737 Skrevet 18. november 2015 Skrevet 18. november 2015 Noen som har erfaring med denne? Gikk tom for imovane for noen uker siden, og har ikke hatt behov for noe sovemedisin i det siste. Men har fått influensa nå og har veldig problemer med å sove. Har en pakke med mogadon liggende jeg fikk av legen for 2 år siden. Har aldri brukt den før, men vurderer å ta en for å få sove litt. 0 Siter
ISW Skrevet 18. november 2015 Skrevet 18. november 2015 Mogadon er den gammeldagse typiske "sovemedisinen". Jeg trodde den mer eller mindre hadde blitt erstattet av nyere innsovningsmedisiner av typen Imovane eller Stilnoct, eventuelt at nærmest bare pensjonister med søvnvansker brukte den.Mogadon er en ganske mye tyngre medisin enn Imovane. Den har også mye lengre halveringstid. Tror ikke det er en medisin jeg hadde ønsket å venne meg til å bruke hvis jeg var deg.Får du ikke effekt av antihistaminer for søvn? 0 Siter
Elionoe Skrevet 18. november 2015 Skrevet 18. november 2015 Mogadon er et benzodiazepin-preparat, og som ISW skriver går den langsomt ut av kroppen (halveringstid på 21-28 timer). Svært vanedannende. Imovane er et cyklopyrrolonderivat og anbefales mer da tilvendingsfaren er noe mindre. Halveringstiden er betraktelig mindre, 4-6 timer, og trolig vil du føle deg "tung" i kroppen av Mogadon..Om medisinen har blitt oppbevart tørt og på et mørkt sted skal det gå fint å ta medisinen selv om den er 2 år gammel, men for sikkerhets skyld ville jeg spurt en farmasøyt på et apotek om akkurat varighet og effekt når den har ligget så lenge. 0 Siter
737 Skrevet 18. november 2015 Forfatter Skrevet 18. november 2015 Ja, har lest at det er ganske tung medisin så derfor jeg aldri har brukt den. Tok en halv i dag tidlig, merker ikke noe særlig nå. Men burde kanskje heller spørre den nye fastlegen om imovane isteden, eller bare fortsette med phenergan. Problemet er at da jeg var der i slutten av sommeren fortalte jeg om at jeg hadde brukt imovane av og på i noen år, men at den ikke fungerte like bra på innsovning lenger. Det samme sa jeg om phenergan. Hadde da opparbeidet meg litt tolleranse for begge medisinene, og han mente at jeg heller burde bruke Seroquel, så han skrev ut dette. Jeg er litt skeptisk til å gå over til en antipsykotika for søvn, det er jo også en tung medisin som går på haugevis av reseptorer? Tenker derfor at imovane eller benzo er "renere" hvis man bare bruker det innimellom. Har god effekt av antihistaminet phenergan også, men pga tolleranse for den søvndyssende effekten akkurat nå tar jeg et par uker uten. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 Skrevet 18. november 2015 Mogadon er vel det samme som Apodorm som jeg bruker og får god hjelp av. Dette er sovemedisiner så man sover hele natta og ikke kun innsovningstabletter om Imovane og Stillnocht. Jeg har brukt dem også, men de sluttet å virke og om jeg sovnet så våknet jeg etter en stund. Jeg bruker ofte å ta vival sammen med sovemedsinene og nå har jeg sovet hele natta i noen uker som er til stor hjelp for meg. Anonymkode: 357d1...1bd 0 Siter
Elionoe Skrevet 19. november 2015 Skrevet 19. november 2015 Mogadon er vel det samme som Apodorm som jeg bruker og får god hjelp av. Dette er sovemedisiner så man sover hele natta og ikke kun innsovningstabletter om Imovane og Stillnocht. Jeg har brukt dem også, men de sluttet å virke og om jeg sovnet så våknet jeg etter en stund. Jeg bruker ofte å ta vival sammen med sovemedsinene og nå har jeg sovet hele natta i noen uker som er til stor hjelp for meg.Anonymkode: 357d1...1bdMogadon og Apodorm ser ganske like ut i Felleskatalogen, men det kan se ut som at Mogadon gjør litt mer enn å kun være benzodiazepinderivat, bl.a. at den binder seg til reseptorer i hjernen som forsterker GABA, som gir en generell hemning av sentralnervesystemet. Mogadon og Apodorm egner seg best, f.eks. for deg, som ikke kun trenger hjelp til å sove, men som også trenger hjelp til å bevare søvnen utover natten (derav langsom halveringstid).Les mer om r i Store Norske Leksikon for å forstå forskjellige typer, bivirkning og virkning. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 19. november 2015 Skrevet 19. november 2015 Mogadon er en utmerket sovemedisin til korttidsbruk. Det er et benzo. Du kan kalle det Valium med ekstra søvneffekt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.