Elionoe Skrevet 28. november 2015 Skrevet 28. november 2015 Er det flere her som bruker kuledyne?Selv bruker jeg den tyngste (fra 2008) på 7,5 kg. Den er rett og slett fantastisk å bre over seg når jeg trenger å slappe av, roe meg ned eller sove. Kjenne tyngden og kjenne at jeg er omsluttet. Kjenne meg trygg.God natt 0 Siter
missmas Skrevet 28. november 2015 Skrevet 28. november 2015 Har lest i journalen at jeg fikk prøve det da jeg var innlagt for manisk psykosen husker det ikke 0 Siter
Trine Skrevet 29. november 2015 Skrevet 29. november 2015 Hva er egentlig greia med kuledyne? Jeg forstår det med vekta, men det høres jo ikke behagelig ut med kuler og ikke varmt heller. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 29. november 2015 Skrevet 29. november 2015 Er det flere her som bruker kuledyne?Selv bruker jeg den tyngste (fra 2008) på 7,5 kg. Den er rett og slett fantastisk å bre over seg når jeg trenger å slappe av, roe meg ned eller sove. Kjenne tyngden og kjenne at jeg er omsluttet. Kjenne meg trygg.God natt Hei!Vi har kuledyner:-)Og vi elsker dem 0 Siter
Elionoe Skrevet 29. november 2015 Forfatter Skrevet 29. november 2015 (endret) Hva er egentlig greia med kuledyne? Jeg forstår det med vekta, men det høres jo ikke behagelig ut med kuler og ikke varmt heller. En kuledyne kan hjelpe en å falle til ro og sove roligere hvis du har en psykisk eller nevrologisk lidelse, kroniske smerter, ADHD eller autisme. Den kan også hjelpe mennesker med spiseforstyrrelser for å kunne kjenne hvor kroppen egentlig er. Selv føler jeg meg beskyttet og trygg. Hvis man fryser lett (slik jeg gjør) har jeg et elektrisk varmeteppe av fleece under kuledynen. Poenget med kulene er at de skal bevege på seg når du beveger på deg for å stimulere andre steder på kroppen, men hvorfor dette skulle være positivt husker jeg ikke i farten.Jeg har hatt med meg kuledynen under lengre innleggelser og alle imponeres over den beroligende og tryggende effekten den gir meg. Som når jeg har vært utaggerende motiveres jeg til å legge meg under kuledynen når jeg ikke lenger trenger å bli holdt fast. De ser at jeg sover bedre og trenger mindre medisiner på natten.Jeg siterer litt fra en brosjyre fra leverandøren:"Barn: Kuledyna brukes til barn med ulik problematikk, som for ek-sempel spastisitet, taktil skyhet, sansemotoriske problemer, søvnproblemer, døvblindhet og ADHD. Disse barna har ofte vanskeligheter med å merke sin egen kropp, og får derfor nedsatt kroppsoppfattelse.""Psykiatri: Kuledyna brukes til å berolige barn, unge og voksne som har psykoser, angst, depresjon, anoreksi eller bulimi. Dynas tyngde gir en bedre fornemmelse av kroppen og kroppens grenser, så pasienten opplever større grad av trygghet og mindre angst. Bruk av kuledyne kan for noen erstatte eller redusere behovet for beroligende medikamenter, og redusere antall fikseringer. Kuledyna brukes i dag ved alle psykiatriske sykehus i Danmark og et stigende antall brukere har kuledyna hjemme."Et par eksempler:- En bruker forteller: Jeg er psykisk syk. Jeg bruker kuledyna hver natt, og noen ganger om dagen, bl.a. for å samle meg selv, mine tanker og sanser. De følger ikke alltid hverandre. Når jeg er innlagt, kan det hende jeg må i belte, men bare jeg får dyna mi over meg, sovner jeg og blir fri igjen. Jeg bruker den også når jeg er aggressiv eller har trang til å være utagerende. I de situasjonene er det andre som sier at jeg skal bruke den, og det virker hver gang. Jeg behøvde ikke venne meg til den. Ja, nå har jeg fått puta også, så jeg kan sitte stille. Den kan jeg virkelig anbefale. Tankene blir samlet, en kan sakte men sikkert finne seg selv og komme videre.- En psykiatrisk avdeling forteller: Kuledyna brukes nesten daglig på vår avdeling. Pasientene opplever at de bedre kan merke seg selv, at de får mindre angst og blir mindre aggressive. Dermed kan de føle større trygghet. Bruken av kuledyna medfører også at vi bruker mindre beroligende medisiner, og at vi kan forkorte/begrense fiksering. Vi opplever at kuledyna forebygger og begrenser aggressiv og destruktiv atferd. Mange pasienter ber selv om kuledyna når de har bruk for den, og den blir derfor også en slags hjelp til selvhjelp."Andre grupper som har nytte av kuledynen kan være demente, medfødte eller ervervede hjerneskader, personer med kroniske smerter, MS, psykisk utviklingshemmede m.fl.Du kan lese mer om kuledynen ved å følge denne lenken. PS: Kuledynen kan søkes om som aktivitetshjelpemiddel fra Hjelpemiddelsentralen. Endret 29. november 2015 av Elionoe 1 Siter
Elionoe Skrevet 29. november 2015 Forfatter Skrevet 29. november 2015 Hentet fra Bloggen Aspergerinformator.com:En del med Asperger syndrom sliter med å føle hvor kroppene sine erJeg en av dem. Derfor sitter jeg med beina snurret rundt hverandre. Da kan det hjelpe med en spesialdyne, protac kuledyne, vi kan ha over oss for å finne ro og ballanse. Den har kuler inni seg og er nesten som en ballbinge i dyneformat. Jeg har en slik dyne. Jeg har også en slik stol. Jeg sitter fint i det når jeg skriver. Da vet jeg at om litt, skal noen lese og forstå oss bedre. Og kanskje slipper du å kjenne på maktesløsheten. Du KAN gjøre en forskjell. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.