Gå til innhold

Når ingenting er godt nok

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man får en del provoserende tilbakemeldinger på dol og ellers,så det gjelder å være litt tykkhudet. Det er faktisk sant som Nicklus sier at samfunnet ikke kan pålegge deg å være perfekt på alle felt. Samfunnet er uansett bare som det er, og det tar tid å forandre det.

I mellomtiden gjelder det nok for din del å være litt mer avslappet i forhold til alle impulser om hvordan man skal være. Ta litt styring selv over hva som er viktig og uviktig for deg og dine.

Jeg har tatt styring på mange ting av det som er viktig for meg og mine.  Men selv om jeg ser ting som uviktig så sliter jeg, får dårlig samvittighet, får dårlig selvfølelse.  

Anonymkode: 7ae0e...bc2

Skrevet (endret)

Jeg ser det har liten hensikt for meg å skrive mer.

Jeg støtter deg i det, og skjønner ikke et fnugg av hva du vil med innlegg som dette i det hele tatt.

Var det viktig for deg å poste betroelsene i hovedinnlegget? Kunne du ikke bare tenkt tankene, evt skrevet det i en dagbok eller sagt det til en god venninne når du vet at du ikke tåler alle svar? Var det virkelig fruktbart å velge dol som plattform for den ytringen? Hvilke svar håpet du på? Tenkte du over hvilke svar du fryktet kunne komme?  

Siden du selv opplever å være så mye mer sårbar enn andre bør du tenke godt gjennom hvilke svar du vil kunne komme til å få når du poster i framtiden. Du bør også minne deg selv på hvordan eventuelle svar du ikke liker vil kunne påvirke deg. Slik du gjør i dette innlegget, dvs irettesetter oss som svarer og prøver å påføre oss dårlig samvittighet eller en opplevelse av å ha svart feil/vært slemme er ikke særlig fruktbart eller stilig syns jeg. Jeg har ikke særlig til overs for den passiv-agresive retretten jeg siterer i dette innlegget heller. Sist men ikke minst:

Reaksjonene dine i denne tråden styrker meg i troen på at jeg brukte riktig begrep på dine reaksjoner i det første svaret mitt.

Endret av Kayia
Skrevet

Slik jeg ser det, koker dette ned i at du bør får et bedre selvbilde. Den beste medisinen for å få et bedre selvbilde er å gjøre ting du vet du mestrer.

Skrevet

Jeg har slanket meg hele livet. Fikk sjokk når jeg så noen gamle bilder av meg selv. Jeg var tynn. Helst litt skral. Likevel kan jeg huske at jeg ikke var fornøyd. Skulle ned noen kilo til. Målet var 45 kg. Jeg trodde jeg skulle bli lykkelig bare jeg ble tynn nok.

Jeg fikk barn. Ble en lykkelig mor. Men også her kom det inn alt jeg ikke gjorde godt nok. Alt jeg hørte hvordan en mor skulle og ikke skulle være/gjøre, fikk meg til å granske meg selv og gi meg dårlig samvittighet for alt jeg ikke gjorde godt nok. I arbeidslivet er det likedan.

Endatil på dol har jeg mange ganger følt jeg ikke gjør ting godt nok. Når jeg trente og ikke ble bra så trente jeg ikke hardt nok. Og slik kan jeg fortsette.

Har vi et samfunn som forventer at vi hele tiden skal jage etter å bli bedre. Et samfunn som ikke godtar feil.

Livet går fort. Jeg orker ikke å bruke livet på å aldri føle meg bra nok. Jeg vil gå tur til fjells fremfor å trø på sykkel eller springe i gatene. Jeg vil finne det som er best for meg og mine.

Jeg må innse at jeg aldri blir frisk. Jeg vil alltid ha mine opp og nedturer. Jeg vil alltid være mer sårbar enn folk flest. Jeg klarer ikke å akseptere det, men jeg vet at slik er det.

Hei!

Jeg syns du skrev et ærlig innlegg jeg ikke er enig i ansvarsfordelingen i, men tankene dine om hva du vil og de begrensinger du innser du har, syns jeg er bra.

Jeg syns også du fikk mange gode svar, sånn alt annet enn de få trolleinnleggene. 

Når det kommer til det der med umodenhet, er umodne trekk noe vi alle som mennesker har, jeg har det på min måte, kayila på sin, du på din. Det betyr ikke at fordi man har et umodent trekk at man ER umoden, sånn i hele sin personlighet.

Når du beskriver lykken ved å få barn, eller ønskene dine med å bare gå turer i fjellet, så viser jo det mer enn noe din personlighet og modenhet på andre områder. Det andre reagerer på er at du kanskje er litt kjapp med å legge ansvaret for dine følelser, på samfunnet. Likevel lever vi i en tid, der mange mennesker strever med å leve opp til forventinger, tøffe krav til karriere og vellykethet.

