Gjest Skrevet 14. november 2015 Skrevet 14. november 2015 Jeg tar 600 mg Lamictal. Hver høst/vinter de siste årene har jeg fått en depressiv episode. Per nå er jeg mildt deprimert og jeg orker virkelig ikke en runde til. Jeg skal til fastlegen til uka, og har etter mye fram og tilbake med meg selv tenkt at jeg skal be om et antidepressiva. Har lest om Brintellix og av flere grunner kunne jeg tenke meg å prøve den.Har i den forbindelse noen spørsmål som det hadde vært veldig fint om du hadde kunnet svare på:1) Kan en fastlege skrive ut Brintellix, eller bør det initieres av spesialist (går ikke i behandling)?2) Jeg har mye tvangstanker i form av gjentakelse av setninger og ord i hodet, og uønskede fæle bilder. Vil Brintellix kunne ha en effekt på dette også (tvangstankene er nesten verre enn depresjonene)?4) Jeg har ganske sykliske episoder, og har lest at SSRI kan gi raskere sykluser. Etter din mening, er det noen fare for at det kan skje?3) Jeg har reagert ganske merkelig på medisiner tidligere. På SSRI har jeg enten hatt veldig rask effekt (et par dager, vet det egentlig skal ta > 14 dager), eller ingen effekt. Da jeg trappet opp Lamictal fikk jeg en hypoman episode, noe jeg aldri har hatt før i mitt liv. Jeg lurer derfor på hva jeg skal gjøre om jeg også flyr i taket av Brintellix? Har Quetiapin liggende, kan jeg i så fall ta den, og skal jeg da seponere medisinen?Håper på svar. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 14. november 2015 Skrevet 14. november 2015 1. En fastlege kan skrive ut Brintellix.2. Det er påvirkningen på serotoninsystemet som hjelper mot tvang. Så, ja, Brintellix bør virke mot tvang.4. Teoretisk ja. I praksis nei når du ikke bruker det i monoterapi.3. Ved hypomani bør du både starte med Seroquel og seponere AD. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.