Gå til innhold

NHD Remeron og søvn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er meg som har en hardt skadet sønn som nå har kommet hjem. Vi kommer til å få masse hjelp fra kommunen og statlige etater, men det dukker stadig opp spørsmål.

Kan Remeron gi dårligere søvn de første par ukene etter oppstart?

Hva mer skal man også være oppmerksom på den første tiden?

Hvordan skal man vite hva som er et depressivt utbrudd til forskjell fra f.eks sorg over tapte funksjoner?

Min sønn har det nå bra men har allikevel de fysiske tegnene jeg kjenner igjen fra da jeg var deprimert.

Hva kan jeg gjøre for ham?

Jeg merker at jeg ikke har all verdens tålmodighet med ham heller. Vi snakker selvfølgelig om det som er vanskelig, men jeg har mye annet jeg må ha gjort i løpet av en dag, så jeg kan ikke sitte sammen med ham hele tiden.

Hvordan skal jeg oppføre meg? Hva er det jeg absolutt ikke bør gjøre?

Som pårørende sitter jeg nå på andre siden av gjerdet og klør meg i hodet.

Skrevet

Jeg har opplevd en forverring av en funksjonshemning i tenårene. Det kan trolig ikke sammenliknes med din sønn som er hardt skadet, men jeg vil anbefale ham (om han klarer) å skrive ned tanker og følelser. Vær ærlig med ham, om han er voksen nok til det, og si at du må leve ditt liv og ta litt vare på deg selv. Den beskjeden kan være tøff å få, men snakk om den og ikke "forlat" ham med en gang. Vær med ham i å bearbeide den tanken og de følelsene rundt det.

Med tiden kan du forsøke å få tankene hans over på nå-tiden og fremtiden. Det nytter ikke å dvele med hva som var og hva som kunne vært. Det trekker ham bare dypere ned. Han må forsøke å se på mulighetene fremfor begrensningene, selv om det kan virke vanskelig. Jeg jobber selv akkurat med det; å få folk til å se muligheter fremfor begrensninger.

Om du tror det kan være til nytte, er innboksen min åpen for deg :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...