Gå til innhold

Uansvarlig av psykiateren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gått på 300. mg Wellbutrin i snart seks uker uten merkbar effekt på noen områder. Fikk svar på serumspeil for noen dager siden hvor det står at konsentrasjonen var lavere enn forventet ved denne dosen så her har vi nok svaret.

Jeg tok opp dette med psykiateren som ba meg gå opp til 450 mg. Hvis jeg ikke merket effekt av dette skulle jeg gå opp til 600 mg. etter to uker mot at jeg tok nytt serumspeil. 

I pakningsvedlegget står det at absolutt maksdose er 450 mg. pga fare for kramper osv. Samtidig vet jeg jo at det er konsentrasjonen i blodet som avgjør effekten. Det jeg lurer på er om antall mg. inn i pilleform er irrelevant så lenge konsentrasjonen er bra. Eller vil en så høy dose kunne gi ubehagelige bivirkninger selv om konsentrasjonen blir riktig?

Skrevet

Vi tar opp medisiner forskjellig i kroppen. Selv måtte jeg opp i 1200 mg Seroquel for å oppnå ønsket serumspeil mens det i Felleskatalogen står at anbefalt maksimal døgndose er 800 mg. Bivirkninger kan jo gjerne øke ved høyere doser.

Skrevet (endret)

Det er serumkonsentrasjonen som betyr noe, ikke mengden medisin du inntar.

Serumkonsentrasjonen er et mål på mengden medisin kroppen eksponeres for. For å bruke et eksempel som er akkurat likt, det er promillen (serumkonsentrasjonen av etanol) som viser hvor full du er, ikke antall øl du drikker. 

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Det er serumkonsentrasjonen som betyr noe, ikke mengden medisin du inntar.

Serumkonsentrasjonen er et mål på mengden medisin kroppen eksponeres for. For å bruke et eksempel som er akkurat likt, det er promillen (serumkonsentrasjonen av etanol) som viser hvor full du er, ikke antall øl du drikker. 

Mange takk. Akkurat som jeg forventet. 

Leste en post her om dagen om mageproblemer og medisiner og kjente meg litt igjen. I de tyngre periodene mine har jeg også problemer med magen. Må ofte på toalettet i løpet av en dag og har mye vondt. Mulig mitt opptak påvirkes av dette i form av at tablettene går ut før alt av virkestoffet tas opp. Da må en vel ta flere mg. for å få den samme effekten.

Skrevet

Mange takk. Akkurat som jeg forventet. 

Leste en post her om dagen om mageproblemer og medisiner og kjente meg litt igjen. I de tyngre periodene mine har jeg også problemer med magen. Må ofte på toalettet i løpet av en dag og har mye vondt. Mulig mitt opptak påvirkes av dette i form av at tablettene går ut før alt av virkestoffet tas opp. Da må en vel ta flere mg. for å få den samme effekten.

Ja, Wellbutrin er en depottablett, så opptaket blir forsinket (og mer "sårbart" for mageproblemer). Det er jo litt vanskelig å vite "gjennomløpshastigheten" (altså tiden fra inntak til avføring) når man har vondt i magen, men det er absolutt ikke utenkelig at opptaket kan påvirkes. Det kan jo være verdt å prøve med Imodium eller tilsvarende reseptfrie midler mot løs mage i perioder hvor du har mye plager?

Skrevet

Ja, Wellbutrin er en depottablett, så opptaket blir forsinket (og mer "sårbart" for mageproblemer). Det er jo litt vanskelig å vite "gjennomløpshastigheten" (altså tiden fra inntak til avføring) når man har vondt i magen, men det er absolutt ikke utenkelig at opptaket kan påvirkes. Det kan jo være verdt å prøve med Imodium eller tilsvarende reseptfrie midler mot løs mage i perioder hvor du har mye plager?

Fastlegen sier jeg får symptomene på irritabelt tarmsyndrom når jeg er nedstemt. Uansett skal jeg gå opp til 450 mg. nå. Forhåpentligvis vil det føre til bedring. God stemning avler god mage og motsatt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...