Gå til innhold

fedme er eneste hjelpen jeg får

Anbefalte innlegg

Skrevet

trenger sobril fordi jeg er i en blandet fase av bipolar 1, men eneste tilbud jeg får er litium og zyprexa

hadde jeg vært innlagt hadde jeg fått sobril, men jeg er ikke velkommen på sykehuset fordi jeg klikket da jeg la på meg av zyprexa og litium sist jeg var innlagt for mani.

og tilstanden bryter ikke 100% ut fordi jeg går på abilify så jeg skal klare meg poliklinisk.

Har fæle tanker om å bli voldelig eller skade meg selv fordi jeg har et enormt lidelsestrykk. HURRA for psykiatrien.

Hurra for at man ikke kan få en JÆVLA sobril en gang poliklinisk. Vurderer kontakte politi og prøve bli fengslet før jeg skader noen eller gjør skade.

Kanskje en hadde fått en sobril i fengsel.

Anonymkode: 0d82b...905

Skrevet

Har du en behandler du kan ringe??

Anonymkode: 3e9d5...e93

Skrevet

Om du går til politiet og sier at du er redd for at du vil skade noen vil de kjøre deg til legevakten og du vil bli innlagt enten frivillig eller tvang. Helsevesenet kan ikke nekte deg behandling (som samtaler, innleggelse pga. tidligere oppførsel, medisinering osv.), men de kan heller ikke se på at du blir dårligere. Jeg tror du kommer langt om du forsøker å kommunisere konstruktivt, bhersket og med fornuften i behold, dvs. ikke la følelsene ta overhånd. Vær ærlig om at du synes overvekten gir deg dårligere livskvalitet. Det finnes annet enn Zyprexa på markedet og selv om den gir deg overvekt er det ikke sikkert at andre medisiner vil gi den samme.

Skrevet

Jeg har prøvd masse medisiner. Men detter altid tilbake på zyprexa. Den er jo "best", så da får man heller være feit.... Ikke hyggelig, men vestentlig bedre enn å være psykotisk.....

Skrevet

Vet ikke helt om jeg kjøper dette med at du uansett er feit med disse medisinene... hva var det du sa i en annen tråd her, at litium gjorde at du drakk mye brus, og Zyprexa gjorde at du spiste junkfood?

Anonymkode: 680f2...f87

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ingen bør klage over egen vekt så lenge de drikker brus og spiser snop.

Skrevet

Jeg drakk ikke brus og spiste ikke godteri da jeg var innlagt sist, vekten raste likevel opp til nesten 90 kg( jeg sa tilogmed: jeg spiser jo ikke mye!! nei du gjør ikke det, det ser vi, sa sykepleier) og nå uten disse medisinene er jeg 82 og stadig på vei nedover. Det er ikke noe prob å kutte godteri og brus uten litium og zyprexa. Eneste er at jeg klarer meg med abilify, men trenger en sobril en sjelden gang. Det får jeg så mye av at jeg får hukommelsestap mens jeg er innlagt, men får ikke røre det når jeg ikke er innlagt. It does not make sense. Har aldri hatt misbrukstendenser.

Anonymkode: 0d82b...905

Skrevet

Du viste god egendisiplin i noen uker med å spise fisk og trene, mulig det var i en manisk fase, men jeg tenker at om du utviser samme viljestyrke og disiplin kan du også klare deg uten Cola og junkfood på Zyprexa og Litium. Spis noe søtt som er sunnere, f.eks. en vaniljeyoghurt, lag en smoothie, spis en banan eller (forhåpentlig) søt appelsin når søtsuget og trangen etter å putte noe i munnen kommer.

Det står at Litiumgir vektøkning, men det står også at den kan gi tap av appetitt. Det står økt tørste, men det er ditt valg å hive nedpå med Cola. Forsøk Cola Zero, sukkerfri saft eller helst vann istedenfor... Vi har alle ansvar for hva vi putter i oss, medisinert eller ikke, og jeg skal ikke være en moraliserende pekefinger. Jeg har selv vært overvektig og vet hvor fortvilende det er, men om medisiner for hodet er nødvendig må vi godta det på samme måte som f.eks. en med PCOS ofte må kjempe mot vekten og ta sine medisiner, eller diabetiker, epileptiker, høyt blodtrykk, høyt kolesterol, uballanse i stoffskifte osv.

Ang. Sobril forstår jeg godt at du ikke får dette utenfor avdeling om du får hukommelsestap. Det kan føre deg i livsfarlige situasjoner.

Skrevet

Du viste god egendisiplin i noen uker med å spise fisk og trene, mulig det var i en manisk fase, men jeg tenker at om du utviser samme viljestyrke og disiplin kan du også klare deg uten Cola og junkfood på Zyprexa og Litium. 

Niks, på zyprexa og litium har jeg ikke sjans til å mobilisere den viljestyrken som kommer lekende lett uten. Da tenker jeg BARE på cola og er helt besatt fra jeg våkner om mårran. Blir ikke noe mer litium. Og greide endelig sove en stund så episoden min har gitt seg så jeg overlevde denne gangen også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...