Gå til innhold

NHD Frustrasjonstoleranse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser du skriver i en annen tråd at frustrasjonstoleranse er av stor betydning ved EUPF.  Betyr det at alle som har frustrasjonstoleranse har ihvertfall trekk av EUPF? Jeg kjenner meg mye igjen i det slik jeg var før.  Taklet ting litt bedre etter at jeg begynte med medisiner.  Når jeg igjen kom i en veldig vanskelig situasjon begynte selvskadingen.  Når jeg brukte det som mestringsstrategi klarte jeg å kontrollere meg uttad.

En som står meg veldig nær sliter også med frustrasjonstoleranse og jeg er bekymret for vedkommende.  Så jeg ønsker å vite mer om det.

Det var vondt å lese svaret ditt.  Fikk inntrykk av at det er lurt å holde slike mennesker litt på avstand.  Jeg er bare et vanlig menneske som alltid har prøvd så godt som jeg kan å kontrollere meg.  Men enkelte av oss sliter nok kanskje mer med å klare det. Før trodde jeg alle hadde det slik.  Men etterhvert har jeg forstått at det ikke er slik for alle.

Anonymkode: 4ea88...2e9

Skrevet

Hei. Jeg ble litt nysgjerrig på tråden om frustrasjonstolleranse. Kan du linke til den?

Skrevet

Hei. Jeg ble litt nysgjerrig på tråden om frustrasjonstolleranse. Kan du linke til den?

I tråden dater en med borderline brukte nhd ordet frustrasjonstoleranse. Et ord jeg ikke har hørt før som jeg googlet. Finner det interresant, og muligens det kan gi litt mer forståele. Jeg har tenkt spesielt på den av mine nærmeste som sliter, men det har også stor betydning for meg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet (endret)

Frustrasjonstoleranse handler om å tåle motgang, å bli skuffet, ikke alltid få viljen sin osv  uten å bli sur, tverr, miste funksjon, men tvert imot klare å forholde seg voksent til det og løse utfordringene uten å gå i vranglås.

Siden både livet i seg selv og mellommenneskelige forhold med visse mellomrom byr på vansker og konflikter, vil forhold med personer med lav frustrasjonstoleranse by på utfordringer.

Jeg har kun skrevet at en bør vite dette. Jeg har ikke skrevet at en bør holde seg unna. Det er et valg hver enkelt må gjøre.

Lav frustrasjonstoleranse ser en ikke bare ved borderline. Mange med ADHD har det. Likeledes mange rusmiddelmisbrukere, og også hos de med dyssosial pf.

Endret av Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Handler frustrasjonstoleranse kun om hvordan man agerer, eller kan man ha lav frustrasjonstoleranse uten at andre nødvendigvis vet det/ser det?

Skrevet

Handler frustrasjonstoleranse kun om hvordan man agerer, eller kan man ha lav frustrasjonstoleranse uten at andre nødvendigvis vet det/ser det?

Det er mange slike ting jeg også lurer på. 

Skrevet

Frustrasjonstoleranse handler om å tåle motgang, å bli skuffet, ikke alltid få viljen sin osv  uten å bli sur, tverr, miste funksjon, men tvert imot klare å forholde seg voksent til det og løse utfordringene uten å gå i vranglås.

Siden både livet i seg selv og mellommenneskelige forhold med visse mellomrom byr på vansker og konflikter, vil forhold med personer med lav frustrasjonstoleranse by på utfordringer.

Jeg har kun skrevet at en bør vite dette. Jeg har ikke skrevet at en bør holde seg unna. Det er et valg hver enkelt må gjøre.

Lav frustrasjonstoleranse ser en ikke bare ved borderline. Mange med ADHD har det. Likeledes mange rusmiddelmisbrukere, og også hos de med dyssosial pf.

Jeg vet du ikke skrev det, men det er likevel det inntrykket jeg satt igjen med etter innlegget sammen med tidligere innlegg.

