Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 26. november 2015 Skrevet 26. november 2015 Det vil vær helt umulig for oss å skulle ha en vurdering av sakligheten i en avbestilling. Det ville dessuten favorisere de som lyver uten å blunke.Har du reservert et sete i konsertsalen, får du heller ikke pengene igjen om du ikke møter - uansett grunn. Det samme gjelder om du har reservert en time hos meg. Vår klinikk, som alle andre klinikker, er avhengig av inntekter.Hvis vi hadde fått utnyttet all kapasiteten som tapes ved "ikke møtt - ikke gitt beskjed", hadde vi ikke hatt ventelister. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 26. november 2015 Skrevet 26. november 2015 Det vil vær helt umulig for oss å skulle ha en vurdering av sakligheten i en avbestilling. Det ville dessuten favorisere de som lyver uten å blunke.Har du reservert et sete i konsertsalen, får du heller ikke pengene igjen om du ikke møter - uansett grunn. Det samme gjelder om du har reservert en time hos meg. Vår klinikk, som alle andre klinikker, er avhengig av inntekter.Hvis vi hadde fått utnyttet all kapasiteten som tapes ved "ikke møtt - ikke gitt beskjed", hadde vi ikke hatt ventelister. 0 Siter
ISW Skrevet 26. november 2015 Skrevet 26. november 2015 Det vil vær helt umulig for oss å skulle ha en vurdering av sakligheten i en avbestilling. Det ville dessuten favorisere de som lyver uten å blunke.Har du reservert et sete i konsertsalen, får du heller ikke pengene igjen om du ikke møter - uansett grunn. Det samme gjelder om du har reservert en time hos meg. Vår klinikk, som alle andre klinikker, er avhengig av inntekter.Hvis vi hadde fått utnyttet all kapasiteten som tapes ved "ikke møtt - ikke gitt beskjed", hadde vi ikke hatt ventelister.På en konsert kan du strengt talt selge billetten din, men jeg ser poenget i det øvrige.Jeg er fullt og helt med på at en klinikk og en lege er avhengig av inntekter. Jeg synes faktisk det er positivt at du har det synet på saken, altså i en retning av markedsorientering i jobben. Misforstå meg rett, jeg ønsker ikke tilstander som i USA hva angår markedsorientering av helsesektoren, men det burde vært et markedsmessig/økonomisk insentiv for legen til å levere kvalitet (og kvantitet) i behandlingen.Det er synd om fokus blir "Jeg søker hjelp hos NHD fordi han har korte ventelister" fremfor "Jeg søker hjelp hos NHD fordi han er den best kvalifiserte". Hvorfor ble det ramaskrik da den såkalte "Legelisten" (hvor man kunne gi terningkast til legen sin) ble lansert? Er det helt for galt om en lege skal vurderes ut fra kunnskap og vellykkede behandlinger? På sidelinjen sitter de dyktige legene som har valgt å gå privat (ref. f.eks. Kvakkestad) og kan tjene 5 millioner i året før skatt.http://www.proff.no/regnskap/psykia-as/billingstad/helsetjenester/Z0I2CARC/Jeg mener, for slike behandlere er det avgjørende å kunne vise til resultater. Ingen ønsker jo å bruke så store summer uten å være ganske sikker på at legen er dyktig. Det er etter mitt syn merkelig at en side som Fritt Sykehusvalg har et ensidig fokus på ventetid. Men litt on-topic igjen: Kanskje løsningen kunne vært at om legen kan "selge" timen videre til en annen som venter, så kunne man bli fritatt for betaling? