Gå til innhold

ADHD? Til NHD. Er i villrede og håper på svar.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:)

Det slenger og går....

Det stedet virker proft. Har du vært der? Det er jo svindyrt, men sikkert verdt det,hvis man får en skikkelig utredning.

Jeg har slutta på Zoloft, glemte å ta den en uke, merker ingen annen forskjell enn at jeg har mer energi (?) og er mer våken! Så kanskje jeg er feilmedisinert. Har jo gått på den i maange år.

Nei, jeg har ikke vært der. Det er vel ADHD og BP de er spesialisert på.

Du må nok påregne å bruke 10-12.000 kr hvis du skal dit, er jeg redd. 

Får håpe at endringen du opplever når du sluttet på Zoloft er varig. Det er litt individuelt hvordan det går på sikt, men blir du verre er det jo bare å begynne igjen.

Skrevet

Du har aldri virket så veldig impulsiv, men jeg kjenner deg jo ikke.

Hvordan går det med deg?

Se denne: http://www.adhd.oslo.no/ (skulle nesten tro jeg får penger for å reklamere for dette stedet, men det gjør jeg da ikke) :-)

Er det offentlige helt håpløst siden man må gå privat og betale slike vanvittige timepriser for å få skikkelig hjelp?

Anonymkode: f2e07...028

Beautiful_Creatures
Skrevet

Den videoen var interessant. Jeg har alltid tenkt at jeg har et "snev" av ADHD, ikke minst etter at en psykiater nevnte det for meg ganske kort, da jeg var et par ganger hos han. Det ble aldri noe ut av det da jeg slutta der.

Jeg har aldri hatt noe mål for fremtiden og kommer aldri i gang med ting før i siste liten. På jobb, derimot, sitter jeg konsentrert i timesvis- jeg trodde det var en "fordel" , en skjønner at det kanskje er et ADHD-symptom som ikke er noen fordel egentlig. Jeg klarer heller aldri å følge med på en film, detter ut i tanker......Men dokumentarer osv følger jeg med på. Filmer som ikke er " ekte" engajserer meg ikke...

NHD: Har du navn på noen "snille" psykiatere som KAN ADHD? I Oslo-området...helst ikke for dyrt!

Jeg klarer også bare konsentrere meg "virkelige" historier. Dette gjelder både bøker å filmer, noen TV serier går an som de som er enormt hektiske hvor det skjer noe spennende konstant, som f.eks "24" serien. Jeg er faktisk lei meg for at jeg ikke klarer å lese bøker, for interessen er der men ikke fokuset. Har hørt flere med ADHD si dette, samtidig har mange det omvendt også så er jo ikke akkurat noe "symptom" men interessant uansett:-)

Skrevet

Jeg klarer også bare konsentrere meg "virkelige" historier. Dette gjelder både bøker å filmer, noen TV serier går an som de som er enormt hektiske hvor det skjer noe spennende konstant, som f.eks "24" serien. Jeg er faktisk lei meg for at jeg ikke klarer å lese bøker, for interessen er der men ikke fokuset. Har hørt flere med ADHD si dette, samtidig har mange det omvendt også så er jo ikke akkurat noe "symptom" men interessant uansett:-)

Intertssant det du skriver. Har følt meg så unormal ved at jeg aldri har klart å følge på på en hel film. Jeg ønsker jo også det, men får nesten angst med tanke på at jeg da MÅ sitte rolig å følge med hvis jeg sitter sammen med noen andre og skal se. Men det kan jo være intereesen og som du sier; jeg kjenner flere som ikke er interessert i dokumentarer, føler meg litt nerdete der. Actionfilmer får jeg helt hetta av, tåler ikke den støyen, blir irritabel av det... hmm...

Jeg liker å lese biografier, selvhjelpsbøler osv osv, men har aldri lest en roman! Mister interessen hvis det ikke er ekte historie... Men kunne ønske meg å kunne se en film uten å falle ut etter ett minutt!

Skrevet

Jeg vet at jeg ikke er NHD :P Satser på at du får et svar fra han også.

jeg ville bare si at jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver og jeg har ADD mener de. Har ikke fått noe medisiner enda fordi jeg ble utredet på et autismesenter og da de kun mistenkte add og ikke autisme så kunne de ikke behandle meg der, men måtte henvise meg videre til dps. Dit skal jeg for første gang til uka.