Verken jeg eller den andre personen har lett for å bli sur. Men noe skjer under frustrasjon. Jeg kan ta et eksempel hvordan jeg selv har opplevd det. Hvis jeg er stresset, trett og sliten er jeg mer utsett. Jeg skal spikre noe sammen. Er stresset og spikeren blir skjev. Det skjer gang på gang. Hvis jeg da samtidig er stresset begynner det å koke innvendig. Jeg får lyst til å kaste hammeren. Enkelte ganger kan det gå slik, men jeg bruker stort sett all energi på å holde igjen.

Nå var dette bare et eksempel. Ikke noe som er skjedd. Men jeg kunne reagere slik når jeg var yngre. Personen jeg er bekymret for kan fremdeles reagere slik. Jeg forstår slike reaksjoner for jeg har hatt de selv. Jeg vet hvor utrolig vanskelig det er å håndtere. Jeg har selv fremdeles disse kokende følelser i enkelte situasjoner, men tar det heller ut på meg selv enn å utagere på andre måter.

Men jeg har også sett slike reaksjoner på den mest avbalanserte person når det ble for mye.

Vi har ingen av diagnosene du skrev. Har heller aldri vært borti rus.

Skrevet

Begge deler, ikke noe enten/eller! 

Anonymkode: a70a0...1ec

Skrevet

Det viktigste er å ikke agerer det ut og/eller får nedsatt funksjon. Om det koker litt inne i en, men en holder det for seg selv og beholder sin funksjon, vil jeg knapt kalle det nedsatt frustrasjonstoleranse.

Skrevet

Det viktigste er å ikke agerer det ut og/eller får nedsatt funksjon. Om det koker litt inne i en, men en holder det for seg selv og beholder sin funksjon, vil jeg knapt kalle det nedsatt frustrasjonstoleranse.

Ok, da ville jeg heller hatt nedsatt frustrasjonstoleranse så dritten hadde gått utover de som fortjener det istedefor meg selv.

Skrevet

Hvis dataen "henger seg", hvem skal det gå ut over da?

Skrevet

Da skal det gå utover dataen. Jeg mener at det ikke er noen sin skyld om dataen henger seg. Da kan man få bli sint inni seg. Men når jeg blir lei meg fordi noen har sagt noe slemt eller oppført seg ufint ovenfor meg så mener jeg det hadde vært mye bedre om jeg kunne fortelle disse personene hvor utrolig slemme de faktisk er, i stedefor å sitte hjemme og slå i sofaen (jada, såpass kontroll har jeg at jeg slår ikke ting som kan gå i stykker), river meg i håret, gråter og forbanner meg over at jeg må leve sammen med andre mennesker.

Skrevet

Da skal det gå utover dataen.

Hva hjelper det å herpetisere dataen?

Jeg mener at det ikke er noen sin skyld om dataen henger seg. Da kan man få bli sint inni seg. Men når jeg blir lei meg fordi noen har sagt noe slemt eller oppført seg ufint ovenfor meg så mener jeg det hadde vært mye bedre om jeg kunne fortelle disse personene hvor utrolig slemme de faktisk er, i stedefor å sitte hjemme og slå i sofaen (jada, såpass kontroll har jeg at jeg slår ikke ting som kan gå i stykker), river meg i håret, gråter og forbanner meg over at jeg må leve sammen med andre mennesker.

Er det noe spesielt som gjør at du kommer i konflikt med "alle"?

Anonymkode: e45ff...84b

Skrevet

Hva hjelper det å herpetisere dataen?

Er det noe spesielt som gjør at du kommer i konflikt med "alle"?

Anonymkode: e45ff...84b

Har ikke sagt noe om å herpetisere dataen. Men det er lov å kjefte på den og true den når den ikke fungerer som den skal.

Jeg kommer ikke i konflikt med alle. Men noen mennesker tåler, av en eller annen grunn, ikke trynet mitt og klager på alt jeg gjør.

