AnonymBruker Skrevet 24. november 2015 Skrevet 24. november 2015 Våknet og skulle ut å sette meg i bilen for å kjøre til DPS, i morges da jeg hadde time. Så møter jeg en nabo, og han sier att han ikke ville kjørt nå, da han personlig ikke hadde kommet opp bakken, og att det stod en masse biler parkert langs veien, som ikke hadde kommet vekk heller og bare måttet gi opp,. Så jeg måtte ringe å melde avbud.. Kjedelig for denne måneden har jeg lite penger. Og hadde jeg møtt så hadde jeg hatt frikort. Anonymkode: f5808...0ac 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 24. november 2015 Skrevet 24. november 2015 Ja, du må nok betale. DPS tar ikke på seg ansvaret for føret. 0 Siter
Elionoe Skrevet 25. november 2015 Skrevet 25. november 2015 Selv om du hadde hatt frikort måtte du ha betalt for ikke oppmøte til avtalt time. Det er dobbelt egenandel (etter januar 2015), dvs. 640 kr.). Det er som NHD sier, de kan ikke ta hensyn til vær, akutt sykdom og andre uforutsatte ting. Jeg vil tro at de økte gebyre for ikke oppmøte fordi man kanskje så at det var litt for mange som lot være å møte (ikke bare innenfor psykiatrien, men også innenfor somatikken). For å unngå dette gebyret må du avbestille timen minst 24 timer før timen. Jeg måtte melde avbud en mandags morgen til en avtale på sykehuset og måtte betale 640 kr., selv om jeg forsøkte å si at 24 timer før var på søndag og da holdt de stengt... Resepsjonsdamen sa at jeg kunne klage, men jeg resignerte, regler er regler, ble 640 kr. fattigere for å ha gjort ingenting. Kjipe penger ut av konto...Dette sier reglene, men er jo opp til din terapeut å avgjøre. Det var ikke alltid jeg avbestilte før samme morgen, men da som regel av psykiske årsaker, og jeg fikk ikke fakturert for ikke oppmøte. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. november 2015 Skrevet 25. november 2015 Jaja, takk for svar. Det var kjipt med att det var dobbelt gebyr. Men regler er vel regler, så da får jeg bare kutte ned på noe annet... 640 er endel penger når man er trygdet. Anonymkode: f5808...0ac 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 25. november 2015 Skrevet 25. november 2015 Vi har en ordning der en slipper å betale om en melder mandag morgen før kl. 08.00. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. november 2015 Skrevet 25. november 2015 Sånne ting bør DPS ta høyde for! Ikke pasientene sine skyld at man blir ståendes fast! Makan! Anonymkode: 1344c...fc9 0 Siter
Elionoe Skrevet 25. november 2015 Skrevet 25. november 2015 Sånne ting bør DPS ta høyde for! Ikke pasientene sine skyld at man blir ståendes fast! Makan! Anonymkode: 1344c...fc9Selv om det er sure penger å betale, kan jeg forstå de. Det er jo en time som går bort til "ingenting", selv om jeg ikke tviler på at timen blir brukt til noe annet fornuftig. 0 Siter
Lillemus Skrevet 25. november 2015 Skrevet 25. november 2015 Jeg våknet med et svært munnsår og stapptett nese en morgen jeg skulle til tannlegen. Måtte avbestille på et par timers varsel, men slapp å betale for det. 0 Siter
Elionoe Skrevet 25. november 2015 Skrevet 25. november 2015 Vi har en ordning der en slipper å betale om en melder mandag morgen før kl. 08.00.Det er jo fint, men på DPS-et jeg har tilhørt åpner telefonen først kl. 8.00. Da er det vanskelig å få sagt i fra før kl. 8.00. Holder det at man skriver en e-post til behandler dagen før? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. november 2015 Skrevet 25. november 2015 Sånne ting bør DPS ta høyde for! Ikke pasientene sine skyld at man blir ståendes fast! Makan! Anonymkode: 1344c...fc9Væromslaget var meldt på værmeldingen. det går an å planlegge. Anonymkode: 56a37...464 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. november 2015 Skrevet 25. november 2015 Selv om det er sure penger å betale, kan jeg forstå de. Det er jo en time som går bort til "ingenting", selv om jeg ikke tviler på at timen blir brukt til noe annet fornuftig.hvis man har time på mandag morgen og blir syk i løet av helgen, kan man sende en sms med avbestilling på søndag da? Hvis ikke er det risikabet å ha mandagstime. Anonymkode: 56a37...464 0 Siter
