umakenverdt Skrevet 24. november 2015 Skrevet 24. november 2015 Jeg økte dosen med fluoxentin for mange måneder siden. Jeg har tidligere ikke merket at den har hatt noen effekt på overspising etc. på lavere doser (har merket effekt på andre ting da). I det siste har jeg imidlertid begynt å kjenne på kvalme hvis jeg spiser mye. Kan dette ha med medisinene når jeg ikke har opplevd dette før nå? Jeg jobber også med å få inn mer jevnt inntak av mat, og har de siste ukene spist faste måltider. Kan dette gjøre at jeg blir kvalm? 0 Siter
Trine Skrevet 24. november 2015 Skrevet 24. november 2015 Jeg økte dosen med fluoxentin for mange måneder siden. Jeg har tidligere ikke merket at den har hatt noen effekt på overspising etc. på lavere doser (har merket effekt på andre ting da). I det siste har jeg imidlertid begynt å kjenne på kvalme hvis jeg spiser mye. Kan dette ha med medisinene når jeg ikke har opplevd dette før nå? Jeg jobber også med å få inn mer jevnt inntak av mat, og har de siste ukene spist faste måltider. Kan dette gjøre at jeg blir kvalm?Jeg vet ikke med medisinene, men jeg tror det at du har mer rutiner på måltidene kan gjøre at du blir kvalm om du spiser for mye. 0 Siter
umakenverdt Skrevet 24. november 2015 Forfatter Skrevet 24. november 2015 Jeg vet ikke med medisinene, men jeg tror det at du har mer rutiner på måltidene kan gjøre at du blir kvalm om du spiser for mye.Jeg synes det er litt vanskelig å vurdere hva som er for mye mat. Jeg har ikke helt lært meg skikkelig hva som er vanlige porsjoner, men forsøker å lære da. Jeg går også ned i vekt så kan vel ikke spise altfor mye da. Kan det være fordi jeg spiser nye ting også tror du? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 24. november 2015 Skrevet 24. november 2015 Ja, det kan skje. Med fluoxetin ta det en "evighet" før en kommer opp i steady state. 0 Siter
umakenverdt Skrevet 24. november 2015 Forfatter Skrevet 24. november 2015 Ja, det kan skje. Med fluoxetin ta det en "evighet" før en kommer opp i steady state.Tusen takk for svar. Da kan det altså være medisinen også 0 Siter
Trine Skrevet 24. november 2015 Skrevet 24. november 2015 Jeg synes det er litt vanskelig å vurdere hva som er for mye mat. Jeg har ikke helt lært meg skikkelig hva som er vanlige porsjoner, men forsøker å lære da. Jeg går også ned i vekt så kan vel ikke spise altfor mye da. Kan det være fordi jeg spiser nye ting også tror du?Jeg har en mage som blir ordentlig kranglete om jeg spiser for mye. Hva som er en normal porsjon er jo avhengig av mye. Folk har jo ulike behov når det gjelder mengden mat. For å unngå smerter har jeg lært at jeg skal spise til jeg blir mett, men ikke en bit mer enn det. Det syns jeg er en god regel. Så skal jeg helst spise før jeg er så sulten at det føles som magen vrenger seg. Er ikke usannsynlig at det kan skyldes nye matvarer heller. Så egentlig kan det vel være både nye matvaner og medisiner. 0 Siter
umakenverdt Skrevet 24. november 2015 Forfatter Skrevet 24. november 2015 Jeg har en mage som blir ordentlig kranglete om jeg spiser for mye. Hva som er en normal porsjon er jo avhengig av mye. Folk har jo ulike behov når det gjelder mengden mat. For å unngå smerter har jeg lært at jeg skal spise til jeg blir mett, men ikke en bit mer enn det. Det syns jeg er en god regel. Så skal jeg helst spise før jeg er så sulten at det føles som magen vrenger seg. Er ikke usannsynlig at det kan skyldes nye matvarer heller. Så egentlig kan det vel være både nye matvaner og medisiner. Jeg synes det er litt vanskelig å vurdere når jeg er mett. Har du det slik at du plutselig merker nå er jeg mett og du da ikke spiser mer, eller synes du også det er vanskelig å vurdere når du er mett? Jeg er jo litt usikker på om det at jeg blir kvalm tilsier at jeg spiser altfor mye, og burde spise mindre, eller det bare er noe jeg må vende meg til... Eller at det er tilpasning til alt det nye, eller det er tablettene som skal virke slik...Får vel se det litt an. Takk 0 Siter
