Gå til innhold

NHD: Partner er utro - er det pga psykisk sykdom?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Min samboer var utro mot meg, et one night stand i fylla. Han strever også med psykiske problemer. Er det mulig å elske sin partner, selv om man er utro? Han sier han elsker meg, "det var en tabbe i fylla" men har forstått såpass at han syntes hun var veldig fin og tente på henne...

Lurer på om det er fordi han er misfornøyd med vårt forhold, eller om det er andre grunner? Han sliter med depresjoner, og dårlig sinnekontroll - han blir veldig fort sinna for småting! Han takler heller ikke å snakke om følelser, og blir sint hvis jeg gråter. Han får iblant raserianfall, hater jobben sin og synes dagliglivet er forferdelig tungt.
Selv sier han at det psykiske kan være en del av det og hatt en innvirkning. Vi har kranglet endel i forholdet, men han sier jeg betyr alt for han.

Ps. Han har også slitt med selvmordstanker og tanker om å utøve vold. Jeg tror dette er kun tanker når han er veldig deprimert, men sikker kan man jo ikke være.

Noen tanker om dette? Blir veldig takknemlig for svar!

Endret av Sarameg
Skrevet

Kanskje denne lenken kan gi deg noen tips: Hvordan styrke samlivsforholdet?

Jeg er psykisk syk. Jeg og min samboer har snakket konkret ut om det å være utro og blitt enige om at slikt er totalt uakseptabelt i forholdet og vi har nulltåleranse for dette. Kommunikasjon er viktig.

Gjest Gargamel
Skrevet

Min samboer var utro mot meg, et one night stand i fylla. Han strever også med psykiske problemer. Er det mulig å elske sin partner, selv om man er utro? Han sier han elsker meg, "det var en tabbe i fylla" men har forstått såpass at han syntes hun var veldig fin og tente på henne...

Lurer på om det er fordi han er misfornøyd med vårt forhold, eller om det er andre grunner? Han sliter med depresjoner, og dårlig sinnekontroll - han blir veldig fort sinna for småting! Han takler heller ikke å snakke om følelser, og blir sint hvis jeg gråter. Han får iblant raserianfall, hater jobben sin og synes dagliglivet er forferdelig tungt.
Selv sier han at det psykiske kan være en del av det og hatt en innvirkning. Vi har kranglet endel i forholdet, men han sier jeg betyr alt for han.

Ps. Han har også slitt med selvmordstanker og tanker om å utøve vold. Jeg tror dette er kun tanker når han er veldig deprimert, men sikker kan man jo ikke være.

Jeg er sikker på at det går an å elske sin partner selv om man er utro, og i dette tilfellet mistenker jeg at det handler mest om hans mangel på hemninger. Ikke at det nødvendigvis gjør saken bedre.

Skrevet

Kjempetakknemlig for svar fra dere! Godt å høre at det kan handle om mangel på hemninger. Ville dere tilgitt?
Denne jenta var veldig pen (så jeg på FB), så det var sikkert en fristelse... Selv har jeg egentlig nulltoleranse for utroskap, så jeg vurderer å flytte ut!

Føles som om alle drømmer brast. Vi har vært sammen i 2 år, kjøpte leilighet sammen for kun 1 år siden. Jeg er fortsatt nyforelsket, og føler nå at jeg er mye mer glad i han, enn hva han er i meg. Liker familien hans, vil være i hans liv. Jeg er veldig følsom, det har gått 3 uker, og jeg tenker på og snakker om dette hver dag... Han blir selvsagt drittlei av at jeg snakker om det. Jeg er utmattet, og vet ikke om jeg noen gang kommer til å komme meg videre, og kunne stole på han (eller noen andre evt.)

Han sendte til og med jenta en melding dagen etter utroskapen! Ikke for å møte henne igjen, men noe ala "hyggelig i går, men måtte bare dra, godt å våkne i egen seng". Ble så lei meg da jeg oppdaget dette! Han hadde sagt at han var singel på byen, og hun trodde fortsatt det!

Han sliter med dårlig selvtillit, så kan være denne utroskapen kan ha vært en boost ift. det. Jeg skjønner det ikke. Var overbevist om at man ikke elsker sin partner dersom man er utro. Man han ser meg inn i øynene hver dag, og sier at han elsker.

Skrevet

"Han sendte til og med jenta en melding dagen etter utroskapen! Ikke for å møte henne igjen, men noe ala "hyggelig i går, men måtte bare dra, godt å våkne i egen seng"."

Å du tror han angrer??? Det vil gjentas! 

Anonymkode: 9e2af...2d1

Skrevet

Han sendte til og med jenta en melding dagen etter utroskapen! Ikke for å møte henne igjen, men noe ala "hyggelig i går, men måtte bare dra, godt å våkne i egen seng". Ble så lei meg da jeg oppdaget dette! Han hadde sagt at han var singel på byen, og hun trodde fortsatt det!

