Gå til innhold

NHD: Elevanse/Efexor og høy puls

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei Nils Håvard.

Jeg brukter 187,5 mg efexor , dette har gjort at jeg har fått litt høyere puls.

For to måneder siden begynte jeg med Elevanse, da en mistenker at jeg har voksen-ADHD. Dette har hjulpet veldig på "tvangsgrublingen min" "hode som jobber på overgir med tanker" JEg tar nå Elevanse 70 mg. Etter at jeg begynte med Elevanse har pulsen min økt slik at jeg har hvilepuls (dvs sittende puls etter en stund i ro) på rundt 100 slag/min. Tidlig på morgenen før jeg har stått opp har jeg rundt 90. Elevanse skal jo i teorien gå ut av kroppen (iallefall nesten) etter 12 timer, men pulsen min holder seg også høy 13-24 timer etter jeg har tatt elevanse (dog synker den litt)

Er det sannsynlig at det er elevanse som fører til økt puls? JEg er redd for å si fra til fastlege/psyk i tilfelle de tar meg av en medisin som har fungert så godt. Jeg kan desverre ikke bruke betablokkere da de (proaponol eller noe) har utløst depressive episoder hos meg tidligere.

MEdisiner

187,5 mg Efexor

70 mg Elevanse

150 mg Lamictal

Diagnose: Tilbakevendende depresjoner (muligens i bipolart "spektrum) og mild ADHD.

Anonymkode: 7ff58...ee1

Skrevet

Er blodtrykket ditt også høyt når pulsen din er høy?

Propranolol er ganske notorisk for å virke på hjernen. Det kan hjelpe på angst men forverre depresjon. Metoprolol gjør dette i mindre grad, men atenolol er vannløselig og har så godt som ingen påvirkning på hjernen. Det finnes altså betablokkere som ikke har denne effekten, og alle betablokkere har den i mindre grad enn propranolol.

Skrevet

Takk for godt svar :)

BLodtrykket mitt er også høyt med høy puls, men ikke kjempe høyt (140/90 ca)

Så det du sier er at den betablokkeren jeg prøvde er den som har mest sjanse for å gi depresjon? Vet du hvilken som har minst?

Anonymkode: 7ff58...ee1

Skrevet

Ja, propranolol (som du tok) har størst sjanse for å gi depresjon, siden den fordeles i så stor grad til hjernen og nervesystemet.

Atenolol har minst sjanse for det, tror jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...