Gå til innhold

"Aktiv psykose"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fastlegen henviste meg til en spesialist, noe helt annet enn psykiatri, men jeg ser på skjermen på maskinen hans (spesialisten) at det står AKTIV PSYKOSE..... med store bokstaver... hva er det de tror om meg? Jeg bruker antipsykotika, men jeg er slettes ikke psykotisk. Hallo? Når man er aktiv psykotisk så fungerer man ikke så bra som meg eller har det så bra. Jeg har heller ikke så mye symptomer på psykisk lidelse i det hele tatt, såklart uten medisiner ville jeg blitt verre. Jeg har uføretrygd og føler det hele er en stor feil..... mon tro hva som står i papirene DPS har gitt til NAV? Eller er det slik at "aktiv psykotisk" likevel kan innebære at man ikke er psykotisk, men at man hadde vært det uten medisiner? Hva betyr egentlig "aktiv psykotisk"? Føler det betyr at man har helt absurd indre liv og adferd, og er innlagt.... men jeg har aldri vært innlagt på med enn frivillig DPS.... nei, det er nok noe feil.

Anonymkode: 2fe91...ee2

Skrevet

Jeg aner ikke hva "aktiv psykose" er, men jeg ville tro det var psykose i aktivitet... Altså en pågående psykose? Ikke vet jeg.

Men historien din minner om noe som hendte meg en gang. Jeg skulle inn for en operasjon i magen, og da legen kom på legevisitten hadde han med seg et "brett" hvor sykehusjournalen (den aktuelle) min var festet på. Der fikk jeg se at det med store bokstaver stod AKTIV SUICIDAL!!! Jeg fikk jo sjokk, for jeg var absolutt ikke det! Visst har gjennomgått flere depresjoner, og det stod vel i papirene mine ved innleggelsen. I tillegg husker jeg at turnuslegen som hadde undersøkelse og innskrivingssamtale med meg spurte om hvordan en depresjon arter seg for meg. Da nevnte jeg et forsøk jeg hadde gjort, og at jeg lett fikk selvmordstanker når jeg var deprimert. Han spurte også om jeg var deprimert _nå_, og da svarte jeg litt. Men jeg var jo absolutt ikke suicidal ved det tidspunktet! Likevel skrev denne turnyslegen dette med store krigstyper på journalen min. Jeg turde ikke å si noe til visitt-legen om hva jeg hadde sett, men jeg tok det opp med en av sykepleierne etterpå, og ba henne stryke det. Men dessverre trodde hun ikke på meg virket det sånn... Grrrr...  

Men likevel følte jeg ikke at de passet noe ekstra godt på meg i de dagene jeg lå på sykehuset. Og godt var det, synes jeg. Så det tar jeg til inntekt for at de likevel ikke anså meg som "aktiv suicidal". Men jeg synes episoden var ekkel, og jeg synes nesten det var et slags overgrep å bli beskyldt for noe som ikke stemte! :(

Skrevet

Din opplevelse høres jo bare ut som en blemme (eller ufin oppførsel), men kanskje min er noe mer, kanskje de tror jeg er psykotisk, uten at jeg er det. Og det er jeg ikke, så da bør jeg kanskje ikke ha de "rettighetene" jeg har?

Er man psykotisk om man føler man kan overvåke hva andre snakker om rundt omkring, f.eks. i en annen by? Føler det er et slags telepatisk nettverk som jeg kan aksessere. Men jeg vet jo det bare er sprøyt, så da er jeg jo ikke psykotisk???

Kanskje jeg burde vært på sosialstønad. Men såklart det har jeg jo ikke noe LYST til. Hvem er det som har LYST til å gå fra "full pensjon" til penger til nudler og ketchup.

Hvis jeg går til legen med dette sier de bare at alt stemmer og er riktig. Jeg orker ikke bruke mer energi på dette. Liksom "renvaske" meg så jeg kan få sosialstønad i stedet, hvis det viser seg at jeg er mye friskere enn de tror.

Men hvem "vet" hvor frisk noen er.

Skrevet

Din opplevelse høres jo bare ut som en blemme (eller ufin oppførsel), men kanskje min er noe mer, kanskje de tror jeg er psykotisk, uten at jeg er det. Og det er jeg ikke, så da bør jeg kanskje ikke ha de "rettighetene" jeg har?

Er man psykotisk om man føler man kan overvåke hva andre snakker om rundt omkring, f.eks. i en annen by? Føler det er et slags telepatisk nettverk som jeg kan aksessere. Men jeg vet jo det bare er sprøyt, så da er jeg jo ikke psykotisk???

Hvordan kan du føle det og samtidig vite det er sprøyt?

Anonymkode: 72298...0db

Skrevet

Men likevel følte jeg ikke at de passet noe ekstra godt på meg i de dagene jeg lå på sykehuset. Og godt var det, synes jeg. Så det tar jeg til inntekt for at de likevel ikke anså meg som "aktiv suicidal". Men jeg synes episoden var ekkel, og jeg synes nesten det var et slags overgrep å bli beskyldt for noe som ikke stemte! :(

Det var nok ingen vond vilje i at han skrev "aktiv suicidal" på notatene sine. Det var nok bare for at de skulle være oppmerksom på at du kunne få det vanskelig. Ikke se på det som en beskyldning eller "overgrep", men et forsøk på å vise omsorg :)

Skrevet

Det er mulig å være psykotisk, men likevel være klar over at det ikke er virkelighet. Du har blitt forklart at dette ikke er virkelig, men kun noe du selv opplever. Selv om du da føler at du kan overvåke andres samtaler, kan du intellektuelt fortelle hodet ditt at dette ikke er virkelig, men likevel er din egen oppfatning og følelser av situasjonen til stede.