ISW Skrevet 25. november 2015 Skrevet 25. november 2015 (endret) Jeg må si at jeg blir litt provosert over slike ting. Både når det gjelder det offentlige og det private helsevesen.Er helt med på at hvis du bare gir F i å møte opp til en time, så må du betale. Det skal ha en oppdragende effekt, så klart, slik at helsevesenets allerede ganske knappe ressurser ikke kastes bort. Men jeg synes dette kravet med at man må si fra innen en viss tid for å ikke måtte betale, burde erstattes med at man må ha en saklig grunn for å ikke møte (og si fra før timen), for å fritas for betalingsplikt.Jeg opplever dette iblant, at det faktisk kan dukke opp møter som jeg faktisk må være med på, eller "brannslukking" i arbeidet (altså hastesaker) som kan strekke seg utover kvelden. Jeg sier selvfølgelig fra så raskt jeg kan, men det hender at jeg får beskjed senere enn 24 timer før timen. Det hadde virkelig ikke skadet om helsevesenet i Norge hadde blitt en smule mer kundeorientert. Det fremstår i dag litt som at legen gjør deg en enorm tjeneste ved å bruke sine knappe ressurser på deg. Det er faktisk slik at vi betaler for helsetjenester, det vil si at vi er kunder hos legen (vi betaler penger og mottar en tjeneste tilbake). Jeg ser ikke helt hvorfor det skal være en forskjell på en lege og en advokat, eller en taxisjåfør, sånn sett. Det som forresten virkelig provoserer meg, er tannlegen. De setter opp timer uten å spørre meg først, og krever betalt hvis man ikke møter. Det skulle avtalerettslig vært svært interessant å kjøre en slik sak i rettssystemet. Altså om man har anledning til å kreve betalt for noe som ikke er bestilt. Negativ eller passiv aksept (altså: vi har en avtale om jeg ikke hører det motsatte fra deg) er som kjent ingen legitim måte å inngå avtaler på i Norge Endret 25. november 2015 av issomethingwrong 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. november 2015 Skrevet 25. november 2015 Jeg må si at jeg blir litt provosert over slike ting. Både når det gjelder det offentlige og det private helsevesen.Er helt med på at hvis du bare gir F i å møte opp til en time, så må du betale. Det skal ha en oppdragende effekt, så klart, slik at helsevesenets allerede ganske knappe ressurser ikke kastes bort. Men jeg synes dette kravet med at man må si fra innen en viss tid for å ikke måtte betale, burde erstattes med at man må ha en saklig grunn for å ikke møte (og si fra før timen), for å fritas for betalingsplikt.Jeg opplever dette iblant, at det faktisk kan dukke opp møter som jeg faktisk må være med på, eller "brannslukking" i arbeidet (altså hastesaker) som kan strekke seg utover kvelden. Jeg sier selvfølgelig fra så raskt jeg kan, men det hender at jeg får beskjed senere enn 24 timer før timen. Det hadde virkelig ikke skadet om helsevesenet i Norge hadde blitt en smule mer kundeorientert. Det fremstår i dag litt som at legen gjør deg en enorm tjeneste ved å bruke sine knappe ressurser på deg. Det er faktisk slik at vi betaler for helsetjenester, det vil si at vi er kunder hos legen (vi betaler penger og mottar en tjeneste tilbake). Jeg ser ikke helt hvorfor det skal være en forskjell på en lege og en advokat, eller en taxisjåfør, sånn sett. Det som forresten virkelig provoserer meg, er tannlegen. De setter opp timer uten å spørre meg først, og krever betalt hvis man ikke møter. Det skulle avtalerettslig vært svært interessant å kjøre en slik sak i rettssystemet. Altså om man har anledning til å kreve betalt for noe som ikke er bestilt. Negativ eller passiv aksept (altså: vi har en avtale om jeg ikke hører det motsatte fra deg) er som kjent ingen legitim måte å inngå avtaler på i Norgealtså, hos tannlegen velger du selv om du vil ha automatisk inkallelse til kontroll. Anonymkode: ddd1e...8d5 0 Siter
Bokormen123 Skrevet 25. november 2015 Skrevet 25. november 2015 Det som forresten virkelig provoserer meg, er tannlegen. De setter opp timer uten å spørre meg først, og krever betalt hvis man ikke møter. Det skulle avtalerettslig vært svært interessant å kjøre en slik sak i rettssystemet. Altså om man har anledning til å kreve betalt for noe som ikke er bestilt. Negativ eller passiv aksept (altså: vi har en avtale om jeg ikke hører det motsatte fra deg) er som kjent ingen legitim måte å inngå avtaler på i NorgeHvis du blir satt automatisk opp på en time hos tannlegen, har du bedt om dette selv (hvis du ikke er under 18 år og det uansett er gratis). Du får da beskjed i GOD TID, og kan derfor ta en telefon for å endre timen til en tid som passer deg selv... 0 Siter