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. november 2015 Skrevet 26. november 2015 På en konsert kan du strengt talt selge billetten din, men jeg ser poenget i det øvrige.Jeg er fullt og helt med på at en klinikk og en lege er avhengig av inntekter. Jeg synes faktisk det er positivt at du har det synet på saken, altså i en retning av markedsorientering i jobben. Misforstå meg rett, jeg ønsker ikke tilstander som i USA hva angår markedsorientering av helsesektoren, men det burde vært et markedsmessig/økonomisk insentiv for legen til å levere kvalitet (og kvantitet) i behandlingen.Det er synd om fokus blir "Jeg søker hjelp hos NHD fordi han har korte ventelister" fremfor "Jeg søker hjelp hos NHD fordi han er den best kvalifiserte". Hvorfor ble det ramaskrik da den såkalte "Legelisten" (hvor man kunne gi terningkast til legen sin) ble lansert? Er det helt for galt om en lege skal vurderes ut fra kunnskap og vellykkede behandlinger? Fordi folk likegjerne kan gi legen dårlig score pga problemer med å bli sykmeldt eller at man ikke får resept på benzo, eller bare pga dårlig kjemi.På sidelinjen sitter de dyktige legene som har valgt å gå privat (ref. f.eks. Kvakkestad) og kan tjene 5 millioner i året før skatt.Ikke bland sammen griskhet og (faglig) dyktighet. Jeg syntes det er på grensen til uredelighet å grafse til seg så mye penger fra syke og desperate mennesker. Og hva med de som ikke har lommebok til å gå privat? Virker uansett som om denne Kvakkestad har beregnet seg en noe høy timelønn.http://www.proff.no/regnskap/psykia-as/billingstad/helsetjenester/Z0I2CARC/Jeg mener, for slike behandlere er det avgjørende å kunne vise til resultater. Ingen ønsker jo å bruke så store summer uten å være ganske sikker på at legen er dyktig.Folk bruker da store summer på såkalt alternativ-behandling som bare er juks og bedrag. Det at legen tjener mye betyr ikke automatisk at han er dyktig. Og vanskelig å måle "dyktighet" innen helsetjenester, særlig innen psykiatrien. Anonymkode: 56a37...464 0 Siter
ISW Skrevet 26. november 2015 Skrevet 26. november 2015 Fordi folk likegjerne kan gi legen dårlig score pga problemer med å bli sykmeldt eller at man ikke får resept på benzo, eller bare pga dårlig kjemi.Ikke bland sammen griskhet og (faglig) dyktighet. Jeg syntes det er på grensen til uredelighet å grafse til seg så mye penger fra syke og desperate mennesker. Og hva med de som ikke har lommebok til å gå privat? Virker uansett som om denne Kvakkestad har beregnet seg en noe høy timelønn.Folk bruker da store summer på såkalt alternativ-behandling som bare er juks og bedrag. Det at legen tjener mye betyr ikke automatisk at han er dyktig. Og vanskelig å måle "dyktighet" innen helsetjenester, særlig innen psykiatrien. Anonymkode: 56a37...464Hei,Jeg tenker at for en lege i privat praksis (uten driftstilskudd) så er det avgjørende å være dyktig for å tjene mye penger. Særlig innen psykiatrien, hvor legen er avhengig av lange "kundeforhold" (altså mange behandlinger). For en indremedisiner er det litt annerledes, der har man gjerne bare 1-2 konsultasjoner (men der er det kanskje vedkommendes omdømme som teller mest). En person som går til en psykiater og som ikke får effekt av behandlingen vil slutte. Ingen gidder å betale flere tusen kroner pr gang for noe som ikke gir resultater.Grunnen til at Kvakkestad tjener så mye penger, er jo at han faktisk greier å behandle de med bipolar lidelse. Er enig i at timeprisen er veldig høy, men jeg tenker slik at hvis resultatet kunne bli å få et normalt liv med bipolar lidelse, så er 10.000 kr en veldig lav pris å betale. Men det jeg reagerer mer på, er at det ikke er mulig å måle andre spesialister. Det er jo umulig å vite om en eller annen behandler ved Gokk DPS er dyktig eller ikke. Det er ikke bare slik at kompetansen sitter i de store byene. Levanger er jo f.eks ikke verdens navle (unnskyld.. :-), men likevel er NHD (som jeg antar er en veldig dyktig behandler) der. Hvis jeg ikke hadde vært på DOL, så hadde jeg hatt null kjennskap til om han var dyktig eller ikke. