AnonymBruker Skrevet 26. november 2015 Skrevet 26. november 2015 Jeg har alltid hatt et problem med antidepressiva, spesielt SSRI. Er at de gjør mine følelser veldig flat. Jeg klarer ikke å kjenne på følelser som empati når jeg er på dem. Blir veldig umenneskelig av å ta dem faktisk.Jeg vet at Wellbutrin er en antidepressiva som kan forsterke følelser, det kjente jeg veldig godt når jeg var på den. Men er Wellbutrin den eneste? Anonymkode: f6d69...cda 0 Siter
FGT Skrevet 26. november 2015 Skrevet 26. november 2015 (endret) Trodde at AD skulle først og fremst normalisere serotonin nivået i blodet, og rette opp den kjemiske balansen i hjerne ? Da vil følelsene også være der igjen. For meg er depresjon først og fremst fravær av følelser,, og dermed ikke flate ut følelsene enda mer med medikamenter, men hjelpe til å å gjenvinne dem. . Endret 26. november 2015 av FGT 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. november 2015 Skrevet 26. november 2015 Trodde at AD skulle først og fremst normalisere serotonin nivået i blodet, og rette opp den kjemiske balansen i hjerne ? Da vil følelsene også være der igjen. For meg er depresjon først og fremst fravær av følelser,, og dermed ikke flate ut følelsene enda mer med medikamenter, men hjelpe til å å gjenvinne dem. .AD som påvirker serotonin som SSRI har evnen til å flatgjøre følelser, hvis du søker "SSRI-Induced Indifference" finner du mange historier om akkurat det. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2989833/Medikamenter som er mer dopaminerg og noradrenerg gjør ikke dette. Anonymkode: f6d69...cda 0 Siter
ISW Skrevet 27. november 2015 Skrevet 27. november 2015 Det virker som om noen definerer eufori og glede som eneste følelse. Fraværet av denne innebærer å være flat. Det er jo ikke helt riktig.Hvis du er nedstemt, og tar SSRI og etter det ikke lengre er nedstemt, så er jo det å ikke oppleve en følelse lengre. Men at man ikke blir situasjonsbestemt nedstemt lengre (f.eks i en begravelse) er jo en naturlig konsekvens. Medisinen skiller nemlig ikke så bra mellom normale og patologiske følelser. Hvis du heller ikke har noe nevneverdig å være glad over, så vil du ikke føle glede, heller ikke med SSRI.Men det er riktig at SSRI demper følelser som inspirasjon, motivasjon og belønning. Det henger sammen med at stoffet serotonin demper slike følelser ved å stimulere reseptorer som hemmer utskillelsen av dopamin. Det er forsåvidt ikke SSRI sin skyld. Har du spist et enormt måltid og sitter daff og slapp i en stol, så skjer akkurat det samme. Følelsen av inspirasjon og motivasjon er borte da også.Dette kan farmakologisk løses ved å ta en såkalt 5-HT2 antagonist. Slike finnes det massevis av, også som antidepressiva, f.eks Remeron eller Tolvon. Da blir du ikke lengre avflatet av å ta SSRI. Men ulempen er vektøkning.Men til det du spør om:SSRI (serotonin): Demper følelser som nedstemthet, sorg, sinne og angst. Øker følelser av tilfredshet. Demper følelser som motivasjon, energi og inspirasjon.Noradrenalin: Øker følelser som engasjement, sinne, aggresjon, entusiasme, drive og angst.Dopamin: Øker følelser som motivasjon, energi, angst. Demper tilfredshet og passivitet.Da er det bare å løse kabalen over hva det er du ønsker mer av. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.