Trine Skrevet 25. november 2015 Skrevet 25. november 2015 Jeg synes det er litt vanskelig å vurdere når jeg er mett. Har du det slik at du plutselig merker nå er jeg mett og du da ikke spiser mer, eller synes du også det er vanskelig å vurdere når du er mett? Jeg er jo litt usikker på om det at jeg blir kvalm tilsier at jeg spiser altfor mye, og burde spise mindre, eller det bare er noe jeg må vende meg til... Eller at det er tilpasning til alt det nye, eller det er tablettene som skal virke slik...Får vel se det litt an. Takk Ofte så kommer det ganske plutselig. Det er nok en fordel å spise litt sakte, ikke sluke maten. Om jeg er borte så spiser jeg opp det jeg har på tallerkenen, så jeg forsyner meg heller 4 ganger enn å risikere å egentlig ikke orke alt. Men så hender det også at jeg egentlig ikke helt liker smaken og da blir jeg mett før jeg egentlig er det. Da er det veldig vanskelig å spise opp. Egentlig så tror jeg ikke jeg vurderer om jeg er mett. Om jeg føler meg "ikke sulten" så er jeg vel mett nok, det værste som kan skje er jo at jeg føler meg sulten igjen en time senere. Da er det jo bare å spise litt til. Men om jeg spiser noe som er veldig godt og jeg egentlig ikke har lyst til å bli mett, da må jeg spise sakte og kjenne litt etter. Noen ganger har jeg vært på vei til å putte gaffelen i munnen og funnet ut at om jeg tar den biten så kommer det til å gå skikkelig galt. Da er det bare å takke for maten Nå som du har så mange endringer på engang er det ikke godt å vite hva som forårsaker kvalmen. Jeg er så vant med å bli kvalm at jeg har sluttet å tenke årsak. Håper uansett at kvalmen gir seg hos deg, det er slitsomt å være kvalm. 0 Siter
umakenverdt Skrevet 25. november 2015 Forfatter Skrevet 25. november 2015 Ofte så kommer det ganske plutselig. Det er nok en fordel å spise litt sakte, ikke sluke maten. Om jeg er borte så spiser jeg opp det jeg har på tallerkenen, så jeg forsyner meg heller 4 ganger enn å risikere å egentlig ikke orke alt. Men så hender det også at jeg egentlig ikke helt liker smaken og da blir jeg mett før jeg egentlig er det. Da er det veldig vanskelig å spise opp. Egentlig så tror jeg ikke jeg vurderer om jeg er mett. Om jeg føler meg "ikke sulten" så er jeg vel mett nok, det værste som kan skje er jo at jeg føler meg sulten igjen en time senere. Da er det jo bare å spise litt til. Men om jeg spiser noe som er veldig godt og jeg egentlig ikke har lyst til å bli mett, da må jeg spise sakte og kjenne litt etter. Noen ganger har jeg vært på vei til å putte gaffelen i munnen og funnet ut at om jeg tar den biten så kommer det til å gå skikkelig galt. Da er det bare å takke for maten Nå som du har så mange endringer på engang er det ikke godt å vite hva som forårsaker kvalmen. Jeg er så vant med å bli kvalm at jeg har sluttet å tenke årsak. Håper uansett at kvalmen gir seg hos deg, det er slitsomt å være kvalm.Så kjedelig å være så mye kvalm! Vet du grunnen til at du så ofte blir kvalm? Jeg synes slike ting er vanskelig å vurdere, når jeg bør spise og når jeg ikke burde spise. Men det er vel kanskje en øvingssak.I dag hadde vi noe med mye sukker i på jobb. Magen min har ikke vært i ro siden. Det virker ikke som den fungerer skikkelig for tiden.. 0 Siter