Noen strever mer med å måle seg opp mot andre, og jeg tror det fins en kombinasjon av personlighet, sårbarhet og omgivlesene man lever i som også påvirker disse følelsene mer eller mindre i oss.

Jeg liker ærlige innlegg som ditt innlegg også er, jeg tror ikke nettet alltid er det beste stedet for mange sårbare, for å søke råd, skrive eller diskutere, man må kanskje mer enn noe på nettet være sterk for å orke med både trolleinnlegg og kritiske kommentarer, i tillegg til de gode svarene og rådene man også får. Litt sånn at man må ta det gode, la det ikke-bra passere. Jeg håper du greier det siste jeg :-) Du må bare øve det. :-)

Skrevet

Jeg støtter deg i det, og skjønner ikke et fnugg av hva du vil med innlegg som dette i det hele tatt.

Var det viktig for deg å poste betroelsene i hovedinnlegget? Kunne du ikke bare tenkt tankene, evt skrevet det i en dagbok eller sagt det til en god venninne når du vet at du ikke tåler alle svar? Var det virkelig fruktbart å velge dol som plattform for den ytringen? Hvilke svar håpet du på? Tenkte du over hvilke svar du fryktet kunne komme?  

Siden du selv opplever å være så mye mer sårbar enn andre bør du tenke godt gjennom hvilke svar du vil kunne komme til å få når du poster i framtiden. Du bør også minne deg selv på hvordan eventuelle svar du ikke liker vil kunne påvirke deg. Slik du gjør i dette innlegget, dvs irettesetter oss som svarer og prøver å påføre oss dårlig samvittighet eller en opplevelse av å ha svart feil/vært slemme er ikke særlig fruktbart eller stilig syns jeg. Jeg har ikke særlig til overs for den passiv-agresive retretten jeg siterer i dette innlegget heller. Sist men ikke minst:

Reaksjonene dine i denne tråden styrker meg i troen på at jeg brukte riktig begrep på dine reaksjoner i det første svaret mitt.

Jeg ser nhd støtter svaret ditt. Jeg er enig i en ting og det er at jeg ikke har nytte av dol lenger. Mange svar gjør meg egentlig bare verre. Jeg får håpe at jeg også kan få lov til å være så pass ærlig uten at det skal kalles passiv agressjon.

Skrevet

Jeg ser nhd støtter svaret ditt. Jeg er enig i en ting og det er at jeg ikke har nytte av dol lenger. Mange svar gjør meg egentlig bare verre. Jeg får håpe at jeg også kan få lov til å være så pass ærlig uten at det skal kalles passiv agressjon.

Å innse og formidle at noe du gjør/har gjort ikke (lenger) gjør deg godt er ikke passiv-aggresivt. Dersom du velger å bruke dol på en måte som styrker eller gleder deg er det derimot et modnehetstegn.

Skrevet

Å innse og formidle at noe du gjør/har gjort ikke (lenger) gjør deg godt er ikke passiv-aggresivt. Dersom du velger å bruke dol på en måte som styrker eller gleder deg er det derimot et modnehetstegn.

Jeg har brukt dol når jeg trenger det. Men mange svar river bare ned selvfølelsen. Jeg er mange ganger overasket hvordan det jeg skriver blir tatt opp. Derfor vil jeg si det er et større modenhetstrekk hvis jeg klarer å holde meg borte.

Skrevet

Jeg har brukt dol når jeg trenger det. Men mange svar river bare ned selvfølelsen. Jeg er mange ganger overasket hvordan det jeg skriver blir tatt opp. Derfor vil jeg si det er et større modenhetstrekk hvis jeg klarer å holde meg borte.

Dette er det bare du selv som vet, jeg vet ingenting om hvordan du føler det i ulike situasjoner her på dol. Dersom du føler deg dårlig av å lese andres innlegg generellt, samt dårlig av svar uavhengig av tema er nok det å forsvinne helt riktig løsning ja. Gir det deg noe å lese her inne uten selv å svare, er det derimot en veldig dramatisk og umoden reaksjon å velge å forsvinne helt. Er det sånn at du bare sier at du skal forsvinne uten å gjøre det, er det også en dramatisk og umoden reaksjon. Skjønner du?

Skrevet

Dere får tro og mene hva dere vil. Jeg ser det har liten hensikt for meg å skrive mer. 

