med at du _egentlig_ skjønner at du behandles for OCD. Men sykdommen din forteller deg at det ikke er OCD og jeg skjønner at man blir forvirret da.Har snakket med mange som har tvangstanker med dårlig innsikt. Det er ganske utrolig hva den sykdommen kan gjøre. F.eks har jeg snakket med folk som genuint tror de har skiftet seksuell legning (men de ønsker liksom ikke å gjøre det). Så mye kan OCD rote med hodet ditt.google "OCD false memories" Endret 14. november 2015 av issomethingwrong 0 Siter
frosken Skrevet 14. november 2015 Skrevet 14. november 2015 Takk for svar iss, og frosken!det er virkelig vanskelig å ta i mot hjelp, når jeg ser det som reelt, men alle andre sier det er ocd.... Men lover å prøve!Prøv å tenk tilbake. Du har blitt veldig bra av behandling før. Hjernen din tuller fryktelig med deg akkurat nå, men det kommer til å gå over gitt at du får god behandling. 0 Siter
Dory Skrevet 14. november 2015 Skrevet 14. november 2015 Hjertelig takk begge to. Ja, jeg har ett håp om at det kan være ocd, men har aldri hektet meg på en episode før, og blitt overbevist om at det må ha hendt, for jeg husker ikke alt jeg vil huske, og da har jeg konkludert med at det må ha hendt noe galt. Derfor tror jeg ikke det er ocd.... Og så har det dukket opp bilder, som jeg igjen konkluderer med at da må jeg ha gjort noe galt, siden jeg ser bilder og "film" :( 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 14. november 2015 Skrevet 14. november 2015 Jeg tror også at dette er ocd. Jeg har behandlet flere med lignende symptomer. I slike tilfeller mener jeg en skal legge til Risperdal til SSRI. 1 Siter
Dory Skrevet 14. november 2015 Skrevet 14. november 2015 Tusen takk NHD. Jeg synes det er rart at psykologene er så strenge for medisiner...? Virker som de synes det truer deres profesjon. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.