Trine Skrevet 25. november 2015 Skrevet 25. november 2015 Så kjedelig å være så mye kvalm! Vet du grunnen til at du så ofte blir kvalm? Jeg synes slike ting er vanskelig å vurdere, når jeg bør spise og når jeg ikke burde spise. Men det er vel kanskje en øvingssak.I dag hadde vi noe med mye sukker i på jobb. Magen min har ikke vært i ro siden. Det virker ikke som den fungerer skikkelig for tiden..I det siste har det egentlig bare vært før mensen, men jeg blir kvalm når jeg er stressa og jeg blir veldig lett stressa. Magen er også ganske sensitiv. Mulig jeg har irritabel-tarm-syndrom, men nå begynner jeg få ganske god oversikt over hva jeg kan og ikke kan spise så da går det bedre. Om jeg da bare passer på å ikke vente for lenge mellom to måltider så går det ganske greit. Men da jeg jobbet var jeg jo stressa nesten hele tiden og da gikk det ikke så greit. Nå må jeg bare holde meg unna egg (kan spise mat med egg i, men ikke et helt egg), melk (igjen, kan spise mat med melk i, men ikke drikke et glass melk), avokado, feit fisk og gjær. Så spiser jeg helst glutenfritt. Da går det som regel greit.Når du begynner å føle deg sulten så bør du spise Ganske enkelt egentlig. Eller, for meg er det det for jeg merker sulten veldig godt. Men det er jo ikke alltid jeg får spist da. Spiser du mye sukker ellers? Jeg hadde en periode hvor jeg testet hva jeg kunne og ikke kunne spise, da gikk jeg lenge uten å spise sukker. Første gangen jeg spiste sukker igjen da ble jeg kvalm fordi kroppen hadde vent seg til å ikke få sukker. Hvor lenge har du forresten hatt denne kvalmen? 0 Siter
umakenverdt Skrevet 25. november 2015 Forfatter Skrevet 25. november 2015 I det siste har det egentlig bare vært før mensen, men jeg blir kvalm når jeg er stressa og jeg blir veldig lett stressa. Magen er også ganske sensitiv. Mulig jeg har irritabel-tarm-syndrom, men nå begynner jeg få ganske god oversikt over hva jeg kan og ikke kan spise så da går det bedre. Om jeg da bare passer på å ikke vente for lenge mellom to måltider så går det ganske greit. Men da jeg jobbet var jeg jo stressa nesten hele tiden og da gikk det ikke så greit. Nå må jeg bare holde meg unna egg (kan spise mat med egg i, men ikke et helt egg), melk (igjen, kan spise mat med melk i, men ikke drikke et glass melk), avokado, feit fisk og gjær. Så spiser jeg helst glutenfritt. Da går det som regel greit.Når du begynner å føle deg sulten så bør du spise Ganske enkelt egentlig. Eller, for meg er det det for jeg merker sulten veldig godt. Men det er jo ikke alltid jeg får spist da. Spiser du mye sukker ellers? Jeg hadde en periode hvor jeg testet hva jeg kunne og ikke kunne spise, da gikk jeg lenge uten å spise sukker. Første gangen jeg spiste sukker igjen da ble jeg kvalm fordi kroppen hadde vent seg til å ikke få sukker. Hvor lenge har du forresten hatt denne kvalmen?Bra at du har fått ganske god oversikt over hva du kan og ikke kan spise da Jeg synes det er vanskelig å vite når jeg er sulten. Jeg hører jo når magen romler, men ellers er det ganske vanskelig synes jeg da I det siste har jeg spist variert, og har laget middager selv, så har vel ikke spist så mye sukker som jeg pleier. Kvalmen har vart i et par uker. Den kommer når jeg spiser større måltider... Men det kan jo være jeg spiser altfor mye da... Jeg vet ikke jeg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.