Gå til innhold

Til NHD - Er det mulig å balansere nevrotransmittere med aminosyrer? (ADHD)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter det jeg har forstått er nivået på nevrotransmittere langt på vei avhengig av diverse aminosyrer.

Spørsmålet er: Kan man booste ønskede nevrotransmitter(e) ved hjelp av kostilskudd/aminosyrer som er relatert til denne/disse?

Eller vil det kun gi effekt om man har en mangel i utgangspunktet? Hva vil i så fall skje hvis man har normalnivå og kjører på med aminosyrer?

Med tanke på ADHD, er det mulig å ha normale/riktige verdier aminosyre og likevel ha for lave nivåer av relaterte nevrotransmittere?

Vil dette i så fall kunne gi de med ADHD og for lavt opptak/nivå av f.eks dopamin en god effekt likevel? 

Er det ellers noen måter å øke/aktivere nevrotransmitter-nivået uten bruk av hemmere? 

Til informasjon er jeg på Elvanse og sliter blant annet med fokus/arbeidsminne/hukommelse, og vurderer forsøke tilskudd med blant annet følgende aminosyrer: Omega6, tyrosin, glutamin, tryptofan, kolin, acetyl

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Med mindre du har en ekstrem under-/feilernæring, har dette ikke noe som helst for seg.

Skrevet

Jeg er ikke NHD men jeg kan nærmest garantere deg at det eneste du har å hente på noe slikt er bivirkninger, hvis det i det hele tatt skjer noe som helst.

Flere av stoffene du oppgir er heller ikke aminosyrer, og flesteparten har uansett ingen effekt, selv om de skulle blitt omdannet til nevrotransmittere.

Problemet med å innta forløpere til nevrotransmittere (f.eks tryptofan og tyrosin) er at mesteparten av stoffet kommer aldri til hjernen/CNS, men omdannes til serotonin og katekolaminer i kroppen. Serotonin i kroppen kan føre til kvalme og diare, og verre, til fibrose og uhensiktsmessig vekst av hjerteklaffene og hjertemuskelen (serotonin virker som et veksthormon der). Katekolaminer (noradrenalin, adrenalin, dopamin) i kroppen kan føre til uhensiktsmessig blodtrykksendringer.

Skrevet

Med mindre du har en ekstrem under-/feilernæring, har dette ikke noe som helst for seg.

Finnes det da noen måter å bedre symptomer/funksjoner knyttet til en bestemt nevrotransmitt på?

Jeg er ikke NHD men jeg kan nærmest garantere deg at det eneste du har å hente på noe slikt er bivirkninger, hvis det i det hele tatt skjer noe som helst.

Flere av stoffene du oppgir er heller ikke aminosyrer, og flesteparten har uansett ingen effekt, selv om de skulle blitt omdannet til nevrotransmittere.

Problemet med å innta forløpere til nevrotransmittere (f.eks tryptofan og tyrosin) er at mesteparten av stoffet kommer aldri til hjernen/CNS, men omdannes til serotonin og katekolaminer i kroppen. Serotonin i kroppen kan føre til kvalme og diare, og verre, til fibrose og uhensiktsmessig vekst av hjerteklaffene og hjertemuskelen (serotonin virker som et veksthormon der). Katekolaminer (noradrenalin, adrenalin, dopamin) i kroppen kan føre til uhensiktsmessig blodtrykksendringer.

Hvis disse ikke kommer til hjernen, hvorfor snakkes det da så mye om "hjernemat" og "slik spiser du deg frisk" (jeg snakker da om seriøse forskningsartikler, ikke VG og Dagbladet)

Beautiful_Creatures
Skrevet (endret)

Jeg har medisinfrie perioder for at Ritalin ikke skal få dårligere effekt over tid og da har jeg faktisk ganske tydelig effekt av L-tyrosin av merket "thorne" kjøpt på iherb fra USA. 

Ble jo litt redd nå når jeg leste innlegget fra ISW, men jeg mener helt bestemt at jeg kan merke dopamin effekt av dette. Jeg tar de da på tom mage (1 time før eller 2 timer etter mat) sammen med B-vitaminer for optimalt opptak. Etter en halv times tid blir jeg mer våken og "klar" i hodet. "Effekten" varer rundt 4 timer. Tar dette tre ganger daglig i et par uker før jeg begynner på Ritalin igjen. 

Å gjøre dette har jeg egentlig bare lest meg til via amerikanske ADHD forum, hvor det er mye mere vanlig at man tar medisinpauser. 

Effekten jeg har kan minne om en veldig, veldig "light" versjon av Ritalin. Mer våken og klar i hodet er mest merkbart, og tydelig mindre matlyst. Dette er jo ikke nok effekt på ADHD sånn i lengden så derfor tar jeg medisiner til vanlig. 