Hvordan oppdaget du dette?

Skrevet

Hvordan oppdaget du dette?

Lang historie, vil ikke gå i detaljer på forum, men rar oppførsel gjorde at jeg fikk mistanker og fant ut av det. Han innrømmet det ikke selv. Vet det er feil, men har oppdaget at han har løyet om andre ting før (tror ikke han har vært fysisk utro før, håper ikke det).

"Han sendte til og med jenta en melding dagen etter utroskapen! Ikke for å møte henne igjen, men noe ala "hyggelig i går, men måtte bare dra, godt å våkne i egen seng"."

Å du tror han angrer??? Det vil gjentas! 

Han har liksom lagt seg flat, sier han angrer sykt, elsker meg, osv. Og prøvd å lage hyggelig stemning og ikke drikke siden dette skjedde, så jeg håper jo selvfølgelig det...

Jeg er også veldig redd for at det gjentas: det vil bli helt umulig for meg å takle! Han ser at jeg har taklet dette ekstremt hardt, så jeg håper han har fått seg en oppvekker - er ikke det mulig, tror dere?

Selv sliter jeg ikke med psykiske problemer, men er veldig følsom og "skjør". Etter dette gikk jeg virkelig i kjelleren og nå skjønner jeg hva en depresjon er! Dette vil jeg aldri klare å takle en gang til!

Kan det ha med at han sliter psykisk å gjøre?

Skrevet

Lang historie, vil ikke gå i detaljer på forum, men rar oppførsel gjorde at jeg fikk mistanker og fant ut av det. Han innrømmet det ikke selv. Vet det er feil, men har oppdaget at han har løyet om andre ting før (tror ikke han har vært fysisk utro før, håper ikke det).

Han har liksom lagt seg flat, sier han angrer sykt, elsker meg, osv. Og prøvd å lage hyggelig stemning og ikke drikke siden dette skjedde, så jeg håper jo selvfølgelig det...
Jeg er også veldig redd for at det gjentas: det vil bli helt umulig for meg å takle! Han ser at jeg har taklet dette ekstremt hardt, så jeg håper han har fått seg en oppvekker - er ikke det mulig, tror dere?

Selv sliter jeg ikke med psykiske problemer, men er veldig følsom og "skjør". Etter dette gikk jeg virkelig i kjelleren og nå skjønner jeg hva en depresjon er! Dette vil jeg aldri klare å takle en gang til!

Kan det ha med at han sliter psykisk å gjøre?

Bruker han psykisk slit som unnskyldning selv skal du bare styre unna! 

Skrevet

Bruker han psykisk slit som unnskyldning selv skal du bare styre unna! 

Han sa at det delvis hadde med psyken å gjøre, uten at det var hele grunnen. Ellers sier han at han ikke vet hvorfor han gjorde det, at det var i fylla, og at han angrer, og at han elsker meg.
Men han kan jo ikke elske meg når han gjør sånt?

Gjest Gargamel
Skrevet

Han sa at det delvis hadde med psyken å gjøre, uten at det var hele grunnen. Ellers sier han at han ikke vet hvorfor han gjorde det, at det var i fylla, og at han angrer, og at han elsker meg.Men han kan jo ikke elske meg når han gjør sånt?

Jeg mener han kan elske deg allikevel. Ikke at det gjør saken bedre. Jeg tror ikke det er så enkelt som at ingen svikter noen de er glad i. De som mangler impulskontroll og selvdisiplin kan ødelegge for seg selv og den de er glad i.

Jeg tror du etter hvert enten må legge det bak deg, eller gjøre det slutt. Jeg vet ikke hva jeg ville gjort i ditt sted. 

Skrevet

Noe sier meg at dere har en dårlig kommunikasjon. Når du må selv finne ut av ting han ikke sier til deg, er det noe som skurrer i forholdet. Jeg ser for meg at du måtte lese hans SMS og slik bør det ikke være i et forhold. Da har du en mistillit i forholdet der dere ikke tør stole på hverandre. Jeg tror du må stille deg selv spørsmålet: Vil du være i et frrhold der du tydeligvis ikke kan stole på partneren? Det er det du indirekte sier.

Å skylde på psykiske problemer mener jeg blir for enkelt. Om han ble psykotisk og ikke visste hva han gjorde, kunne jeg akseptert det, men når han sa til denne jenta at han var singel er det noe som sier meg at han godt visste hva han gjorde og hva han ville.

Jeg tror du trenger en *klem* :) Dette må være veldig tøft å stå i. Skjønner godt at du strever etter et slikt tillitsbrudd.

Jeg beklager om jeg er direkte, men håper du tåler det.

Skrevet (endret)

Tusen takk for veldig gode svar! <3

Endret av Sarameg
Skrevet (endret)

God kommunikasjon  selve livsnerven i et forhold, så det er utgangpunktet for hva du / dere kan finne hva som kan og bør gjøres  etterkant.

Endret av FGT

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...