AnonymBruker Skrevet 15. november 2015 Skrevet 15. november 2015 Tenkte det kunne være lurt å tegne en livforsikring. (Håper jeg kan få en selv om jeg har bipolar lidelse 2).Har gått til psykiater i mange år men har nå sluttet for over ett år siden. Psykiateren min er pensjonert. Hvordan blir det da med søknad om livforsikring?? Regner med at forsikringsselskapet krever uttalelse fra psykiater. Kan jo ikke få han til å svare forsikringsselskapet nå som han ikke er i jobb lengre..Krever forsikringsselskap innsyn i journalen min?? Det har jeg veldig, veldig lite lyst til..Takknemlig for svar! Anonymkode: e9c3f...b70 0 Siter
Gjest Skrevet 15. november 2015 Skrevet 15. november 2015 Hvis du søker om livsforsikring vil forsikringsselskapet be om å få innsyn i alle dine medisinske journaler. Jeg måtte oppgi navnet til en psykiater jeg hadde gått hos 10 år tidligere, og han kunne for alt jeg vet ha pensjonert seg i løpet av de årene. Det er uansett forsikringsselskapet sin jobb å innhente opplysningene, og ikke du som skal be om erklæring fra lege. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. november 2015 Skrevet 15. november 2015 Hvis du søker om livsforsikring vil forsikringsselskapet be om å få innsyn i alle dine medisinske journaler. Jeg måtte oppgi navnet til en psykiater jeg hadde gått hos 10 år tidligere, og han kunne for alt jeg vet ha pensjonert seg i løpet av de årene. Det er uansett forsikringsselskapet sin jobb å innhente opplysningene, og ikke du som skal be om erklæring fra lege. Hvis forsikringssak personer skal ha innsyn i min journal fra MANGE år hos psykiater kommer jeg ikke til å søke om livsforsikring. Klarer rett og slett ikke tanken på at en fremmed fra forsikringsselskap skal ha tilgang på min journal og lese MEGET sensitive og private ting om meg, min familie og alt jeg har vært borti. Og ja jeg skjønner at de har taushetsplikt.. Men uansett.. Anonymkode: e9c3f...b70 0 Siter
motorPrøysen Skrevet 15. november 2015 Skrevet 15. november 2015 En evt. uttalelse fra psykiater er ikke ditt problem, men forsikringsselskapets. Selv om du oppgir at du har bipolar II er det ikke sikkert at de krever en attest eller innsyn i journal. Krever de innsyn vil du få vite om det.I slike tilfeller vil du ofte kunne tegne forsikring med en klausul om at den ikke dekker de lidelsene du har oppgitt, muligens psykiske lidelser overhodet. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. november 2015 Skrevet 15. november 2015 En evt. uttalelse fra psykiater er ikke ditt problem, men forsikringsselskapets. Selv om du oppgir at du har bipolar II er det ikke sikkert at de krever en attest eller innsyn i journal. Krever de innsyn vil du få vite om det.I slike tilfeller vil du ofte kunne tegne forsikring med en klausul om at den ikke dekker de lidelsene du har oppgitt, muligens psykiske lidelser overhodet.Nå ble jeg litt roligere, takk! :-) Anonymkode: e9c3f...b70 0 Siter
Gjest Skrevet 15. november 2015 Skrevet 15. november 2015 Unnskyld, det var ikke meningen å skremme deg.. Sånn funker det stort sett (nå måtte jeg nemlig sjekke): du oppgir hvilke sykdommer du har og hvor du har fått behandling. Med det samtykker du til at selskapet innhenter opplysninger fra disse stedene (trenger de andre kilder spør de igjen) + NAV. Hvis du har en lang psykiatrisk journal over flere år så mener jeg det er høyst usannsynlig at de sitter og leser gjennom den, det tror jeg verken de har tid eller interesse av. Det de er interessert i er vel først og fremst å vite noe om funksjon/prognose for lidelsen. Jeg fikk ikke beskjed om de hadde lest journalen min eller ikke, men det gikk helt greit å tegne forsikring for min del. