Gå til innhold

Lidelse PSTD ? Bipolar ? Angst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dame i 50 åra her lurer på om psykisk lidelse har. I natt igjen når jeg skulle sove og rett før innsovning føltes det ut som sengen vibrerte. Som om noen lå ved siden av meg og snudde seg i sengen.  Jeg bor alene så det er ingen der. Vibreringen varer en liten stund. Mulig er det kroppen min som skjelver eller det er innbilning.   Har opplevd det noen ganger i mitt liv og det er veldig ubehagelig og skremmende følelse. Og jeg bli redd for å røre på meg for å se om noen er der.  Men tar meg sammen og reiser meg opp og ser at jeg er alene og sovner tilslutt . Har blitt utsatt for incest som barn og jeg tror det har noe med dette å gjøre.  Er det noen som har opplevd lignende rett før man faller i søvn?

Skrevet

PTSD og angst kan jeg godt forstå at du lurer på om du har, men hvorfor bipolar?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er vel et angstsymptom i PTSD som følge av overgrepene.

Skrevet

Dette er vel et angstsymptom i PTSD som følge av overgrepene.

Er det vanlig å forveksle slike symptomer med schizofreni, eller skal man være ganske inkompetent hvis man gjør det?

Hilsen en som lurer veldig på dette. 

Anonymkode: e4c3f...bf3

Skrevet

Ja, hvis det ikke er mange flere symptomer, skal en være ganske inkompetent for å tenke at dette er schizofreni.

Skrevet

Ja, hvis det ikke er mange flere symptomer, skal en være ganske inkompetent for å tenke at dette er schizofreni.

Takk for svar. :)

Skrevet

PTSD og angst kan jeg godt forstå at du lurer på om du har, men hvorfor bipolar?

Dame i 50 åra her lurer på om psykisk lidelse har. I natt igjen når jeg skulle sove og rett før innsovning føltes det ut som sengen vibrerte. Som om noen lå ved siden av meg og snudde seg i sengen.  Jeg bor alene så det er ingen der. Vibreringen varer en liten stund. Mulig er det kroppen min som skjelver eller det er innbilning.   Har opplevd det noen ganger i mitt liv og det er veldig ubehagelig og skremmende følelse. Og jeg bli redd for å røre på meg for å se om noen er der.  Men tar meg sammen og reiser meg opp og ser at jeg er alene og sovner tilslutt . Har blitt utsatt for incest som barn og jeg tror det har noe med dette å gjøre.  Er det noen som har opplevd lignende rett før man faller i søv

Skrevet (endret)

Jeg er i full jobb med mye ansvar så tror ikke jeg lider av det.  Men har mer symtomer på bipolar utenom dette med følelsen av at sengen beveger seg. 

Endret av Ginnyby
Skrevet

Hvis jeg var deg ville jeg ha bestilt time hos legen og fortalt om dette. Kanskje kan hn hjelpe deg med å få svar på dette med ristingen du opplever og kanskje hn kan få deg utredet mtp hviken type psykisk lidelse du evt har. Hvis du ønsker selv, selvsagt. :)

Skrevet

Ja, det har jeg nå tenkt også. Vil jo helst ikke ha noe psykisk problem. Men har vel innsett med årene at jeg har det :-(  

Skrevet

Hvis jeg var deg ville jeg ha bestilt time hos legen og fortalt om dette. Kanskje kan hn hjelpe deg med å få svar på dette med ristingen du opplever og kanskje hn kan få deg utredet mtp hviken type psykisk lidelse du evt har. Hvis du ønsker selv, selvsagt. :)

Jeg er redd det kommer særdeles lite ut av en slik henvendelse. Men jeg kan ta feil.

Skrevet

Jeg er redd det kommer særdeles lite ut av en slik henvendelse. Men jeg kan ta feil.

Hva mener du man skal gjøre da?

Skrevet

Registrere at det skjer, at det er ubehagelig, men ufarlig, og at det alltid går over etter kort tid.

Skrevet

Registrere at det skjer, at det er ubehagelig, men ufarlig, og at det alltid går over etter kort tid.

Men hvis det gjentar seg igjen og igjen som det ofte gjør ved ptsd?

Jeg hadde det selv på denne måten i mange år, men det har jeg ikke lenger, selv om jeg gjorde som du sa. Så fikk jeg en type eksponeringsterapi og nå har jeg det ALDRI sånn lenger. Trodde du var tilhenger av å bli helt frisk? Lite ante jeg om at jeg ikke trengte å ha flashbacks e.l. hver kveld før jeg sovnet. Var så vant med det at jeg på en måte ikke registrerte det heller. Men du verden så mye mer behagelig å kunne legge seg hver kveld uten at det kommer. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...