Skrevet

Frustrasjonstoleranse har ingenting med at en skal holde kjeft og akseptere urett å gjøre.

Skrevet

Frustrasjonstoleranse har ingenting med at en skal holde kjeft og akseptere urett å gjøre.

Ok, men jeg vet at jeg ikke klarer ta opp ting med andre på en "voksen" måte, så jeg sier ingenting, får ut frustrasjonen når jeg er alene og unngår disse menneskene så godt jeg kan for å unngå at det skjer igjen.

Skrevet

I et slikt tilfelle ville jeg og sikkert mesteparten restartet maskinen. Hvis ikke det var nok ville jeg prøvd å finne problemet.

Men si at du har hatt en vanskelig dag på jobben først, der alt skar seg. Du skal ha et foredrag på kvelden du lager en presentasjon til. Du har ikke fått lagret det før laptopen krasjer. Barna springer rundt og sloss og hyler. Du er sliten, trett og stresset. Vet ikke om du klarer å bli ferdig.

Jeg tror det er flere som ville hatt problemer med å holde kontrollen da. Det hjelper fremdeles ikke å kaste laptopen  eller å skjelle ut ektefellen. Selv ville jeg kanskje vært fristet å kaste laptopen i gulvet, men hadde nok nøyet meg med å klaske igjen lokket, så hadde jeg kanskje begynt å gråte. Jeg vet ikke om jeg hadde klasket lokket igjen på pc en i dag da., men muligens ville jeg gått stille inn på et rom og grått og skadet meg.

Jeg håper du svarer på dette nå, for jeg føler ofte vi skal være så perfekte på alle vis, og det klarer jeg ikke og får dårlig samvittighet. Føler meg udugelig. Men er det ikke menneskelig å enkelte ganger miste kontrollen litt? Skal alt slikt kalles sykdom eller pf?

Skrevet

Jeg forstår at friske folk ikke gjør noe galt og mestrer alle situasjoner på en hensiktsmessig måte. Jeg prøver men klarer dessverre ikke å være så fullkommen.

Skrevet

Hei!

Det tror jeg du vet svaret på. Tenk deg om. For om du feks ødelegger noe du liker, da er det jo uhensiktsmessig selv om andre ikke ser det og opplever det.

Litt som med mennesker som skader seg selv, jeg har lest mange steder her inne innlegg fra mennesker som skader seg selv, som ikke trenger legehjelp, ingen vet at de skader seg selv, de skader altså bare seg selv,  men det er nok lav frustrasjonsgrense, eller dårlig evne til å håndtere følelser og indre smerte, som er grunnen.

men jeg tror ikke det er enten eller...jeg tror det er grader av dette, 

Ok, men jeg vet at jeg ikke klarer ta opp ting med andre på en "voksen" måte, så jeg sier ingenting, får ut frustrasjonen når jeg er alene og unngår disse menneskene så godt jeg kan for å unngå at det skjer igjen.

syns det der er en ok strategi i de fleste tilfeller.:-)

(men utsettes andre for , overgrep, urettferdighet, det er da man må orke stå i ubehalighetene)

Har ikke sagt noe om å herpetisere dataen. Men det er lov å kjefte på den og true den når den ikke fungerer som den skal.

Jeg kommer ikke i konflikt med alle. Men noen mennesker tåler, av en eller annen grunn, ikke trynet mitt og klager på alt jeg gjør.

og jeg tror det er viktig å tørre være sint, syns sånt sinne som du beskeiver er sunt.

kanskje noe flere burde lære, heller enn å ta det ut via selvskading.

:rolleyes: vi kunne....nei tar det på pm jeg :-)

Skrevet

Jeg forstår at friske folk ikke gjør noe galt og mestrer alle situasjoner på en hensiktsmessig måte. Jeg prøver men klarer dessverre ikke å være så fullkommen.

Du må være frisk for å være syk!

Anonymkode: a70a0...1ec

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...