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. november 2015 Skrevet 26. november 2015 Hei,Jeg tenker at for en lege i privat praksis (uten driftstilskudd) så er det avgjørende å være dyktig for å tjene mye penger. Særlig innen psykiatrien, hvor legen er avhengig av lange "kundeforhold" (altså mange behandlinger). For en indremedisiner er det litt annerledes, der har man gjerne bare 1-2 konsultasjoner (men der er det kanskje vedkommendes omdømme som teller mest). En person som går til en psykiater og som ikke får effekt av behandlingen vil slutte. Ingen gidder å betale flere tusen kroner pr gang for noe som ikke gir resultater.Grunnen til at Kvakkestad tjener så mye penger, er jo at han faktisk greier å behandle de med bipolar lidelse. Er enig i at timeprisen er veldig høy, men jeg tenker slik at hvis resultatet kunne bli å få et normalt liv med bipolar lidelse, så er 10.000 kr en veldig lav pris å betale. Men det jeg reagerer mer på, er at det ikke er mulig å måle andre spesialister. Det er jo umulig å vite om en eller annen behandler ved Gokk DPS er dyktig eller ikke. Det er ikke bare slik at kompetansen sitter i de store byene. Levanger er jo f.eks ikke verdens navle (unnskyld.. :-), men likevel er NHD (som jeg antar er en veldig dyktig behandler) der. Hvis jeg ikke hadde vært på DOL, så hadde jeg hatt null kjennskap til om han var dyktig eller ikke. Sant nok det, men jeg syntes det er ille kan ikke kan få skikkelig hjelp i det offentlige. Hva er man betaler skatt for? Anonymkode: ddd1e...8d5 0 Siter
jassy Skrevet 26. november 2015 Skrevet 26. november 2015 Det vil vær helt umulig for oss å skulle ha en vurdering av sakligheten i en avbestilling. Det ville dessuten favorisere de som lyver uten å blunke.Har du reservert et sete i konsertsalen, får du heller ikke pengene igjen om du ikke møter - uansett grunn. Det samme gjelder om du har reservert en time hos meg. Vår klinikk, som alle andre klinikker, er avhengig av inntekter.Hvis vi hadde fått utnyttet all kapasiteten som tapes ved "ikke møtt - ikke gitt beskjed", hadde vi ikke hatt ventelister.Sakligheten av en avbestilling............ Jeg har ALDRI fått faktura fra mitt DPS pga.avlysning. Men så skjer det kanskje en gang i året også. Har nok en behandler som tåler litt hoste, forkjølelse, ambivalens. 0 Siter
Kayia Skrevet 26. november 2015 Skrevet 26. november 2015 På en konsert kan du strengt talt selge billetten din, men jeg ser poenget i det øvrige.Kanskje løsningen kunne vært at om legen kan "selge" timen videre til en annen som venter, så kunne man bli fritatt for betaling?På konsert er det vel ikke arrangøren men du selv som må jobbe for å erstatte ditt fravær, hvorfor skal legen være ansvarlig for ditt fravær til legetime?? Dessuten: Skal se leger ønsker 24- timers varsel for fravær nettopp fordi det da er mulig å ringe noen evt planlegge annet arbeid istedefor timen du skulle vært på?? 0 Siter
umakenverdt Skrevet 26. november 2015 Skrevet 26. november 2015 Det vil vær helt umulig for oss å skulle ha en vurdering av sakligheten i en avbestilling. Det ville dessuten favorisere de som lyver uten å blunke.Har du reservert et sete i konsertsalen, får du heller ikke pengene igjen om du ikke møter - uansett grunn. Det samme gjelder om du har reservert en time hos meg. Vår klinikk, som alle andre klinikker, er avhengig av inntekter.Hvis vi hadde fått utnyttet all kapasiteten som tapes ved "ikke møtt - ikke gitt beskjed", hadde vi ikke hatt ventelister.Det har jeg full forståelse for at ikke er mulig. Det er trolig også litt uenighet tilknyttet hva som er saklig grunn for en avbestilling...Er det virkelig slik at mange ikke kommer uten å ha gitt noen beskjed overhodet? Jeg har en gang måttet gi beskjed under 24 timer før en legetime, jeg fikk skikkelig dårlig samvittighet for det. Men jeg håper og tror at så lenge man gir beskjed en god del timer før, så har behandler mulighet til å gjøre noe annet, om ikke ha en annen pasient så er det vel mye annet nyttig også som kan gjøres..? 