Gå til innhold

urettferdig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Medisiner mot bipolar lidelse som har ført meg i dette uføret. Pga den enorme vektøkningen (40 kg), må jeg leve på lavkaloridiett og som eksbulimiker er dette ekstremt triggende. Har lyst til å spise og spy nå og holde det hemmelig for PT min, som bare blir fornøyd med at jeg går ned, men jeg skal klare holde meg siden jeg har spist sunn torsk og da vil torsken komme opp også. 

Jeg burde fått Fontex som forebyggende mot bulimi, men det nektes jeg sikkert fordi jeg har vært manisk.

URETTFERDIG!

Skrevet

Verste er at nå som jeg spiser fisk fire ganger i uka, så behøver jeg verken litium eller zyprexa lenger!

Skrevet

Verste er at nå som jeg spiser fisk fire ganger i uka, så behøver jeg verken litium eller zyprexa lenger!

Er ikke det bare bra da?

Skrevet

Er ikke det bare bra da?

jeg måtte gå på fedmemedisiner i over 10 år fordi ingen tipset meg om fisk. og er derfor ekstremt overvektig noe jeg kunne ungått.

Skrevet

jeg måtte gå på fedmemedisiner i over 10 år fordi ingen tipset meg om fisk. og er derfor ekstremt overvektig noe jeg kunne ungått.

Ja, det er sant. Sånt er kjedelig. Men det er vel ikke noen vitenskap som sier at fisk hjelper kanskje. Men det er jo bra du har funnet ut av det nå da.

Skrevet

Ja, det er sant. Sånt er kjedelig. Men det er vel ikke noen vitenskap som sier at fisk hjelper kanskje. Men det er jo bra du har funnet ut av det nå da.

er veldig få mennesker som spiser fisk minst 4 ganger i uka og andre bipolare bare fnyser av meg når jeg sier det virker.

Men nå skal jeg kjøpe burger og chips og sjokolade og spy det opp igjen.

Skrevet

er veldig få mennesker som spiser fisk minst 4 ganger i uka og andre bipolare bare fnyser av meg når jeg sier det virker.

Men nå skal jeg kjøpe burger og chips og sjokolade og spy det opp igjen.

Dersom det ikke finnes andre løsninger enn å kaste opp så gjør det i det minste med f.eks iskrem.

Skrevet

Det er vel kanskje andre grunner til at du har blitt trigget til å ville spy igjen.

Anonymkode: 93fa0...331

Skrevet

Siden jeg tydeligvis skal nektes alle mulige medikamentelle løsninger er vel eneste løsning å betale 100.000 kr for slankeoperasjon så jeg skal orke å leve på så lite mat.

Men da må jeg holde hemmelghet at jeg er bulimiker, for da får jeg vel ikke operasjon en gang.

Skrevet (endret)

Jeg har fått noen stygge kommentarer på kroppen min ja og der og da fikk det meg til å følelsesspise og da hadde jeg ikke annet valg enn å spy, men hovedsakelig nå er det fordi jeg må gå på sultediett for å klare å gå ned i vekt. Men etter at jeg spydde etter stygg kommentar oppdaget jeg igjen hvor lett det er å få opp maten også.

Endret av mxxmas
Skrevet

Jeg har fått noen stygge kommentarer på kroppen min ja og der og da fikk det meg til å følelsesspise og da hadde jeg ikke annet valg enn å spy, men hovedsakelig nå er det fordi jeg må gå på sultediett for å klare å gå ned i vekt. Men etter at jeg spydde etter stygg kommentar oppdaget jeg igjen hvor lett det er å få opp maten også.

Det er jo synd at å spise så sunn mat som fisk skal være triggende. Og ingen orker å sulte seg så veldig lenge. Da går de som regel galt, om ikke alltid så galt at man får tilbakefall av bulimi. Kan du øke mengden mat og heller gå saktere ned i vekt? Kanskje det ikke vil være så triggende, samtidig som du kan fortsette en liv uten burger og annen usunn mat.

Anonymkode: 93fa0...331

Skrevet

Medisiner mot bipolar lidelse som har ført meg i dette uføret. Pga den enorme vektøkningen (40 kg), må jeg leve på lavkaloridiett og som eksbulimiker er dette ekstremt triggende. Har lyst til å spise og spy nå og holde det hemmelig for PT min, som bare blir fornøyd med at jeg går ned, men jeg skal klare holde meg siden jeg har spist sunn torsk og da vil torsken komme opp også. 

Jeg burde fått Fontex som forebyggende mot bulimi, men det nektes jeg sikkert fordi jeg har vært manisk.

URETTFERDIG!

Jeg vil bare si at jeg tror ikke PTen din blir fornøyd bare du går ned, jeg tror han/hun ønsker at du skal få det bedre og bli sunnere, ikke bare gå ned i vekt.

Og jeg må si at jeg synes du er veldig flink som har klart å spise så mye fisk! Nå vet jeg ikke hvilke følelser du har etter å ha overspist og kastet opp over lengre tid, men er redd det kan føre til at det positive som din nye livsstil har ført med seg forsvinner. Jeg håper dette roer seg litt ned, og at du klarer å holde på de positive endringene som du har fått til.

