FGT Skrevet 25. november 2015 Skrevet 25. november 2015 (endret) I Dag så kan en skanne hjernen for å registrere for eksempel psykopati. skjer dette her i Norge ? Siden det kan diskuteres mye om hva en person kan lide av, og at folk takler ting forskjellig, så kunne hjerneskanningen være et godt bevis, selv om det ikke er nok i seg selv. Da er det ikke adferden en henger se oppi, med å si at han ikke kan ha psykopati for han oppfører seg bra, men hjernen avslører det. Så da kunne en heller se hva en person må ha anstrengt, heller ros fordi han kan styre seg fra å gjøre onde handlinger, selv om tendensene kan være der fra tid til annet, selvfølgelig. En dømmer jo folk ut fra handlinger, ikke fra diagnoser. Endret 25. november 2015 av FGT 0 Siter
ISW Skrevet 25. november 2015 Skrevet 25. november 2015 I Dag så kan en skanne hjernen for å registrere for eksempel psykopati. skjer dette her i Norge ? Siden det kan diskuteres mye om hva en person kan lide av, og at folk takler ting forskjellig, så kunne hjerneskanningen være et godt bevis, selv om det ikke er nok i seg selv. Da er det ikke adferden en henger se oppi, med å si at han ikke kan ha psykopati for han oppfører seg bra, men hjernen avslører det. Så da kunne en heller se hva en person må ha anstrengt, heller ros fordi han kan styre seg fra å gjøre onde handlinger, selv om tendensene kan være der fra tid til annet, selvfølgelig. En dømmer jo folk ut fra handlinger, ikke fra diagnoser.Nei, jeg tror ikke du kan finne avvik i personlighet ved hjernescanning.Det er vel en del sykdommer som kan avsløres eller antydes ved såkalt PET-scanning, hvor aktiviteten i de ulike deler av hjernen måles. F.eks ved OCD så kan det sees hyperaktivitet i deler av hjernen og ved depresjon kan det sees lav aktivitet i deler av hjernen. Jeg tror ikke dette er en undersøkelse som gjennomføres veldig hyppig, kostnaden er høy, og andre diagnoseverktøy kan sikkert gi et vel så godt resultat.Derimot er det nok en del sykdommer hvor MR av hjernen er ganske normal rutine, f.eks ved demens, hvor man kan se tap av hjernevolum. Det er vel også antydet at schizofreni kan vises på MR ved en unormal struktur på hjernen.(med forbehold, dette kan jeg ingenting om). 0 Siter
BrukerErHeltAnonym Skrevet 25. november 2015 Skrevet 25. november 2015 Nei, jeg tror ikke du kan finne avvik i personlighet ved hjernescanning.Det er vel en del sykdommer som kan avsløres eller antydes ved såkalt PET-scanning, hvor aktiviteten i de ulike deler av hjernen måles. F.eks ved OCD så kan det sees hyperaktivitet i deler av hjernen og ved depresjon kan det sees lav aktivitet i deler av hjernen. Jeg tror ikke dette er en undersøkelse som gjennomføres veldig hyppig, kostnaden er høy, og andre diagnoseverktøy kan sikkert gi et vel så godt resultat.Derimot er det nok en del sykdommer hvor MR av hjernen er ganske normal rutine, f.eks ved demens, hvor man kan se tap av hjernevolum. Det er vel også antydet at schizofreni kan vises på MR ved en unormal struktur på hjernen.(med forbehold, dette kan jeg ingenting om).Har du ikke hørt om James Fallon?http://www.nrk.no/magasin/fant-ut-at-han-har-psykopat-hjerne-1.11731972 0 Siter
ISW Skrevet 25. november 2015 Skrevet 25. november 2015 Har du ikke hørt om James Fallon?http://www.nrk.no/magasin/fant-ut-at-han-har-psykopat-hjerne-1.11731972 Jo,Men det er ikke diagnostisk for psykopati at man har en sånn eller sånn hjerne. Diagnostisk for psykopati er at man oppfører seg som en psykopat.Hvis du oppfører deg normalt, men hjernen din ser ut som en psykopat sin, er du da psykopat? 0 Siter
