Gå til innhold

Hvilket er det "mildeste" nevroleptika når det gjelder bivirkninger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Lurer på hvilket nevroleptika som har minst uhensiktsmessige virkninger. Lurer på om jeg skal forsøke noe mot tvangstanker da jeg ikke har hatt så stort hell med antidepressiva og da trenger jeg vel ikke noe så veldig kraftig som kanskje noen med psykose trenger. NHD, bl.a. har anbefalt Rispersdal her på forumet, men da jeg leste om den ble jeg så skeptisk. På wikipedia.org stod det bl.a. "dverse effects of risperidone include significant weight gain and metabolic problems such as diabetes mellitus type 2,[3] as well as tardive dyskinesia and neuroleptic malignant syndrome." Lurer på om det finnes noe mildere og noe som helst ikke innvirker på stoffskifte og hugner?

Skrevet

Alle medisiner har en rekke bivirkninger når du leser på bivikningene til en medisin, men det vil ikke si at du får alle bivirkningene. Noen bivirkninger gjelder kun i oppstartsfasen. Jeg vet at når Abilify kom på markedet, ble det sagt at denne skulle være en "snill" medisin, men om det har endret seg på mer enn 10 år vet jeg ikke.|

Skrevet (endret)

Jeg har meget god effekt mot tvang, og lite bivirkninger, av Zeldox. Tror den er den mildeste.

Men det er så klart doseavhengig. De fleste slike medisiner virker noenlunde likt, og har derfor mange felles bivirkninger.

Edit: Som antipsykotikum er nok Seroquel mildere, men der får du lettere metabolske bivirkninger.

Endret av issomethingwrong
Skrevet (endret)

Det er masse bivirkninger på alle medisiner. Å lese felleskatalogtekster er ett dårlig utgangspunkt. Zeldox, som ISW har gode erfaringer med, har jeg dårlige erfaringer med bare for å nevne ett eksempel.

Jeg går på zyprexa, det er den AP som gir meg best effekt og minst bivirkninger. Men den har 1 kjempestor bivirkning og det er vektoppgang og sult. Men ikke alle som tar den får det heller, så prøve å feile er vel ett riktig utgangspunkt. Men skal du gå på AP, så forvent noe form for bivirkning, uansett, det er ikke sukkertøy. Hadde jeg kun hatt OCD så ville jeg styrt unna. (jeg har OCD+ schizofreni, og har ikke noe valg når det gjelder AP).

Endret av Inner self
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dose er kanskje det viktigste.

Dessuten tenker jeg at det er gunstig om medisinen virker - ikke kun at den har få bivirkninger.

Jeg har jobbet 32 år i psykiatrien. Jeg har sett ett tilfelle av malignt nevroleptikasyndrom :-)  MNS er nesten som Gud: Alle har hørt om det, men ingen ar sett det.

Skrevet

Jeg merker ingen bivirkninger av lav dose med Truxal 15-25 mg. Brukes for søvn og tankekjør. Blir jo døsig når jeg tar dem i ca 10 timer, men sover jo mesteparten av tiden.

Anonymkode: 7c5f4...f39

Skrevet

Jeg merker ingen bivirkninger av lav dose med Truxal 15-25 mg. Brukes for søvn og tankekjør. Blir jo døsig når jeg tar dem i ca 10 timer, men sover jo mesteparten av tiden.

Da kan jeg komme med et eksempel som viser hvor forskjellig vi reagerer på medisiner. Jeg tar 100 mg Truxal og sover ca. 6-7 timer...

Skrevet

Jeg tror uansett ikke AP alene er veien å gå for å bli kvitt tvangstanker.

Finner ikke artikkelen nå, men leste en gang en veldig god artikkel om behandling av OCD. Mange responderer ikke på SSRI alene, men i flere studier er responsraten opp mot 80-95% når det i tillegg legges til et AP. Men AP alene hjelper så godt som ingen.

Skrevet

Da kan jeg komme med et eksempel som viser hvor forskjellig vi reagerer på medisiner. Jeg tar 100 mg Truxal og sover ca. 6-7 timer...

Ja, det er merkelig hvor forskjellig man reagerer. Jeg blir jo litt slått ut av 25 mg, så jeg tør ikke tenke på hvordan jeg hadde reagert på 100 mg. Du merker ingen døsighet eller muskelslapphet av så høy dose? Jeg føler på en måte at jeg blir naglet fast til sengen av 25 mg, for kroppen blir så tung.

Skrevet

Ja, det er merkelig hvor forskjellig man reagerer. Jeg blir jo litt slått ut av 25 mg, så jeg tør ikke tenke på hvordan jeg hadde reagert på 100 mg. Du merker ingen døsighet eller muskelslapphet av så høy dose? Jeg føler på en måte at jeg blir naglet fast til sengen av 25 mg, for kroppen blir så tung.

jeg bruker 150-200 mg truxal, og blir ikke slått ikke så slått ut, vel jeg sovner alltid etter 1-2 timer, og blir vanligvis sovende minst 8 timer, ofte også 12-14 slik at jeg forskyver døgnet hver kveld. selv kjente jeg også 25-50 mg godt i starten, men da var jeg mye friskere enn nå. angående muskelslapphet, vanskelig å si, jeg var veldig sterk før jeg startet med dette, og er fremdeles veldig sterk, men jeg sluttet å øke i styrke, og evnen til å presse meg på trening forsvant litt når jeg startet med dette. kan nok tenkes at kroppen føles tung, for det føles som jeg flyr om jeg går ett døgn uten, da sover jeg riktig nok ikke det døgnet.

Nozinan er verre, enkelte med bruker 400+ mg nozinan i døgnet det er dobbelt så sedativt som truxal føler jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...