ISW Skrevet 25. november 2015 Skrevet 25. november 2015 (endret) Hvis du blir satt automatisk opp på en time hos tannlegen, har du bedt om dette selv (hvis du ikke er under 18 år og det uansett er gratis). Du får da beskjed i GOD TID, og kan derfor ta en telefon for å endre timen til en tid som passer deg selv... Jeg kan ikke huske å ha sagt ja til automatiske innkallinger. Jeg synes forsåvidt det er greit nok (og jeg møter jo på timene) men jeg finner det provoserende at det står i innkallingen "hvis tidspunktet ikke passer må du si fra, hvis ikke må du betale for timen".Mulig jeg bare har litt allergi mot alt av "abonnementsløsninger" hvor formålet er å sikre løpende inntekter. Jeg er litt slik at jeg ønsker å bestille de varer og tjenester jeg trenger, når jeg ønsker, ikke når det passer leverandøren å få inntekter. Endret 25. november 2015 av issomethingwrong 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. november 2015 Skrevet 25. november 2015 Jeg kan ikke huske å ha sagt ja til automatiske innkallinger. Jeg synes forsåvidt det er greit nok (og jeg møter jo på timene) men jeg finner det provoserende at det står i innkallingen "hvis tidspunktet ikke passer må du si fra, hvis ikke må du betale for timen".Mulig jeg bare har litt allergi mot alt av "abonnementsløsninger" hvor formålet er å sikre løpende inntekter. Jeg er litt slik at jeg ønsker å bestille de varer og tjenester jeg trenger, når jeg ønsker, ikke når det passer leverandøren å få inntekter.Vi du ikke trenger årlige kontroller hos tannlegen er det jo bare å gi beskjed at du ikke ønsker det... Anonymkode: 56a37...464 1 Siter
ISW Skrevet 25. november 2015 Skrevet 25. november 2015 Det er for øvrig av sistnevnte grunn at jeg ikke kan fordra bokklubber, omega-3, Vitaepro (vel, det har vel også som årsak at det er noe jævla svindel og kvakksalveri), loddsalg og annet møkk hvor man "conveniently" får tilsendt nye ting månelig. Produktene kan i seg selv være greie nok, men når hele forretningsmodellen er å spekulere i at folk glemmer å avbestille, så blir det rimelig plagsomt.Sier ikke at tannlegen er sånn, men noe av modellen er den samme. Løpende inntekter ved å oppsøkende innkalle deg. Derfor liker jeg det ikke. 0 Siter
FGT Skrevet 25. november 2015 Skrevet 25. november 2015 Sånne ting bør DPS ta høyde for! Ikke pasientene sine skyld at man blir ståendes fast! Makan! Anonymkode: 1344c...fc9Hvem sin skyld er det da ? 0 Siter
BrukerErHeltAnonym Skrevet 25. november 2015 Skrevet 25. november 2015 Det er for øvrig av sistnevnte grunn at jeg ikke kan fordra bokklubber, omega-3, Vitaepro (vel, det har vel også som årsak at det er noe jævla svindel og kvakksalveri), loddsalg og annet møkk hvor man "conveniently" får tilsendt nye ting månelig. Produktene kan i seg selv være greie nok, men når hele forretningsmodellen er å spekulere i at folk glemmer å avbestille, så blir det rimelig plagsomt.Sier ikke at tannlegen er sånn, men noe av modellen er den samme. Løpende inntekter ved å oppsøkende innkalle deg. Derfor liker jeg det ikke.Det er da bare å si fra til tannlegen at du ikke ønsker automatisk innkallelse, så bestiller du time selv når du føler behov for det. 1 Siter
Bokormen123 Skrevet 25. november 2015 Skrevet 25. november 2015 Jeg kan ikke huske å ha sagt ja til automatiske innkallinger. Jeg synes forsåvidt det er greit nok (og jeg møter jo på timene) men jeg finner det provoserende at det står i innkallingen "hvis tidspunktet ikke passer må du si fra, hvis ikke må du betale for timen".Mulig jeg bare har litt allergi mot alt av "abonnementsløsninger" hvor formålet er å sikre løpende inntekter. Jeg er litt slik at jeg ønsker å bestille de varer og tjenester jeg trenger, når jeg ønsker, ikke når det passer leverandøren å få inntekter.Når jeg har byttet tannleger, så har jeg alltid etter første timen blitt spurt om jeg ønsker å bli innkalt til årlige kontroller. Dette har sikkert du også gjort, siden du får innkallinger. Hvis ikke er det jo bare å si fra. Jeg merker at jeg synes det er litt forunderlig at det går an å provoseres over dette - dette dreier seg ikke om tannlegens inntekter, men din egen tannhelse. Og du har all rett til å endre timen, eller gi beskjed om at du selv tar kontakt når du trenger en time. Jeg mener at det ikke skulle by på noe problem å gi beskjed om at en time ikke passer. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.