Hei

Jeg føler ditt utsagn her kan tolkes på forskjellige måter. Jeg tenker dette kanskje kunne vært noe jeg kunne sagt, og da ment det som en opplysning om at jeg ikke klarte mer. At det har liten hensikt å skrive, kan jo ha en sammensatt begrunnelse og kan ha både med andre og din egen reaksjon på svarene å gjøre.

Kanskje det kan hjelpe litt å forsøke å distansere seg litt fra det som fremkommer, prøve å lese det litt objektivt. Hva tenker du om tråden dersom du skal forsøke å se på den som en tråd hvor det bare er mennesker du ikke kjenner som har skrevet... Hvis jeg tar meg nær av noe prøver jeg å se situasjonen litt utenfra og i enkelte tilfeller synes jeg det hjelper.

Skrevet

Dette er det bare du selv som vet, jeg vet ingenting om hvordan du føler det i ulike situasjoner her på dol. Dersom du føler deg dårlig av å lese andres innlegg generellt, samt dårlig av svar uavhengig av tema er nok det å forsvinne helt riktig løsning ja. Gir det deg noe å lese her inne uten selv å svare, er det derimot en veldig dramatisk og umoden reaksjon å velge å forsvinne helt. Er det sånn at du bare sier at du skal forsvinne uten å gjøre det, er det også en dramatisk og umoden reaksjon. Skjønner du?

Skjønner du ikke?! Hun er offer for vår dårlig behandling og at alle andre som tar feil! 

Anonymkode: 9e4a9...303

Skrevet

Hei

Jeg føler ditt utsagn her kan tolkes på forskjellige måter. Jeg tenker dette kanskje kunne vært noe jeg kunne sagt, og da ment det som en opplysning om at jeg ikke klarte mer. At det har liten hensikt å skrive, kan jo ha en sammensatt begrunnelse og kan ha både med andre og din egen reaksjon på svarene å gjøre.

Kanskje det kan hjelpe litt å forsøke å distansere seg litt fra det som fremkommer, prøve å lese det litt objektivt. Hva tenker du om tråden dersom du skal forsøke å se på den som en tråd hvor det bare er mennesker du ikke kjenner som har skrevet... Hvis jeg tar meg nær av noe prøver jeg å se situasjonen litt utenfra og i enkelte tilfeller synes jeg det hjelper.

Jeg våger ikke å skrive mer. Uansett blir det feil. På dol er det eneste stedet jeg har vært helt åpen. Og det forstår jeg at jeg ikke burde vært

Skrevet

Jeg har ikke skrevet at jeg skal forsvinne men at det hadde vært best. Jeg har før bedt om at de skal slette brukerkontoen uten at det ble gjort. Vurderer å be om det igjen. Dere vil kanskje si at det bare er å slutte å skrive. Men hvorfor bør ikke en alkoholiker ha alkohol på hus? Det er kanskje ikke så langt til butikken.

Skrevet

Jeg våger ikke å skrive mer. Uansett blir det feil. På dol er det eneste stedet jeg har vært helt åpen. Og det forstår jeg at jeg ikke burde vært

Jeg er ikke enig i at du ikke burde være åpen.

Jeg har hele tiden vært veldig fascinert over hvor mye hjelp det er å hente i å snakke anonymt med mennesker på nettet, få råd og innspill på ulike sider ved seg selv som man ikke deler med så mange. I ditt tilfelle tenker jeg allikevel at dine uttalelser kanskje mister en god del når den skrives og man ikke hører måten ting blir sagt på, kroppsspråk og andre faktorer som påvirker hvordan man oppfatter en annens uttalelse. Dette er selvsagt bare min oppfattelse, men kontekst har jo veldig mye å si for hvordan man forstår ting...

Skrevet

Jeg har hele tiden vært veldig fascinert over hvor mye hjelp det er å hente i å snakke anonymt med mennesker på nettet, få råd og innspill på ulike sider ved seg selv som man ikke deler med så mange. I ditt tilfelle tenker jeg allikevel at dine uttalelser kanskje mister en god del når den skrives og man ikke hører måten ting blir sagt på, kroppsspråk og andre faktorer som påvirker hvordan man oppfatter en annens uttalelse. Dette er selvsagt bare min oppfattelse, men kontekst har jo veldig mye å si for hvordan man forstår ting...

Dette har du nok mye rett i. Jeg føler meg ofte misforstått når jeg formulerer meg skriftlig på dol og ikke har hjelp av kroppspråk og tonefall.

Skrevet

Dette har du nok mye rett i. Jeg føler meg ofte misforstått når jeg formulerer meg skriftlig på dol og ikke har hjelp av kroppspråk og tonefall.

Du tvinger andre til å mene samme som deg! Når du ikke får til det da blir du misforstått og er best du ikke skriver! 

