Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette står i pakningsvedlegget "Serotonergt syndrom: En potensielt livstruende sykdom eller nevroleptisk malignt syndrom (NMS)-lignende reaksjoner (se avsnittet ”Mulige bivirkninger”), kan oppstå ved venlafaksinbehandling, spesielt ved bruk sammen med andre legemidler. Eksempler på disse legemidlene er:" Så er det en lang liste over medisiner, bl.a Tramadol. Men hva betyr dette? Jeg har skikkelig vondt i nakken og av erfaring hjelper det da å ta 1 Tramadol i en til to dager. Problemet er at musklene er stramme og om jeg får bort smertene så pleier det løsne litt slik at smertene blir borte. Er det noe økt risiko for dette syndromet om man tar 2 stk Tramadol? Pleier ta paracet, men nå er det så ille at paracet ikke er nok.

Fortsetter under...

Skrevet

Det kan gi ganske alvorlige bivirkninger. En gang jeg var innlagt på psyk.avd. og gikk på Venlafaxin og trengte sterkere smertestillende enn2 Paracet, foreslo jeg Nobligan (Tramadol) som jeg hadde liggende hjemme, men da "innvilget" legene meg Paralgin Forte istedenfor. Det er ikke mulig for deg å be om dette istedenfor?

(PS: Jeg snakker kun av egen erfaring...)

Skrevet

Med en advarsel i pakiningsvedlegget om SÅ alvorlig bivirkning, ville jeg holdt meg langt unna Tramadol. Ta heller kontakt med lege, og få noe smertestillende som kan kombineres.

Skrevet

Ok, jeg tenkte at siden man skulle kontakte lege først så var det ikke så alvorlig, dersom man ikke tok det over en lengre periode. Jeg kunne nok fått noe annet, men jeg har Nobligan hjemme, etter en operasjon. Men da prøver jeg ta en paracet og en ibux istede. Det skal jo være effektivt sier dem. Og det står ikke noe advarsel om noen av de.

Tusen takk for svar :) Nå vet jeg at Nobliganen bare kan ligge i skuffen og ikke bli brukt. Dumt egentlig for de er veldig effektive.

Skrevet

Problemet er at Tramadol og Venlafaxin har to synergiske virkninger på serotoninsystemet i hjernen.

Tramadol er en (dog ikke så sterk) release agent av serotonin (altså et stoff som frigir serotonin til synapsene) og Venlafaxin er en reopptakshemmer. Kombinasjonen kan i verste fall bli serotonergt syndrom. Det er snakk om i verste fall, kombinasjonen er uansett bare "gul" i felleskatalogen, og den er doseavhengig. Men jeg tror ikke jeg ville tatt sjansen på kombinasjonen, spesielt ikke uten å snakke med lege.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er også et spørsmål om døgndose og varighet av behandling.

Det er forskjell på venlafaksin 150 mg og 375 mg, og på Tramadol fast og Tramadol i to dager.

Annonse

Beautiful_Creatures
Skrevet

Jeg bruker zoloft og Tramadol sammen. Zoloft 50 mg (på nedtrapping saaaakte), og Tramadol opp til 300 mg i døgnet (avhengig av smertenivå). Jeg måtte bytte fra paralgin forte til Tramadol pga bivirkninger som bl.a kvalme. 

Holder på å trappe litt ned på Tramadol men er vanskelig når man har så vondt at man ikke kan sitte oppreist å skrive uten. 

Du burde absolutt høre med lege først, men beskjeden jeg har fått er at det er doseavhengig og at opp til 300 mg Tramadol ikke skal være farlig når AD dosen er forholdsvis lav. Jeg ville selv først ikke bruke Tramadol pga tilvenningsfare, men hadde til slutt ikke noe annet alternativ pga sterke smerter. Holder på å trappe litt ned på de nå, men ville bare dele erfaring:-)

Skrevet

Jeg tar 150 mg venlafaxin og det er ikke snakk om å gå lenge på tramadol, bare når jeg har veldig vondt og ikke blir kvitt det på vanlig vis. Maks 2-3 dager, går det ikke over på den tiden så er det ikke vits i å ta mer.

NHD-mener du at om jeg går på 150 mg venlafaxin så kan jeg ta tramadol i et par dager en skjelden gang (kanskje 1-2 ganger i året)?

Jeg bruker zoloft og Tramadol sammen. Zoloft 50 mg (på nedtrapping saaaakte), og Tramadol opp til 300 mg i døgnet (avhengig av smertenivå). Jeg måtte bytte fra paralgin forte til Tramadol pga bivirkninger som bl.a kvalme. 

Holder på å trappe litt ned på Tramadol men er vanskelig når man har så vondt at man ikke kan sitte oppreist å skrive uten. 

Du burde absolutt høre med lege først, men beskjeden jeg har fått er at det er doseavhengig og at opp til 300 mg Tramadol ikke skal være farlig når AD dosen er forholdsvis lav. Jeg ville selv først ikke bruke Tramadol pga tilvenningsfare, men hadde til slutt ikke noe annet alternativ pga sterke smerter. Holder på å trappe litt ned på de nå, men ville bare dele erfaring:-)

Vanskelig å trappe ned når man har så vondt ja. Jeg gikk på tramadol etter en operasjon og hadde ingen problemer med å slutte. Får jeg spørre hvorfor du har vondt?