Du får la det være opp til terapeuten din og NAV til å bestemme om du har rett til den ytelsen du mottar. Bare vær helt ærlig. Jeg synes også at du kan spørre terapeuten din hvorfor det står "aktiv psykotisk" på skjermen hennes. Det bør hun fint kunne begrunne for deg.

Skrevet

Hvordan kan du føle det og samtidig vite det er sprøyt?

Det er fantasering på en måte, som det forekommer mye av gjennom dagen. Jeg sier "fantasering", det er mest negativt, men noe positivt også. Det jeg "fantaserer" om.

Det er mulig å være psykotisk, men likevel være klar over at det ikke er virkelighet. Du har blitt forklart at dette ikke er virkelig, men kun noe du selv opplever. Selv om du da føler at du kan overvåke andres samtaler, kan du intellektuelt fortelle hodet ditt at dette ikke er virkelig, men likevel er din egen oppfatning og følelser av situasjonen til stede.

Du får la det være opp til terapeuten din og NAV til å bestemme om du har rett til den ytelsen du mottar. Bare vær helt ærlig. Jeg synes også at du kan spørre terapeuten din hvorfor det står "aktiv psykotisk" på skjermen hennes. Det bør hun fint kunne begrunne for deg.

Hvordan kan man være psykotisk uten å ha vrangforestillinger? Greit nok, man er ikke frisk, men "aktiv psykose"? Henger ikke på greip. Men jeg har ingen å høre med annet enn fastlegen, fordi jeg har ingen terapeut, dette var en annen slags spesialist i en helt annet problem, kroppslig. Og fastlegen vet ikke noe om dette, fordi "diagnosen" kommer fra DPS, og fastlegen vet veldig lite om psykiatri. Og det har ingen hensikt å spørre NAV, fordi det har jeg gjort tidligere, men sakene blir behandlet sentralt så de som sitter i skranken på mitt lokale kontor vet såklart ingenting om dette, spesielt ikke siden jeg har flyttet.

Summen av dette blir at jeg bare skal droppe alle slags spørsmål...... jeg bare tar min medisin og får inn penger den 19.

Skrevet

Det er fantasering på en måte, som det forekommer mye av gjennom dagen. Jeg sier "fantasering", det er mest negativt, men noe positivt også. Det jeg "fantaserer" om.

Hvordan kan man være psykotisk uten å ha vrangforestillinger? Greit nok, man er ikke frisk, men "aktiv psykose"? Henger ikke på greip. Men jeg har ingen å høre med annet enn fastlegen, fordi jeg har ingen terapeut, dette var en annen slags spesialist i en helt annet problem, kroppslig. Og fastlegen vet ikke noe om dette, fordi "diagnosen" kommer fra DPS, og fastlegen vet veldig lite om psykiatri. Og det har ingen hensikt å spørre NAV, fordi det har jeg gjort tidligere, men sakene blir behandlet sentralt så de som sitter i skranken på mitt lokale kontor vet såklart ingenting om dette, spesielt ikke siden jeg har flyttet.

Summen av dette blir at jeg bare skal droppe alle slags spørsmål...... jeg bare tar min medisin og får inn penger den 19.

Det kunne vært verre.

Skrevet

Det kunne vært verre.

Ja absolutt, jeg skriver ikke dette for å "klage". Men det er visst ingen løsning på det, annet enn å begynne på DPS igjen, og det kan jeg såklart ikke på grunn av dette. Eller vil.

Skrevet

Ja absolutt, jeg skriver ikke dette for å "klage". Men det er visst ingen løsning på det, annet enn å begynne på DPS igjen, og det kan jeg såklart ikke på grunn av dette. Eller vil.

Nei, får en bare gjøre det beste ut av det.

Anonymkode: 9bed5...b43

Skrevet

Det var nok ingen vond vilje i at han skrev "aktiv suicidal" på notatene sine. Det var nok bare for at de skulle være oppmerksom på at du kunne få det vanskelig. Ikke se på det som en beskyldning eller "overgrep", men et forsøk på å vise omsorg :)

Takk for "trøst". ;)  Dette er mange år siden, og før jeg fikk bp-diagnose. Går ikke til vanlig og tenker på dette, men det kom opp i hodet mitt da jeg leste TS' innlegg. Jeg har forresten husket nå at det ikke stod AKTIV suicidal, men bare SUICIDAL !!! med tre utropstegn etter. Hvorfor jeg trodde at det stod aktiv suicidal, aner jeg ikke. Må vel ha vært pga trådstarters ord om "Aktiv" psykose. Men men, samma det. Det tar jo ikke bort min opplevelse av "overgrep" uansett om det stod aktiv foran suicidal eller ikke. Men som sagt, jeg går ikke rundt og tenker på dette til vanlig og føler meg krenket og bitter pga dette. Da hadde jeg jo vært gal... hehe ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...