FGT Skrevet 25. november 2015 Forfatter Skrevet 25. november 2015 Jo,Men det er ikke diagnostisk for psykopati at man har en sånn eller sånn hjerne. Diagnostisk for psykopati er at man oppfører seg som en psykopat.Hvis du oppfører deg normalt, men hjernen din ser ut som en psykopat sin, er du da psykopat?Jo men det er jo dette som er hele poenget Han har en psykopatisk hjerne men han kan allikevel lære bevisst styre sine handlinger, noe jeg også tror mange andre kan en James Fallon. 0 Siter
FGT Skrevet 25. november 2015 Forfatter Skrevet 25. november 2015 (endret) Jo,Men det er ikke diagnostisk for psykopati at man har en sånn eller sånn hjerne. Diagnostisk for psykopati er at man oppfører seg som en psykopat.Hvis du oppfører deg normalt, men hjernen din ser ut som en psykopat sin, er du da psykopat?Nei det ville jeg ikke kalle han da, men allikevel har hen psykopatisk hjerne, altså den delen ab hjerne, panne lappen som har med følelser å gjøre. slik mange massemordere har , for å trekke dette til yttergrensene. Endret 25. november 2015 av FGT 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 26. november 2015 Skrevet 26. november 2015 En diagnostiserer ikke etter scanning, men etter adferd. Scanningen kan si noe om en disposisjon, men ikke noe om adferd. 0 Siter
FGT Skrevet 26. november 2015 Forfatter Skrevet 26. november 2015 For noen år tilbake fikk jeg kjennskap til en type hjerneskanning, som blir kalt for "magnet resonans imaging" som ble brukt delvis for å stille diagnoser innenfor autisme og Asperger syndrom. I følge instituttet for psykiatri ved Kings College i London, at dette kunne gjøres med 90% nøyaktighet.Skanneteknikken går ut på å fremstille bilder av kroppsvev hos menneker eller dyr. selvskanningen tar bare 15 minutter. Jeg lurte på om dette er noe av det samme som den skanning de viser til med disse psykopathjernene ? Det er jo veldig intressant hvis hjerneskanning kan også påvise autismeforstyrrelser. Dette har jo pågått en stund, men jeg har ikke undersøkt hvordan dette praktiseres i dag. Kjenner du til dette ? 0 Siter
Elionoe Skrevet 26. november 2015 Skrevet 26. november 2015 Hvis du oppfører deg normalt, men hjernen din ser ut som en psykopat sin, er du da psykopat?Det synes jeg er å si det samme som at alle som er disponert for å få en psykose, men som ikke er aktiv psykotiske, likevel har en psykosediagnose. Kanskje et dårlig eksempel, jeg vet ikke om slikt kan registreres med noen form for skanning av hjernen, men håper likevel du ser sammenlikningen jeg er ute etter. Alle er disponert for psykiske lidelser i en eller annen grad, som utløses av en eller flere livshendelser. Jeg mener at man ikke kan si at man er[/] eller ikke er innenfor mange psykiske lidelser, f.eks. depresjon, angst og traumerelaterte tilstander. 0 Siter
ISW Skrevet 26. november 2015 Skrevet 26. november 2015 For noen år tilbake fikk jeg kjennskap til en type hjerneskanning, som blir kalt for "magnet resonans imaging" som ble brukt delvis for å stille diagnoser innenfor autisme og Asperger syndrom. I følge instituttet for psykiatri ved Kings College i London, at dette kunne gjøres med 90% nøyaktighet.Skanneteknikken går ut på å fremstille bilder av kroppsvev hos menneker eller dyr. selvskanningen tar bare 15 minutter. Jeg lurte på om dette er noe av det samme som den skanning de viser til med disse psykopathjernene ? Det er jo veldig intressant hvis hjerneskanning kan også påvise autismeforstyrrelser. Dette har jo pågått en stund, men jeg har ikke undersøkt hvordan dette praktiseres i dag. Kjenner du til dette ?Det betyr kort og godt MR. 0 Siter
FGT Skrevet 27. november 2015 Forfatter Skrevet 27. november 2015 Det betyr kort og godt MR.Jeg har hatt MR, men aldri sett bilder av hjernen. 0 Siter
ISW Skrevet 27. november 2015 Skrevet 27. november 2015 Jeg har hatt MR, men aldri sett bilder av hjernen. Spørs hva de tar MR av. Tar de MR av hjernen, ser de hjernen.Du kan ta MR av ryggen også, eller albuen. 0 Siter
