Gå til innhold

Syk i hodet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er man syk i hodet når man ikke eier empati, og misliker sterkt (hater?) andre mennesker?

Anonymkode: 2139f...e52

Skrevet

Hei!

Jeg vet ikke.

I så fall er det veldig mange syke i verden :)

tenk på klu klux klan, voldsmenn og terrorister, de mangler nok både empati og hater mange mennesker.

Det er jo en del av dem, ikke minst tenker jeg på alle fangevoktere og de som stilletiende ikke gjorde noe for jødene, sigøynerne og de funksjonshemmede under andre verdenskrig, eller de enda verre utryddelsenen som folk og særlig sivile deltok i i øst-euopa spesielt, det var grusomme drap på sivile, de slo babyer og barns hoder mot lyktestolper så blodet sprutet.

Samt nordmenns ikke-motstand mot utskipingen av alle våre jøder til Tyskland og utryddelsesleirer, vi har jo blod på hendene våre. Jeg leste marthe Micjhelets bok om jødene i Norge, min første bok om den historien, men siden den angikk meg direkte som nordmann med en dyster familiehistorikk leste jeg den.

Min bestefar var min barndomshelt, kjærlig, og morsom og klok, , han var også torturist, politimann og jødeinnsamler, så sånn kan vi mennesker være.

Når jeg leste og hørte nylig en del nordmennes beksrivelser av flyktninger, som rotter og pakk, fikk jeg frysninger, og tenkte, til slutt og sist er det kun en ting som er viktig, redde, beskytte, ta vare på livet, verne om, forsvare, jeg skal selv ikke inn i en dyster statistikk av hat og mishandling!

Skrevet

en del nordmennes beksrivelser av flyktninger, som rotter og pakk, fikk jeg frysninger, og tenkte, til slutt og sist er det kun en ting som er viktig, redde, beskytte, ta vare på livet, verne om, forsvare, jeg skal selv ikke inn i en dyster statistikk av hat og mishandling!

Ta i mot 100-000 vis av flykninger kommer til å koste enorme summer og føre til enorme sosiale og samfunnsmessige problemer. Hvor mye er DU villig til å gå ned i levestandard? Og hvor skal de bo, regner med at du kommer til å åpne ditt hjem?

Anonymkode: 6287e...768

Gjest Gargamel
Skrevet

Er man syk i hodet når man ikke eier empati, og misliker sterkt (hater?) andre mennesker?

Ja, da et det noe galt.

Skrevet

Ta i mot 100-000 vis av flykninger kommer til å koste enorme summer og føre til enorme sosiale og samfunnsmessige problemer. Hvor mye er DU villig til å gå ned i levestandard? Og hvor skal de bo, regner med at du kommer til å åpne ditt hjem?

ja det gjør jeg gjerne,

men kun for de som trenger beskyttelse, og de vet jeg selv mye om hvem er,  en soldat er en soldat, valget har soldaten tatt, krigførende mennesker må dø for sin sak og kan ikke få noen prioritet i assylspørsmål, en soldat bør dø med ære i og for sitt land, en soldat flykter ikke:-( !,  det er kvinner, barn, poeter, liebarlister, fristenkere, meningsmotstandere, systemmotstandere, ateister og annerledestenkende som først og fremst trenger beskyttelse. 

fordummingen av debatt har endt i polarisering av poltikkk og avgjørelser, der har vi alle vårt eget ansvar for å rydde opp.

Skrevet

ja det gjør jeg gjerne,

men kun for de som trenger beskyttelse, og de vet jeg selv mye om hvem er,  en soldat er en soldat, valget har soldaten tatt, krigførende mennesker må dø for sin sak og kan ikke få noen prioritet i assylspørsmål, en soldat bør dø med ære i og for sitt land, en soldat flykter ikke:-( !,  det er kvinner, barn, poeter, liebarlister, fristenkere, meningsmotstandere, systemmotstandere, ateister og annerledestenkende som først og fremst trenger beskyttelse. 

fordummingen av debatt har endt i polarisering av poltikkk og avgjørelser, der har vi alle vårt eget ansvar for å rydde opp.

vi kan ikke rydde opp hvis det fører til at vårt eget samfunn går under.

