Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som kan fortelle meg hvordan undersøkelse det er? Jeg forstår at man skal teste om hjernen fungerer normalt eller ikke, men hvordan gjøres det?

Skrevet

Takk :) men jeg tenkte mer på hvordan tester man får.

de kommer til å stille spørsmål, som er relatert til ditt problem.

Anonymkode: 293d5...523

Skrevet

Takk :) men jeg tenkte mer på hvordan tester man får.

Man får sikkert masse oppgaver du må svare på, huske tallrekker, avdekke møstre i bilder, det ene og det andre.

Anonymkode: 7dc1d...910

Skrevet

Ok, takk :)

hva er det de skal teste deg for?

Skrevet

hva er det de skal teste deg for?

ADHD

Skrevet

ADHD

men har du ikke allerede fått adhd da? 

Skrevet

men har du ikke allerede fått adhd da? 

På Glenne mente de jeg hadde det, men siden jeg ikke har asperger så kunne de ikke behandle meg der. Så de henviste meg videre til dps. Da jeg omsider kom dit så fikk jeg beskjed om at jeg måtte til en nevropsykolog så de skulle henvise meg til det, men ikke før de har vært igjennom 2 ganger med utredning for alt mulig rart på dps.

Skrevet

På Glenne mente de jeg hadde det, men siden jeg ikke har asperger så kunne de ikke behandle meg der. Så de henviste meg videre til dps. Da jeg omsider kom dit så fikk jeg beskjed om at jeg måtte til en nevropsykolog så de skulle henvise meg til det, men ikke før de har vært igjennom 2 ganger med utredning for alt mulig rart på dps.

ok, men er du ikke enig i at du har adhd eller tror du du har noe annet?

Skrevet

ok, men er du ikke enig i at du har adhd eller tror du du har noe annet?

Jo, jeg er enig, men man måtte visst ta alle mulige undersøkelser så ikke NAV skulle bli vrange. Jeg forstår ikke dette helt jeg da. Syns jeg har ventet lenge nok på behandling nå.

Skrevet

Jo, jeg er enig, men man måtte visst ta alle mulige undersøkelser så ikke NAV skulle bli vrange. Jeg forstår ikke dette helt jeg da. Syns jeg har ventet lenge nok på behandling nå.

hva slags behandling venter du på?

Skrevet

hva slags behandling venter du på?

Teste ut adhd-medisiner ihvertfall, så kommer det vel an på om de finner noe mer galt med meg. De økte dosen på AD, men jeg tror ikke det hjelper meg stort.

Skrevet

Jo, jeg er enig, men man måtte visst ta alle mulige undersøkelser så ikke NAV skulle bli vrange. 

Rart, den argumentasjonen har jeg aldri hørt noe til.

Anonymkode: 84ed9...703

Skrevet

Rart, den argumentasjonen har jeg aldri hørt noe til.

Anonymkode: 84ed9...703

Det var det de sa. Siden jeg går på aap så var det viktig at diagnosen ble satt korrekt. NAV har vel et krav om nevropsykologisk undersøkelse for å godta diagnosen da. Ikke vet jeg. Men neste mandag får jeg forhåpentligvis vite om jeg får teste medisiner mens jeg venter på time til nevropsykolog. Er ca 3 mnd ventetid.

Skrevet

Er det noen her som kan fortelle meg hvordan undersøkelse det er? Jeg forstår at man skal teste om hjernen fungerer normalt eller ikke, men hvordan gjøres det?

Hei!

Du får ulike tester, det består av å huske tallrekker, lister over ting osv...så gjør du andre tester inni mellom, og spør de igjen, senere om du kan si ordene på listene de tidligere leste, det er ulike lister.

Eksempler på lister er : buss, brokkoli, benk, kommode, ekkorn, trompet, fly, spinat, lampe, bokhylle, båt, gitar, skap, zebra, trikk, tiger, løk. 

Jeg syns det er lett å huske slike lister, jeg bare sorterer ordene etter som de sier dem, jeg husket listene bedre etter en stund, så min fordel var at det hjalp å få tenkt seg om.

Så får du tallrekker du skal gjenta, først bare sånn rett frem, så skal du si dem baklengs.

Så får du en datatest, der skal du ikke trykke, annet enn når du ser x, dukke opp på skjermen, det går i ulikt tempo og inni mellom svært fort.

Så får du se figurer og etterpå skal du si om du så noen av dem, det blir vist deg kort. Figurene skal være nokså like....det er kruseduller, noen får du se mange ganger, og de spør om du har sett dem før.