Beautiful_Creatures
Skrevet (endret)

Gjør ingenting om du spør. Jeg har ikke noen diagnose på det enda men skal til mr og røntgen igjen nå snart for å se om det er forandringer på et par år. Jeg har far, onkel og farfar med bechterews sykdom, samt en onkel på morssiden og er selv positiv på den gentesten som 90% av de med sykdommen har. Det er derfor veldig stor sannsynlighet for at jeg kan ha en revmatisk lidelse, selv om det ikke vises på mr enda (på min far tok det nærmere 10 år med smerter før diagnose. ) Så er ganske fortvilende, og nå er en sånn periode hvor det er ekstra vondt (været og kulda forverrer for min del). Så våkner kl 6 om morgenen og må ta Tramadol for å klare sove noen timer til. Helt jævlig! Og sitte oppreist for å klare å skrive litt på skole jeg tar som nettkurs er nesten umulig. Ikke meningen å klage i tråden din, men dette er skikkelig ille for tiden. 

Jeg tror ikke det er farlig med Tramadol og efexor over kortere perioder. Jeg merker ingenting negativt men uten fungerer jeg ikke i det hele tatt. 

Endret av Beautiful_Creatures
Skrevet

Bare klag du. Det er jo det vi gjør her inne ;) På en måte finner jeg litt trøst i det (ikke misforstå) Jeg tenker ofte at det er altfor mye galt med meg. Både fysisk og psykisk. Jeg trør liksom ikke ta opp alt med legen. Bortsett fra føttene så er det meste muskelært på meg da så det er ikke noe poeng tror jeg, i å ta det opp med legen. Men jeg føler at det hele tiden er ett eller annet. Har alltid vondt et sted. Men når jeg leser det du skriver en gang til så er det ingen trøst, jeg ble mer frustrert på dine vegne. Men altså, ikke beklag for at du klager i tråden min. Klag så mye du vil du. Jeg har ikke på langt nær så store problemer som deg, men jeg vet hvordan det er når kroppen sier nei til å fly mer rundt, mens hodet spinner videre.

Skrevet

Jeg glemte sitere deg, men det over skrev jeg til deg ;)

Skrevet

Gjør ingenting om du spør. Jeg har ikke noen diagnose på det enda men skal til mr og røntgen igjen nå snart for å se om det er forandringer på et par år. Jeg har far, onkel og farfar med bechterews sykdom, samt en onkel på morssiden og er selv positiv på den gentesten som 90% av de med sykdommen har. Det er derfor veldig stor sannsynlighet for at jeg kan ha en revmatisk lidelse, selv om det ikke vises på mr enda (på min far tok det nærmere 10 år med smerter før diagnose. ) Så er ganske fortvilende, og nå er en sånn periode hvor det er ekstra vondt (været og kulda forverrer for min del). Så våkner kl 6 om morgenen og må ta Tramadol for å klare sove noen timer til. Helt jævlig! Og sitte oppreist for å klare å skrive litt på skole jeg tar som nettkurs er nesten umulig. Ikke meningen å klage i tråden din, men dette er skikkelig ille for tiden. 

Jeg tror ikke det er farlig med Tramadol og efexor over kortere perioder. Jeg merker ingenting negativt men uten fungerer jeg ikke i det hele tatt. 

Synes det er godt å se at du greier å holde humøret oppe og være flink selv om du sliter med så mye som du gjør.

Blir glad av å lese sånt, selv om jeg absolutt ikke blir glad av at du har så mange plager.

Skrevet

nå er en sånn periode hvor det er ekstra vondt (været og kulda forverrer for min del). Så våkner kl 6 om morgenen og må ta Tramadol for å klare sove noen timer til. Helt jævlig! Og sitte oppreist for å klare å skrive litt på skole jeg tar som nettkurs er nesten umulig.

Synes du at Tramadol hjelper? Jeg har fått Nobligan Retard, som er en "langtidsvirkende smertestillende" med Tramadol som virkestoff. Er Tramadol tilstrekkelig for dine smerter? Jeg synes 300 mg var mye. Selv var ikke Nobligan tilstrekkelig og jeg bruker nå OxyContin og Ketorax som heldigvis tar smertene.

(Beklager Trine, dette skulle jo ikke være en tråd ang. smertestillende :) )

Annonse

Skrevet

Synes du at Tramadol hjelper? Jeg har fått Nobligan Retard, som er en "langtidsvirkende smertestillende" med Tramadol som virkestoff. Er Tramadol tilstrekkelig for dine smerter? Jeg synes 300 mg var mye. Selv var ikke Nobligan tilstrekkelig og jeg bruker nå OxyContin og Ketorax som heldigvis tar smertene.

Ikke noe problem. Jeg har fått delvis svar på det jeg lurte på så da kan tråden handle om hva enn dere vil :D

Beautiful_Creatures
Skrevet (endret)

Synes det er godt å se at du greier å holde humøret oppe og være flink selv om du sliter med så mye som du gjør.

Blir glad av å lese sånt, selv om jeg absolutt ikke blir glad av at du har så mange plager.

Tusen takk for hyggelige ord:-) Det betyr mye at du sier det!:-)

Endret av Beautiful_Creatures
Beautiful_Creatures
Skrevet

Ja det hjelper veldig på meg, heldigvis, for jeg tåler tåler dårlig andre sterkere smertestillende. Smertestillende av typen NSAID tåler jeg også dårlig pga lett tendens til at det går utover magen. "Sper" på innimellom med 1 g paracet på ille dager og da hjelper det skikkelig. Klarte meg ganske lenge på en kombinasjon av ibux og paracet faktisk, men det er desverre hverken nok eller mulig å bruke for meg lenger. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...