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. november 2015 Skrevet 15. november 2015 Unnskyld, det var ikke meningen å skremme deg.. Sånn funker det stort sett (nå måtte jeg nemlig sjekke): du oppgir hvilke sykdommer du har og hvor du har fått behandling. Med det samtykker du til at selskapet innhenter opplysninger fra disse stedene (trenger de andre kilder spør de igjen) + NAV. Hvis du har en lang psykiatrisk journal over flere år så mener jeg det er høyst usannsynlig at de sitter og leser gjennom den, det tror jeg verken de har tid eller interesse av. Det de er interessert i er vel først og fremst å vite noe om funksjon/prognose for lidelsen. Jeg fikk ikke beskjed om de hadde lest journalen min eller ikke, men det gikk helt greit å tegne forsikring for min del.Du trenger ikke beklage. :-) Takk for at du svarte! Men vet du eller noen andre hvordan det praktisk foregår hvis de fra forsikringsselskapet vil lese fra journalen? Anonymkode: e9c3f...b70 0 Siter
Gjest Skrevet 15. november 2015 Skrevet 15. november 2015 Jeg antar at de må be om å få den utlevert fra psykiateren (etter samtykke fra deg). 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. november 2015 Skrevet 15. november 2015 Jeg antar at de må be om å få den utlevert fra psykiateren (etter samtykke fra deg). Hvordan foregår det?? Blir kopi sendt i posten til forsikringsselskapet?? I så tilfelle blir jeg super skeptisk. Min journal er MEGET tykk.. Og post kan havne i gale hender..Vet du noe om dette NHD? Anonymkode: e9c3f...b70 0 Siter
ISW Skrevet 15. november 2015 Skrevet 15. november 2015 Livsforsikring og psykisk lidelse går som regel bra. De får ikke se selve journalen din. Men du må svare etterrettelig på spørsmålene de stiller deg.Selvmord dekkes uansett ikke av livsforsikring, så den risikoen har ikke forsikringsselskapet.Behandlingsforsikring er noe annet. Der kan de nok kreve mer detaljerte helseopplysninger og ta forbehold (f.eks at behandling i psykiatrien ikke dekkes) - eventuelt ta en høyere pris. 0 Siter
Gjest Skrevet 15. november 2015 Skrevet 15. november 2015 Behandlingsforsikring er noe annet. Der kan de nok kreve mer detaljerte helseopplysninger og ta forbehold (f.eks at behandling i psykiatrien ikke dekkes) - eventuelt ta en høyere pris.Egentlig veldig interessant at denne diskusjonen dukket opp nå, for jeg har nemlig nylig søkt om helseforsikring, som blant annet skal dekke behandling hos psykolog. Er spent på hvordan det går. Har som sagt fra før en livs- uføreforsikring som gikk helt greit å få etter litt innhenting av ekstra opplysninger, men denne kan jeg se for meg blir litt mer trøblete eller evt dyr.Men så rart at de spurte etter navn på psykiater hos meg hvis de ikke skulle se journalen. 0 Siter
Gjest Skrevet 15. november 2015 Skrevet 15. november 2015 Må bare tilføye at jeg ikke har fylt ut noe helseerklæring for den nye forsikringen, den skulle jeg få tilsendt. Har hatt en del behandling siden sist, så det er derfor jeg er spent. Skal ikke kuppe mer av tråden din nå ;-) 0 Siter
Høstløv Skrevet 15. november 2015 Skrevet 15. november 2015 Livsforsikring og psykisk lidelse går som regel bra. De får ikke se selve journalen din. Men du må svare etterrettelig på spørsmålene de stiller deg.Selvmord dekkes uansett ikke av livsforsikring, så den risikoen har ikke forsikringsselskapet.Behandlingsforsikring er noe annet. Der kan de nok kreve mer detaljerte helseopplysninger og ta forbehold (f.eks at behandling i psykiatrien ikke dekkes) - eventuelt ta en høyere pris.h Har du undersøkt dette om selvmord ?Jeg vet om et tilfelle, hvor dødsrisikoforsikringen ble utbetalt til enken etter et selvmord. 0 Siter
ISW Skrevet 15. november 2015 Skrevet 15. november 2015 Har du undersøkt dette om selvmord ?Jeg vet om et tilfelle, hvor dødsrisikoforsikringen ble utbetalt til enken etter et selvmord. Det står i forsikringsvilkårene mine i alle fall. Unntaket er selvmord ved akutt tap av besinnelse, men ikke ved psykisk lidelse. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.