Det er noe forbanna dritt om moren din ikke klarer være ærlig ovenfor psykiateren. Mamma og pappa har fått "kryssforhør" og de brukte mye tid i forveien for å huske tilbake fra barndommen min. De forsto at det ikke hjelper meg noe om de pynter på ting eller fornekter ting.

Det eneste jeg egentlig kan svare deg på er at du har krav på en ekstern utredning og du kan få adhd-medisiner selv om du har en historie med rus.

Lykke til. Håper du snart får den hjelpen du trenger. Jeg syns forresten godt du kan si til psykiateren at moren din ikke snakket sant.

Hei Trine :)

Du har rett, det er noe dritt. Men skal prøve å få en legetime i morgen. Er veldig spent på om hun vil henvise meg. Hva gjør jeg hvis hun nekter?  :( 

Blir spennende å høre fra deg fremover. Håper det går bra på dps og at du får prøve ut medisiner som hjelper deg! 

Skrevet

Nei nå skjedde d noe rart med sitat funksjonen igjen fra mobil.. Det er jeg som skrev det forrige innlegget, ikke sitat fra TS selvsagt:-)

Det går bra det :)

Ikke rart du blir sliten av så mye kjør i hodet, jeg har det likedan. Det går liksom ikke vekk... forstår godt at du vil prøve annen medisin. Håper du finner en som passer bedre. Kjenner meg utrolig igjen i det du skriver. Faller bort i feks samtaler, klarer verken å konsentrere meg om TV eller bok o.l. Det er trasig. Håper du får prøve ut ny medisin!

Kommer nok til å stikke innom en del her fremover. Får håpe jeg får sjans til å prøve medisin og at det hjelper. Første stopp fastlegen. Håper det går bra..

Skrevet

Jeg fikk diagnosen ADHD for 3 år siden, da jeg hadde en del symptomer på det. Blant annet falle ut av samtaler, sitte med alt annet når jeg ser film (hvis det ikke er intetessant nok), bøker har jeg alltid kunne lest, HVIS jeg blir hekta, og da er det kun det jeg gjør til boka er ferdig.. Kaos i hodet, rastløse bein hvis jeg ikke fikk trent osv osv. Men jeg har full utdanning og har alltid vært god i jobb. Ingen andre tenker jeg har ADHD annet enn at jeg er energisk og blid når jeg er sosial, og at jeg dobbelt-booker meg, og er håpløs med klokka så fremt jeg ikke skal på jobb eller noe annet viktig..

Jeg fikk også diagnosen moderat depresjon rundt samme tid med ADHD, og startet etterhvert på Efexor/Venlaflaxin. Kaos og uro i hodet ble helt borte, og jeg har ikke indre uro eller samme rastløshetsfølelsen. Jeg vil bare si at jeg ikke vet helt om ADHD ble riktig diagnose på meg, fordi mange av symptomene forsvant når depresjonen ble borte :) Har også forsøkt Ritalin, men ble helt zombie, eneste jeg gjorde var å sove.. Ble usosial og veldig merkelig. Enig med hun som skriver det føles "kjemisk" i kroppen.

Nå står jeg ikke på noe, noen dager tøffere enn andre, men generelt føles dagene lettere. Trening må jeg, for hvis ikke føles det ut som all energi fylles i kroppen. 

Jeg vil bare frem til at selv om man har samme "bokstaver", så er det veldig individuelt fordi, og alle finner sin måte å få det bedre på. Håper du får henvisning videre fra fastlegen din :) Lykke til!

Skrevet

Hei Trine :)

Du har rett, det er noe dritt. Men skal prøve å få en legetime i morgen. Er veldig spent på om hun vil henvise meg. Hva gjør jeg hvis hun nekter?  :( 

Blir spennende å høre fra deg fremover. Håper det går bra på dps og at du får prøve ut medisiner som hjelper deg! 