Til trådstarter så ville jeg IKKE blandet dette sammen med medisin. Det tror jeg kan være ganske ubehagelig. 

Blir jo litt redd for om jeg gjør noe som kan være farlig etter svarerne fra NHD og ISW? Burde jeg slutte å ta dette (ca 14 dager hver annen måned)? 

Endret av Beautiful_Creatures
Skrevet

Jeg har medisinfrie perioder for at Ritalin ikke skal få dårligere effekt over tid og da har jeg faktisk ganske tydelig effekt av L-tyrosin av merket "thorne" kjøpt på iherb fra USA. 

Ble jo litt redd nå når jeg leste innlegget fra ISW, men jeg mener helt bestemt at jeg kan merke dopamin effekt av dette. Jeg tar de da på tom mage (1 time før eller 2 timer etter mat) sammen med B-vitaminer for optimalt opptak. Etter en halv times tid blir jeg mer våken og "klar" i hodet. "Effekten" varer rundt 4 timer. Tar dette tre ganger daglig i et par uker før jeg begynner på Ritalin igjen. 

Å gjøre dette har jeg egentlig bare lest meg til via amerikanske ADHD forum, hvor det er mye mere vanlig at man tar medisinpauser. 

Effekten jeg har kan minne om en veldig, veldig "light" versjon av Ritalin. Mer våken og klar i hodet er mest merkbart, og tydelig mindre matlyst. Dette er jo ikke nok effekt på ADHD sånn i lengden så derfor tar jeg medisiner til vanlig. 

Til trådstarter så ville jeg IKKE blandet dette sammen med medisin. Det tror jeg kan være ganske ubehagelig. 

Blir jo litt redd for om jeg gjør noe som kan være farlig etter svarerne fra NHD og ISW? Burde jeg slutte å ta dette (ca 14 dager hver annen måned)? 

Hei,

Beklager å skremme deg. Det som kan være farlig eller uheldig, er å ta tilskudd av tryptofan (forløperen til serotonin) sammen med SSRI. Med mindre du tar MAOI så er det ikke farlig å ta tyrosin tror jeg. Hvis blodtrykket ditt er normalt så ville jeg ikke tenkt på det.

Beautiful_Creatures
Skrevet

OK, takk skal du ha for at du svarte:-) Måtte bare høre for sikkerhets skyld. Ha en fin dag!:-)

Skrevet

Bare til info så har de fleste psykiatere verden over sluttet med medisinpauser som tidligere ble praktisert i helger/skoleferier osv.

Blant annet Dr. Russell Barkley som omtales som verdens fremste forsker/professor på ADHD har i flere forelesninger tatt opp dette og forteller det er påvist å gi en negativ effekt og har uansett ingenting for seg ang toleranse eller noen andre områder.

Vet ikke om dette gjelder deg, men for min del fikk jeg en vanvittig energidropp da jeg gikk på Ritalin om jeg ikke fikk tatt en dag. Dette forklares om jeg ikke husker feil med at bråslutt på dopamin-hemmere tømmer lagrene helt og hjernen må begynne alle prosesser på nytt. Du har da i noen dager med dopaminnivå på "minussiden" 

Beautiful_Creatures
Skrevet

Bare til info så har de fleste psykiatere verden over sluttet med medisinpauser som tidligere ble praktisert i helger/skoleferier osv.

Blant annet Dr. Russell Barkley som omtales som verdens fremste forsker/professor på ADHD har i flere forelesninger tatt opp dette og forteller det er påvist å gi en negativ effekt og har uansett ingenting for seg ang toleranse eller noen andre områder.

Vet ikke om dette gjelder deg, men for min del fikk jeg en vanvittig energidropp da jeg gikk på Ritalin om jeg ikke fikk tatt en dag. Dette forklares om jeg ikke husker feil med at bråslutt på dopamin-hemmere tømmer lagrene helt og hjernen må begynne alle prosesser på nytt. Du har da i noen dager med dopaminnivå på "minussiden" 

Hei! 

Takk for veldig nyttig info. Jo jeg får et energidropp som er på grensen til ubehagelig og litt ekkelt. Derfor har jeg heller ikke tatt noe slike pauser på noen måneder nå. Skal til psykiater etter nyttår og håper å få noen på banen med litt mer kunnskap. Har vært fulgt opp av fastlege bare siste året og da jeg etter å ha lest litt på nettet kom med forslag om å gjøre det slik synes legen det hørtes ok ut. Jeg har vært så fram og tilbake om jeg ønsker medisiner fast at jeg følte dette var en "mellomting", men ser jo at det ikke fører fram i lengden. 

Det blir nok medisinbytte og medisiner helt fast på meg, er skikkelig sliten av å ikke fungere. Men da tror jeg ikke jeg tør å blande inn L-tyrosin. Det tror jeg kan bli litt mye av det gode for å si det sånn:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...