FGT Skrevet 27. november 2015 Forfatter Skrevet 27. november 2015 Je det stemmer, jeg har bedt dem sende bildene av hjernen nå , og jeg får en cd i posten. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 27. november 2015 Skrevet 27. november 2015 Je det stemmer, jeg har bedt dem sende bildene av hjernen nå , og jeg får en cd i posten.Hva skal du med de blidene? Anonymkode: d3163...828 0 Siter
FGT Skrevet 27. november 2015 Forfatter Skrevet 27. november 2015 Se på de, det er jo bilder av min hjerne 0 Siter
Elionoe Skrevet 27. november 2015 Skrevet 27. november 2015 Se på de, det er jo bilder av min hjerneJeg har tatt MR av hodet mange ganger (epilepsi) og jeg tenker at siden det må til med en nevrolog for å finne ut om det har blitt endringer i hjernen etter et epilepsianfall, må man ha en viss kompetanse for å forstå noe fornuftig ut av bildene. Men, interessant, absolutt! Gjerne hold oss oppdatert om hvordan et MR-bilde av en hjerne ser ut...(Jeg får bare ekle bilder i hodet av grå hjernemasse klint utover... Stopper der...) 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 28. november 2015 Skrevet 28. november 2015 jeg tenker at siden det må til med en nevrolog for å finne ut om det har blitt endringer i hjernen etter et epilepsianfall, må man ha en viss kompetanse for å forstå noe fornuftig ut av bildene. Vil gjerne sette dette inn i en sammenheng. På min arbeidsplass er vi 15-20 psykiatere som rekvirerer MR jevnlig. Men unntak av en som også er nevrolog, kunne ingen av oss komme på å tolke bildene alene. Ikke sjelden går vi forbi våre egne røntgenleger og ber en superspesialist på hjerne-MR i Trondheim tolke bildene. 1 Siter
Madelenemie Skrevet 28. november 2015 Skrevet 28. november 2015 Jo men det er jo dette som er hele poenget Han har en psykopatisk hjerne men han kan allikevel lære bevisst styre sine handlinger, noe jeg også tror mange andre kan en James Fallon. Hei!Ja det ser man jo også på autisme at man kan lære seg å te seg/passe bedre inn .-) selv om man fortsatt har autismeMen ang de MR bildene, de er vanskelige å tolke, men en forsker, psykiater på nevrohabiliteringen, forklarte meg en gang hva hun så annerledes på både mine MR bilder og min sønns, fra mer normalen, dvs vi hadde det samme "avviket" i samme del av hjernen og forenlig med autisme, men hun er forsker, jobber bare 50% med pasienter. Hun er en av lederne i studien bup-gen.jeg ble litt overrasket da hun faktisk "så noe", det gikk alt for fort for meg, så jeg greide ikke forstå hva hun så, litt dumt, men jeg har forsinket prossisering og hun er en travel forsker. Men du har nok rett i at man kan "se" noen avvik, men jeg tror man må være ganske ekspert på MR-bilde-tolkning:-) 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 28. november 2015 Skrevet 28. november 2015 James Fallon har ikke en psykopatisk hjerne, men en hjerne disponert for psykopati. Psykopatgenene har han fått fra sin far. Heldigvis hadde han en frisk, varm og empatisk mor som med sitt bidrag gjorde at hans disposisjon for psykopati ikke slo ut i en virkelig psykopati. 2 Siter
Madelenemie Skrevet 28. november 2015 Skrevet 28. november 2015 James Fallon har ikke en psykopatisk hjerne, men en hjerne disponert for psykopati. Psykopatgenene har han fått fra sin far. Heldigvis hadde han en frisk, varm og empatisk mor som med sitt bidrag gjorde at hans disposisjon for psykopati ikke slo ut i en virkelig psykopati.Hei!James Fallon har sagt at han ikke kjenner medfølelse, empati, kjærlighet, anger eller kjenner på de normale bånd mellom han og andre mennesker, han har mindre grå substans enn normalhjernen, så at han selv sier han har psykopathjerne kan jeg jo skjønne:-) særlig når han har så lik hjerne med lovbrytere både i egen familie og generelt blant kriminelle som har forsket på hjernene til. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.