Gå til innhold

DID-behandling - NHD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har diagnosen kompleks PTSD og DID, men på DPS'en jeg tilhører har de ingen terapeut som har spesielt kompetanse på dissosiasjon. Kan jeg be om å bli henvist til en terapeut med denne kompetansen utenfor poliklinikken med offentlig driftsavtale? Bør det være en terapeut med kompetanse på DID-behandling? Jeg har nå gått halvannet år uten terapi fordi jeg så det som uhensiktsmessig å gå til en psykiatrisk sykepleier som ble irritert på meg når jeg rømte fra skumle situasjoner i samtalen.

Jeg leser nå boken "Dissosiasjon og relasjonstraumer" med undertittelen "Integrering av det splittede jeg" av T. Anstorp m.fl. i et desperat forsøk på å forstå mer av meg selv.

Anonymkode: 5af17...13c

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, du kan be om en slik henvisning.

Jeg anbefaler på det sterkeste at alle som trenger traumebehandling først gjennomgår en strukturert  "stabiliseringsbehandling" før de begynner på den egentlige traumebehandlingen. Denne er beskrevet i detalj i boken Tilbake til NÅTID (google).

Jeg vet at en del av de traumebehandlinger der jeg selv ikke har lykkes, kunne ha fått et langt bedre utfall om denne boken hadde vært tilgjengelig i 1990.

Skrevet

Ja, du kan be om en slik henvisning.

Jeg anbefaler på det sterkeste at alle som trenger traumebehandling først gjennomgår en strukturert  "stabiliseringsbehandling" før de begynner på den egentlige traumebehandlingen. Denne er beskrevet i detalj i boken Tilbake til NÅTID (google).

Jeg vet at en del av de traumebehandlinger der jeg selv ikke har lykkes, kunne ha fått et langt bedre utfall om denne boken hadde vært tilgjengelig i 1990.

Den boken har jeg stående i bokhyllen, vel og merke ulest, men den skal leses. Jeg har gått i såkalt "stabiliseringsterapi", men den har langt i fra vært strukturert. Det at jeg i tillegg strever med tilbakevendende depressiv lidelse ca. hvert 3. år kompliserer stabiliseringen litt. Jeg føler jeg blir satt tilbake til start etter hver depressive episode og kommer ikke videre. Men det må sies, jeg har vært mer stabil uten terapi fra den psykiatriske sykepleieren...

Det skjer så mye i livet mitt jeg ikke husker, men det er jo min kropp som har utført handlingene. Jeg sier så mye jeg ikke kan huske. Jeg svarer noe en dag og neste dag har jeg et annet svar, men jeg husker ikke at spørsmålet har dukket opp tidligere. Jeg kan spørre kjæresten min om det samme tre ganger på en kveld og få svaret nytt hver gang. En gang hadde jeg vært "borte" i 4 dager, ikke spist og ikke sovet, sa kjæresten min. Jeg var et skjelvende vrak når jeg kom til meg selv på mandag og klarte nesten ikke å stå på føttene. Da la jeg meg i sengen og gikk på shoppingtur i mitt eget hode.

Hvordan kan jeg få kontrollen over livet?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det første du kan gjøre er å lese boken og gjøre øvelsene strukturert.

Skrevet

Det første du kan gjøre er å lese boken og gjøre øvelsene strukturert.

OK. Takk for oppgaven og hjelpen! :)

Skrevet

Et lite fortvilt rop og sukk her... Vet ikke om det er noe å svare, men hadde vært takknemlig for et eller annet bare...

Nå har en 7-åring chattet med en venn av meg. Hun er den som har mottatt alle slag og vold opp igjennom barndommen. Hun skriver på barndomsdialekten min og på en fremmed barnslig måte. Vennen vet heldigvis om DID-diagnosen, men likevel er det ekstremt pinlig. Vennen har fortalt at vekslingen skjedde når jeg ble redd. Noen har også kuttet meg på håndleddet i løpet av natten. Jeg trodde jeg sov hele natten. Jeg hater å være flere i samme kropp.

Jeg fortviler bare. Hvordan komme i nåtiden når fortiden uten at jeg er bevisst det innhenter meg i form av søsknene? Jeg vil ikke dø, slik som noen andre vil, for jeg vil få det bedre. Vi jobber mot ulike mål.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...