Anonymkode: 4f086...6ea

Skrevet

Ja, da et det noe galt.

Sånn er det å ha aspergers. Man er unormal, og det er ingen ting å gjøre med det.

Skrevet

Dette er ikke et ja eller nei spørsmål, spør du meg

Skrevet (endret)

Sånn er det å ha aspergers. Man er unormal, og det er ingen ting å gjøre med det.

Hva mener du med unormal ? Og i forhold til hva, hvem  ?

Endret av FGT
Skrevet

Hva mener du med unormal ?

Se første innlegg.

Og i forhold til hva, hvem  ?

I forhold til "normalen".

Skrevet

Se første innlegg.

I forhold til "normalen".

NT menneske ?

Skrevet

NT menneske ?

Ja, det er vel normalen.

Gjest Gargamel
Skrevet

Ja, hvis man har en diagnose må nesten være lov å si at det er noe unormalt. Jeg har inntrykk av at noen aspergere (f.eks et par i denne tråden)  kan bli glad i andre, og har tonnevis med "empati ". Jeg setter ordet i gåseøyne fordi psykiatere kanskje bruker ordet på en annen måte enn meg.

Med "empati" mener jeg å bli fortvilet når man forstår at andre  har det vondt. Mulig aspergere har vanskeligheter med å oppfatte at andre har det vondt i første omgang. Det er en form for blindhet, og ikke mangel på følelser. Sånn ser det ut for meg.

Skrevet

Må være litt uenig i dette. Jeg har selv asperger, og jeg har alltid vært veldig empatisk og glad i andre. Jeg har hatt evnen til å bli forelsket i andre. osv. Ja, jeg har hatt mennesker som jeg hater. Men det har for det meste vert kriminelle mennesker jeg har følt skikkelig hat for.

Skrevet

Må være litt uenig i dette. Jeg har selv asperger, og jeg har alltid vært veldig empatisk og glad i andre. Jeg har hatt evnen til å bli forelsket i andre. osv. Ja, jeg har hatt mennesker som jeg hater. Men det har for det meste vert kriminelle mennesker jeg har følt skikkelig hat for.

Det er vel fordi lever lever helt avsondert fra samfunnet, har ikke kontakt med noen, føler meg utestengt og diskriminert, og derfor misliker ("hater") alt og alle.

Skrevet

Ja, hvis man har en diagnose må nesten være lov å si at det er noe unormalt. Jeg har inntrykk av at noen aspergere (f.eks et par i denne tråden)  kan bli glad i andre, og har tonnevis med "empati ". Jeg setter ordet i gåseøyne fordi psykiatere kanskje bruker ordet på en annen måte enn meg.

Med "empati" mener jeg å bli fortvilet når man forstår at andre  har det vondt. Mulig aspergere har vanskeligheter med å oppfatte at andre har det vondt i første omgang. Det er en form for blindhet, og ikke mangel på følelser. Sånn ser det ut for meg.

Det var jammen bra forklart og imåonerende forstått.

Det er akkurat blindhet det handler om, ikke mangel på følelser,

det er bare det at hvis man ikke reagerer fort nok og på riktig måte i andres øyne, feks ikke gråter i kor, kan andre oppfatte en som kald, men man oppfatter bare annerledes og må ofte tenke litt mer, før man forstår.

Skrevet

Det var jammen bra forklart og imåonerende forstått.

Det er akkurat blindhet det handler om, ikke mangel på følelser,

det er bare det at hvis man ikke reagerer fort nok og på riktig måte i andres øyne, feks ikke gråter i kor, kan andre oppfatte en som kald, men man oppfatter bare annerledes og må ofte tenke litt mer, før man forstår.

I boken «Asperger syndrome revisited» står følgende om empati: Manglende evne til å vise empati overfor andre er muligvis det mest dysfunksjonelle aspektet ved Aspergers syndrom.

Skrevet

I boken «Asperger syndrome revisited» står følgende om empati: Manglende evne til å vise empati overfor andre er muligvis det mest dysfunksjonelle aspektet ved Aspergers syndrom.

ja det stemmer bra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...