Oi, hmm, hva du gjør om hun nekter? Jeg har jo aldri vært noe god på å kreve. Jeg kan spørre litt forsiktig og får jeg et nei så sier jeg bare ok også går jeg hjem og gråter. Men jeg tror ikke legen kan nekte. Men, jo, jeg var på dps i går. Gikk ikke helt som ønsket siden de der sier at siden jeg er under nav så er det veldig viktig at alle diagnoser stilles korrekt og da må jeg til en nevropsykologisk undersøkelse. Så jeg skal ha to utredningstimer på dps også skal de henvise meg til nevropsykolog. hun regnet med at det var 2-3 mnd ventetid der. Så, etter det, skal jeg tilbake til dps for behandling. Også jeg som har så mye tålmodighet, helsevesenet tar livet av meg. Men hun sa noe om at hun skulle snakke med overlegen. Det hendte de satte folk på medisiner mens de ventet på time til nevropsykolog, dersom de mente det var sterk mistanke om adhd. Så kanskje, om jeg har flaks, så får jeg teste ut medisiner mens jeg venter. Men det jeg skulle fram til før jeg snakket meg bort var at jeg syns du skal be legen din henvise til nevropsykologisk undersøkelse. Jeg har snakket med et par andre som har adhd og de har måtte ta en sånn undersøkelse. Så like greit at du gjør det. Jeg tror det er de som er best på adhd.

BrukerErHeltAnonym
Skrevet

Oi, hmm, hva du gjør om hun nekter? Jeg har jo aldri vært noe god på å kreve. Jeg kan spørre litt forsiktig og får jeg et nei så sier jeg bare ok også går jeg hjem og gråter. Men jeg tror ikke legen kan nekte. Men, jo, jeg var på dps i går. Gikk ikke helt som ønsket siden de der sier at siden jeg er under nav så er det veldig viktig at alle diagnoser stilles korrekt og da må jeg til en nevropsykologisk undersøkelse. Så jeg skal ha to utredningstimer på dps også skal de henvise meg til nevropsykolog. hun regnet med at det var 2-3 mnd ventetid der. Så, etter det, skal jeg tilbake til dps for behandling. Også jeg som har så mye tålmodighet, helsevesenet tar livet av meg. Men hun sa noe om at hun skulle snakke med overlegen. Det hendte de satte folk på medisiner mens de ventet på time til nevropsykolog, dersom de mente det var sterk mistanke om adhd. Så kanskje, om jeg har flaks, så får jeg teste ut medisiner mens jeg venter. Men det jeg skulle fram til før jeg snakket meg bort var at jeg syns du skal be legen din henvise til nevropsykologisk undersøkelse. Jeg har snakket med et par andre som har adhd og de har måtte ta en sånn undersøkelse. Så like greit at du gjør det. Jeg tror det er de som er best på adhd.

Du går og venter i månedsvis på utredning, bare for å få beskjed om å vente nye måneder på utredning et annet sted? Herregud, for et system!

Skrevet

Intertssant det du skriver. Har følt meg så unormal ved at jeg aldri har klart å følge på på en hel film. Jeg ønsker jo også det, men får nesten angst med tanke på at jeg da MÅ sitte rolig å følge med hvis jeg sitter sammen med noen andre og skal se. Men det kan jo være intereesen og som du sier; jeg kjenner flere som ikke er interessert i dokumentarer, føler meg litt nerdete der. Actionfilmer får jeg helt hetta av, tåler ikke den støyen, blir irritabel av det... hmm...

Jeg liker å lese biografier, selvhjelpsbøler osv osv, men har aldri lest en roman! Mister interessen hvis det ikke er ekte historie... Men kunne ønske meg å kunne se en film uten å falle ut etter ett minutt!

Jeg klarer ikke dra på kino, men kan se film hjemme hvor jeg kan flytte mer på meg og ta pauser. Men ofte så begynner jeg med andre ting samtidig, f.eks. se på dol :P Lese bøker, samme hvor interessante de er, er nytteløst.

Skrevet

Du går og venter i månedsvis på utredning, bare for å få beskjed om å vente nye måneder på utredning et annet sted? Herregud, for et system!

Jepp, ganske frustrerende.

BrukerErHeltAnonym
Skrevet

Jepp, ganske frustrerende.

Håper det skjer noe snart da. Før du vet ordet av det er de fire årene du kan gå på AAP gått uten at det har skjedd noe...

Skrevet

Håper det skjer noe snart da. Før du vet ordet av det er de fire årene du kan gå på AAP gått uten at det har skjedd noe...

Ja, det har jo gått 2,5 år allerede. Jeg tror de regner med den tiden jeg jobbet 50%. Hva skjer egentlig da? Om det har gått 4 år uten at noe har skjedd?

BrukerErHeltAnonym
Skrevet (endret)

Ja, det har jo gått 2,5 år allerede. Jeg tror de regner med den tiden jeg jobbet 50%.

Mulig, det vet jeg ikke.