Dessverre har ingen av oss mulighet til å gå tilbake i tid, uansett hvor mye vi skulle ønske..:( 

Skrevet

Det var leit at du måtte ty til ukonstruktiv mestringsmåte for å håndtere vanskelige følelser på. Det viser deg at det er ikke bare kosthold som regulerer deg psykisk i positiv retning. Har du noe vitenskaplig belegg for at å spise mye fisk skal kunne hjelpe mennesker med bipolar lidelse? Jeg håper du klarer å holde deg på lavkaloridietten selv om den er tøff. Hva spiser du utenom middag? Før en vektoperasjon må man gå på en lavkaloridiet i 2 uker for å redusere fettet rundt leveren og denne kan bestå av en knekkebrøddiett.

For å kunne oppnå varige livsstilsendringer er det en fordel å ikke gape over for mye på en gang, men innføre endring litt etter litt. Om ikke kan det bli vanskelig å opprettholde det strenge og nye "spiseregimet" over tid. Det går en uke eller to, men så blir det vanskelig. Er det der du har havnet nå? Hvis ja, synes jeg ikke du skal ta det som et nederlag, men tenke OK, da tar jeg et par skritt tilbake og begynner litt mildere med å innføre de ønskede livsstilsendringene, og ikke alle på en gang, men én og én pr. uke.

Rett blikket fremover. Det var urettferdig at du skulle bruke medisiner som ga vektoppgang, men jeg har lest i en annen tråd at du skrev du levde på junkfood i flere år, og da tenker jeg i neste omgang at det ikke bare var medisinene, men feil kosthold som førte til vektøkning. Men, gjort er gjort, fortidens valg kan man ikke endre, men fremtiden kan man forme og det er det du driver med nå. Det får du best til om du ikke ser deg for mye tilbake med selvmedlidenhet.

Skrevet

Zyprexa fører til junkfood og litium til cola

kunne spise hva jeg ville før de medisinene

men er uansett tilbake til bulimien nå har spist og spydd og ingen vei tilbake nå , skal dog spørre om jeg får fontex likevel

Skrevet

kunne spise hva jeg ville før de medisinene

men er uansett tilbake til bulimien nå har spist og spydd og ingen vei tilbake nå , skal dog spørre om jeg får fontex likevel

Det kan høres ut som det som var mest urettferdig var at du ikke fikk klarere beskjed om å legge om kostholdet ditt allerede da du begynte på disse medisinene. Det kan godt være at du i dag kunne spist mye av det samme som du gjorde tidligere uten å gå opp i vekt, men husk at alder også påvirker hvor mye man kan spise uten å gå opp i vekt.

Det er trist å høre at de kommentarene du fikk påvirket deg i så stor grad. Prøv derimot å tenke at de gangene du har kastet opp nå ikke er det samme som at bulimien er tilbake. Du kan ikke ta tilbake at du har kastet opp, det som har skjedd har skjedd, men du kan prøve å holde deg til dietten du er på slik at du ikke trenger å kaste opp noe mer i fremtiden.

Jeg synes nesten at du burde fortalt din PT at du har hatt bulimi og at det derfor er viktig at du ikke går ned i vekt for fort også. Du trenger ikke si noe om at du har kastet opp mat igjen. Kanskje kan du få støtte og hjelp til å balansere kosthold og trening slik at det ikke blir "farlig" for deg.

Vi ønsker jo at du skal få til dette på en sunn måte som fører til varig endring og at du blir mer tilfreds med deg selv. :)

Skrevet

URETTFERDIG!

Hei!

Jeg har lest at andre med bipolar lidelse også får fontex.

Kanskje du skal bytte til en psykiater som forstår at det psykiske ikke isolert kan behandles, men må sees i en helhet, da må man ta med den belastning det også er somatisk å bli overvektig, og ikke minst psykisk å bli overvektig.

Det var som jeg husker en foreleser sa, han ønsket at det var som i Tyskland, der fastlegene, fulgte sine pasienter, når de ble innlagt på sykehus, dermed hadde fastlegen, oversikt, og mer å si, for som en som faktisk mer satt på helheten, noe som hjalp mot den ekstreme overmedisineringen mange opplever fordi hver spesialist tenker på sitt fagfelt.

Det er alvorlig å få en behandling for noe, som gir en nye vansker og lidelser, 

jeg lurer jo da på hvor livskvalitetsøkende og forlengende en del medisiner innen psykiatrien er.

Skrevet

Jeg liker ikke syltynne jenter så godt. :) Jeg er litt tynn selv, og det merkes på brystene mine... men heldigvis liker dama mi litt "skinny bitches"... :P Så det er vel det som teller, kjærligheten.

Troll+Face.jpg

Anonymkode: 4df3b...764

Skrevet

må slutte på jobben min, for jeg er utslitt  fysisk etter PT timer og oppkast.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...