Gå til innhold

NHD eller andre: Farlig å slutte brått på ritalin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venn av meg har add, og har den siste tiden begynt å slite med en mild depresjon. Han går på ritalin. På grunn av depresjonen har han fått søvnvansker og døgnrytmen hans har blitt veldig ustabil. Han sovner på morgenkvisten og våkner utpå formiddagen. Den siste uka har han derfor nesten ikke fått tatt medisinen sin fordi han våkner såpass sent, og han skal egentlig begynne med første dose ganske tidlig på morgenen. Han sier at det er flere dager han ikke har tatt medisin i det hele tatt, og nå er det nesten tre døgn siden han tok siste dose. Mine spørsmål er: er det farlig/skadelig å slutte brått på denne typen medisiner? Vil dette kunne gjøre depresjonen hans verre? Kan ritalinbruken være en årsak til depresjonen (han har gått på det i ca fem-seks år) . Jeg er veldig bekymret for ham og vil ikke at han skal gjøre det verre for seg selv. På forhånd takk for svar.

Skrevet

Tilleggsspørsmål: vil han kunne ha nytte av antidepressiva eller er dette dumt å kombinere med ritalin?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, det er ikke farlig å bråslutte med Ritalin, og ja, han kan ha nytte av antidepressiva. Om en skal gi AD til en person med ADHD, bør en velge en som også virker på NA-systemet slik som Efexor, Cymbalta eller Wellbutrin.

Uansett er det viktig og nødvendig at han får skikk på døgnrytmen sin om han skal bli bra for depresjonen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...