Hva skjer egentlig da? Om det har gått 4 år uten at noe har skjedd?

Så vidt jeg forstår kan tre ting skje: 1 - Du får forlenget AAP perioden. 2 - Du blir anbefalt å søke uføre. 3 - Du står uten inntekt og må begynne å jobbe igjen, eller gå på sosialen.

Endret av BrukerErHeltAnonym
Skrevet

Mulig, det vet jeg ikke.

Så vidt jeg forstår kan tre ting skje: 1 - Du får forlenget AAP perioden. 2 - Du blir anbefalt å søke uføre. 3 - Du står uten inntekt og må gå på sosialen.

Fantastisk. Jeg kommer jo ikke til å rekke å bli noe før aap-tiden er over.

Skrevet

Fantastisk. Jeg kommer jo ikke til å rekke å bli noe før aap-tiden er over.

Per nå har NAV ingen anelse hva de skal gjøre med de på aap som er på vei over 4 års grensa som de samtidig ser høyst sannsynlig kan komme seg ut i jobb igjen. Alle jeg har hørt om i den situasjonen har fått forlenget aap utover 4 år. Felles for disse var at NAV pressa veldig på for å forsøke få de på noe slags tiltak/jobb i perioden rett før fristen gikk ut.

Mitt tips er å være hard på at du 1. IKKE er i stand til å jobbe og 2. At det er svært gode utsikter for at du innen X antall mnd/år vil kunne være arbeidsfør igjen.

Anonymkode: 3f535...aab

Skrevet

Per nå har NAV ingen anelse hva de skal gjøre med de på aap som er på vei over 4 års grensa som de samtidig ser høyst sannsynlig kan komme seg ut i jobb igjen. Alle jeg har hørt om i den situasjonen har fått forlenget aap utover 4 år. Felles for disse var at NAV pressa veldig på for å forsøke få de på noe slags tiltak/jobb i perioden rett før fristen gikk ut.

Mitt tips er å være hard på at du 1. IKKE er i stand til å jobbe og 2. At det er svært gode utsikter for at du innen X antall mnd/år vil kunne være arbeidsfør igjen.

Anonymkode: 3f535...aab

Nå har jeg heldigvis legen på min side. NAV ville ha meg i tiltak, men aksepterte at jeg ville vente til jeg visste mer ang dps. Legen min forstår utfordringen med at jeg i tillegg til å slite psykisk har en fysisk skade som gir mange hindringer og som ikke akkurat passer så godt sammen med de psykiske problemene. Smerter i føtter og manglende evne til å sitte stille og konsentrere seg er en dårlig kombo. Om jeg vil være arbeidsfør igjen vet jeg jo ikke før jeg ser om en behandling fungerer og det vet jeg ikke før utredningen er ferdig. Men det er jo klart at det er målet.

Skrevet

Jeg driver og leser meg opp på ADHD og nyere forskning antyder at diagnosekriteriene henger langt bak forskningen og hva vi vet om tilstanden i dag. Det pekes blant annet på manglende emosjonelle diagnosekriterier og at hovedproblematikken egentlig ikke er oppmerksomhet. Blant de som påpeker dette er Russell Barkley, en professor som går for å være en av de ypperste i verden på tilstanden og som har utviklet kartleggingsverktøy.

Kom over denne videoen hvor han forklarer ADHD, og det kommer jo greit frem at ADHD er en tilstand som påvirker flere områder enn bare evnen til å følge med:

https://www.youtube.com/watch?v=LyDliT0GZpE

Gir den en grei forklaring på tilstanden syns du?

Anonymkode: be554...858

Dette er det mest opplysende og oppklarende jeg har kommet over når jeg gjelder ADHD. Tusen millioner takk for linken! :)

Anonymkode: e879d...19a

Skrevet

Dette er det mest opplysende og oppklarende jeg har kommet over når jeg gjelder ADHD. Tusen millioner takk for linken! :)

Anonymkode: e879d...19a

Hva slags diagnose har man hvis en ikke har mål, ideer, ønsker eller drømmer, men bare går rundt som en zombi i limbo?

Anonymkode: f38b4...e44

Skrevet

Hva slags diagnose har man hvis en ikke har mål, ideer, ønsker eller drømmer, men bare går rundt som en zombi i limbo?

Anonymkode: f38b4...e44

Da har man limbo zombia. En meget alvorlig, men ikke dødlig tilstand.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...