Gå til innhold

NHD/ Vektreduksjon og AP medisin.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen kilo for mye men nå har jeg tatt grep. Spiser sunt og trimmer litt hver dag. Det går sakte men har vel gått ned ca 6 kilo på ca 9 mnd.

Føler at jeg hører MYE om hvor vanskelig det er å gå ned i vekt når man bruker AP medisin og flere mener de bare legger på seg.

Jeg går på en temmelig stor dose Cisordinol, 40 mg. Er det da vanskeligere for meg å gå ned i vekt eller er det ikke helt slik? Og hvorfor er det evt slik? Jeg tenker slik at spiser jeg mindre og er mer aktiv så vil jeg gå ned uansett medisinen.

Jeg kjenner meg ganske ofte sulten/sugen. Men tenker slik at det ikke er farlig å kjenne på det. Kjenner på en større sult enn andre fordi jeg bruker AP?

Anonymkode: 2c47a...221

Skrevet

Abilify og Cisordinol er eneste AP jeg har brukt som ikke gjør at jeg legger på meg.

Skrevet

Det står at det er vanlig bivirkning med økt appetitt og vektøkning, men under mindre vanlige bivirkninger står det også nedsatt appetitt og redusert vekt. Disse står under kategorien "stoffskifte/ernæring", så om det skjer noe med stoffskiftet på slike medisiner skal jeg ikke uttale meg om. Det vet NHD noe mer om.

NHD: Har psykofarmaka som gir økt eller redusert appetitt innvirkning på hormonet ghrelin i magesekken?

Jeg fant en interessant artikkel på helsekostopplysningen.no hvor det står om områder i hjernen som kan føre til fedme og vekttap om de stimuleres.

Regulering av sult og metthet

Hjernen styrer både sult- og metthetsfølelsen, og regulering av matinntaket påvirkes også av hormonelle, visuelle, nevrologiske og psykologiske faktorer.

To områder i hypothalamus som er av stor betydning for regulering av matlysten kalles metthetssenteret (Ventromedialt hypothalamus, VMH) og sultsenteret (Ventrolateralt hypothalamus, VLH). Dyreforsøk har vist at man ved å stimulere disse sentrene kan fremkalle både fedme og vekttap. To peptidhormoner som kalles appetitt- og metthetshormoner regulerer næringsopptaket. Mennesker med hormonmangel kan ha forstyrrelser i metthet- og sultreguleringsmekanismen. Det finnes teorier om at fedme også kan skyldes en tilvenning til forhøyede endorfinnivåer (stoffer som gjør at vi føler velvære) idet synet og duften av et velsmakende måltid hos overvektige personer gir en kraftig insulinstigning som ikke forekommer hos normalvektige. Høyt insulinnivå kan gi sultfølelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...