Så er det puslespill. ala, et mønster blir vist, så skal bare bare gjenta dette med trekantene som har ulike farger på sidene, det er ganske lett altså.

Så skal man fortelle en historie, de viser deg kanskje en bok med bilder, for meg var det bilder med flyvende frosker, en gutt som sov, osv...det var veldig komplisert syns jeg. Jeg gjorde så godt jeg kunne men jeg forteller ikke sånn spontant så godt. 

Så får du se noen kort, med rare bilder, de tar kortene bort, det er en serie med kort, og du skal fortelle hva du så på kortene, det er ikke vanskelig. Det er feks en apekatt som sitter under en kokkospalme på det ene kortet, så neste kort apekatten som sitter der, men så kommer en annen apekatt i bagrunnen gående, det er bare å si hva man ser altså.

Så skal du plukke skrot fra en pose, og ut fra skrotet lage en historie, der skal man ha god fantasi.-)

På slutten av testen ber de deg tegne den samme tegningen du tegnet etter en annen tegning til å starte med, da er det en fordel å ha bedre hukommelse på avstand.

Så testes tror jeg motorikk, man skal stikke pinner inn i hull, små hull, akkurat sånn som nevropsykologen gjør det, med både høyre og venstre hånd, 

man skal også peke på ting i samme rekkefølge som psykologen, det er en annen test,

jeg husker mye mer, men håper du fikk en ide

Skrevet

Hei!

Du får ulike tester, det består av å huske tallrekker, lister over ting osv...så gjør du andre tester inni mellom, og spør de igjen, senere om du kan si ordene på listene de tidligere leste, det er ulike lister.

Eksempler på lister er : buss, brokkoli, benk, kommode, ekkorn, trompet, fly, spinat, lampe, bokhylle, båt, gitar, skap, zebra, trikk, tiger, løk. 

Jeg syns det er lett å huske slike lister, jeg bare sorterer ordene etter som de sier dem, jeg husket listene bedre etter en stund, så min fordel var at det hjalp å få tenkt seg om.

Så får du tallrekker du skal gjenta, først bare sånn rett frem, så skal du si dem baklengs.

Så får du en datatest, der skal du ikke trykke, annet enn når du ser x, dukke opp på skjermen, det går i ulikt tempo og inni mellom svært fort.

Så får du se figurer og etterpå skal du si om du så noen av dem, det blir vist deg kort. Figurene skal være nokså like....det er kruseduller, noen får du se mange ganger, og de spør om du har sett dem før.

Så er det puslespill. ala, et mønster blir vist, så skal bare bare gjenta dette med trekantene som har ulike farger på sidene, det er ganske lett altså.

Så skal man fortelle en historie, de viser deg kanskje en bok med bilder, for meg var det bilder med flyvende frosker, en gutt som sov, osv...det var veldig komplisert syns jeg. Jeg gjorde så godt jeg kunne men jeg forteller ikke sånn spontant så godt. 

Så får du se noen kort, med rare bilder, de tar kortene bort, det er en serie med kort, og du skal fortelle hva du så på kortene, det er ikke vanskelig. Det er feks en apekatt som sitter under en kokkospalme på det ene kortet, så neste kort apekatten som sitter der, men så kommer en annen apekatt i bagrunnen gående, det er bare å si hva man ser altså.

Så skal du plukke skrot fra en pose, og ut fra skrotet lage en historie, der skal man ha god fantasi.-)

På slutten av testen ber de deg tegne den samme tegningen du tegnet etter en annen tegning til å starte med, da er det en fordel å ha bedre hukommelse på avstand.

Så testes tror jeg motorikk, man skal stikke pinner inn i hull, små hull, akkurat sånn som nevropsykologen gjør det, med både høyre og venstre hånd, 

man skal også peke på ting i samme rekkefølge som psykologen, det er en annen test,

jeg husker mye mer, men håper du fikk en ide

Tusen takk :) Ja, nå har jeg en ide om hva det går ut på. Noe av det gjorde jeg på Glenne. Skulle lage historier og huske noen bilder om en apekatt. Og fortelle om flyvende frosker. Syns det var vanskelig. Jeg vet jo ikke hva jeg skal si.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nevropsykologene har et enormt batteri av ulike tester. De velger ulike tester alt etter hva de ønsker å undersøke. Det er derfor umulig å gi et generelt svar på ditt spørsmål. Det beste er å bare ta det som det kommer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...