Anonymkode: 9e4a9...303

Nicklusheletida
Skrevet

Den setningen er oppbrukt.

Skrevet

Jeg lurte på å trykke liker på denne kommentaren, men jeg liker jo ikke at du opplever at du blir misforstått. Jeg ser imidlertid det positive i at du kan se at dette kan ha stor betydning for hvorfor du ofte opplever deg misforstått når du formulerer deg skriftlig på dol. Da er det ikke nødvendigvis det at du er åpen, forteller om ting du ikke burde skrive om :)

I tillegg tenker jeg at dette er veldig ærlige ting og etter det jeg har forstått noe du ikke deler med så mange. Min erfaring er i alle fall at når jeg snakker om den typen ting er det lettere for å bli misforstått enn når man snakker om hverdagstema.

Jeg håper virkelig du finner den beste løsningen for deg!

Skrevet

Jeg lurte på å trykke liker på denne kommentaren, men jeg liker jo ikke at du opplever at du blir misforstått. Jeg ser imidlertid det positive i at du kan se at dette kan ha stor betydning for hvorfor du ofte opplever deg misforstått når du formulerer deg skriftlig på dol. Da er det ikke nødvendigvis det at du er åpen, forteller om ting du ikke burde skrive om :)

I tillegg tenker jeg at dette er veldig ærlige ting og etter det jeg har forstått noe du ikke deler med så mange. Min erfaring er i alle fall at når jeg snakker om den typen ting er det lettere for å bli misforstått enn når man snakker om hverdagstema.

Jeg håper virkelig du finner den beste løsningen for deg!

Takk. De siste svarene fra de andre her har overbevist meg om at jeg ikke har mer her å gjøre.

Men takk til deg og de andre som har hjulpet meg.

Skrevet

Jeg må signere denne! :)

Det er veldig lett å misforstå når alt skjer kun gjennom bokstaver og kanskje ikke alltid helt heldige formuleringer. Det å ikke se ansikt, mimikk, blikk, høre stemme og tonefall avgjør mye.

Og, det viktigste jeg tenker i din situasjon: Du tar opp et tema som er sårbart for deg. Du føler deg sårbar/skjør og klarer kanskje ikke å ta litt avstand til det som skrives, fordi det skrives til deg, men vi ser ikke deg og det er lettere å være litt frekkere enn man hadde vært i sin egen person når man kan gjemme seg bak et nick, eller enda bedre en anonym bruker.

Hvis du opplever at DOL har vært til nytte for deg, synes jeg du bør vurdere å forbli medlem her. Ærlighet liker jeg og er et tegn på styrke. Veien er kort til butikken, men du kan også gå til banken og opprette ny konto ;)

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg har slanket meg hele livet. Fikk sjokk når jeg så noen gamle bilder av meg selv. Jeg var tynn. Helst litt skral. Likevel kan jeg huske at jeg ikke var fornøyd. Skulle ned noen kilo til. Målet var 45 kg. Jeg trodde jeg skulle bli lykkelig bare jeg ble tynn nok.

Jeg fikk barn. Ble en lykkelig mor. Men også her kom det inn alt jeg ikke gjorde godt nok. Alt jeg hørte hvordan en mor skulle og ikke skulle være/gjøre, fikk meg til å granske meg selv og gi meg dårlig samvittighet for alt jeg ikke gjorde godt nok. I arbeidslivet er det likedan.

Endatil på dol har jeg mange ganger følt jeg ikke gjør ting godt nok. Når jeg trente og ikke ble bra så trente jeg ikke hardt nok. Og slik kan jeg fortsette.

Har vi et samfunn som forventer at vi hele tiden skal jage etter å bli bedre. Et samfunn som ikke godtar feil.

Livet går fort. Jeg orker ikke å bruke livet på å aldri føle meg bra nok. Jeg vil gå tur til fjells fremfor å trø på sykkel eller springe i gatene. Jeg vil finne det som er best for meg og mine.

Jeg må innse at jeg aldri blir frisk. Jeg vil alltid ha mine opp og nedturer. Jeg vil alltid være mer sårbar enn folk flest. Jeg klarer ikke å akseptere det, men jeg vet at slik er det.

Jeg har ikke noe svar på noe her annet enn det med fjell vs. springe i gatene. Jeg har ofte blitt kalt både uteligger og fjellgeit. Min erfaring er at folk syns det er mye mer interessant å høre om de som gidder pakke sekken, frivillig bære på 15-20 kg og sove i telt, sloss mot mygg og ruskevær og fullt ut nye naturen, enn de menneskene som løper 2 mil på en tredemølle annenhver dag. Så gå på turer i fjellet du, og vær stolt av det :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...