0 Siter
Gjest Gargamel Skrevet 27. november 2015 Skrevet 27. november 2015 Det er da bare å si fra til tannlegen at du ikke ønsker automatisk innkallelse, så bestiller du time selv når du føler behov for det.Når det gjelder tannlegen synes jeg de burde kreve en bekreftelse på innkallingen før de anså at man hadde en avtale. De *kan* holde på som de gjør, men det er ikke veldig bra service. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 28. november 2015 Skrevet 28. november 2015 - Det er nettopp for å kunne kalle inn andre at en trenger avbestillinger en tid på forhånd.- Ja, mange poliklinikker har mellom 15 og 20% "ikke møtt - ikke avbestilt". I ruspoliklinikker ofte mellom 30 og 40%.-ISW har et poeng. Blant ansatte som har like pasientgrupper ser vi klare tendenser til ulik "ikke møtt". Det gjenspeiler sannsynligvis graden av "meningsfullhet" pasientene opplever med behandlingen. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 28. november 2015 Skrevet 28. november 2015 Våknet og skulle ut å sette meg i bilen for å kjøre til DPS, i morges da jeg hadde time. Så møter jeg en nabo, og han sier att han ikke ville kjørt nå, da han personlig ikke hadde kommet opp bakken, og att det stod en masse biler parkert langs veien, som ikke hadde kommet vekk heller og bare måttet gi opp,. Så jeg måtte ringe å melde avbud.. Kjedelig for denne måneden har jeg lite penger. Og hadde jeg møtt så hadde jeg hatt frikort.Anonymkode: f5808...0acHei!Jeg tror det er forskjellig praksis. Jeg var selv ute og kjørte den morgenen, politiet i Oslo, anbefalte alle bilister å la bilene stå, jeg hadde to avtaler tidlig på morgenen, og håpet at hovedveien var kjørbar. Noe den var, men vi brukte 45 min nesten på å komme oss noen få hundremeter, ut til hovedveien, fordi biler stod og spant og stod skråstilte. Jeg har en mer ekstrembil, med brede dekk og klister på boks, jeg kom meg frem, men det tok tid. Men jeg fikk flere advarsler av naboer, da jeg begynte salte utenfor porten for at bilen skulle greie kjøre ut på speilblank is.Jeg har selv så store utgifter for tiden, at jeg ikke orket tanken på dobbelt honnorar, og det ene var en avtale hos spesialist det tar tid å få time til og barnet mitt er sykt. Men da vi kom til fastlegen sa han at "nei jeg driver ikke med sånn dobbelthonorar jeg" også humret han, han er et spesielt snilt menneske ...men spesialisten tror jeg nok vi ville fått dobbelt-spesialist-og-enda-dyrere enn fastlege honorar av.Jeg syns man kan bruke et visst skjønn, en del mennesker feks i psykiatri, feks mennesker med adhd, kan ha store vansker med å møte til avtaler, i tillegg er flere på trygd. Eller feks rusmisbrukere som mister legeavtaler, jeg ser det litt som politiets bøtlegging av dem, for oppbevaring av narkotika, å fakturere dem dobbelt syns jeg blir feil. Det er mange mennesker som har en "god grunn" for sitt fravær, samt når det ca en gang hvert annet år, er kjøreforhold som det var den ene dagen. Det er lov å bruke hodet også for legekontorer. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.