AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 Skrevet 1. desember 2015 Hvilke(n) medisin har hjulpet deg best mot psykose, depresjon, angst, søvnproblemer m.m. og hvor høy dose måtte du opp i? Har du måttet prøve flere medisiner før du fant den riktige? Anonymkode: 8cedd...a41 1 Siter
Inner self Skrevet 1. desember 2015 Skrevet 1. desember 2015 zyprexa har hjulpet meg mest. 10mg. Mest sannsynlig var det schizofren psykose jeg hadde. 0 Siter
Elionoe Skrevet 1. desember 2015 Skrevet 1. desember 2015 (endret) For meg har Efexor (300 mg) og Brintellix (10 mg) virket best mot depresjon. Zyprexa 20 mg holdt tankekaos på plass + positivt for søvnen.Tidligere brukte jeg Esucos 100 mg (nå utgått preparat) som fungerte svært godt mot søvn, siden Seroquel 1200 mg og Truxal 300 mg. Det hjalp lite på stemmene, men jeg ble mer roligere og bedøvet fysisk.I dag bruker jeg 100 mg Truxal + 2 mg Rivotril (som også er for epilepsi) for å sove og det slår hjernen i senk i løpet av en times tid. Jeg har hatt kronisk insomni (= søvnvansker) i 13-14 år. Tradisjonelle sovemedisiner virker dårlig på meg, inkl. Melatonin. Endret 1. desember 2015 av Elionoe 0 Siter
missmas Skrevet 1. desember 2015 Skrevet 1. desember 2015 Abilify maintena 400mg en gang i mnd 0 Siter
kasssy Skrevet 1. desember 2015 Skrevet 1. desember 2015 150 mg effexor funket bra for humøret150 mg truxal, funker bra for søvn, og oppstemthet. 0 Siter
ISW Skrevet 1. desember 2015 Skrevet 1. desember 2015 Jeg vil vel si at den medisinen som har hjulpet meg mest, utvilsomt er Zeldox. Sannsynligvis fordi jeg har blitt kvitt "vrangforestillingen" (ja, jeg vet at det er feil ordvalg) om at jeg kom til å dø ung.Det er dessverre også medisinen som har gitt flest bivirkninger. Jeg er veldig usikker på om jeg egentlig har noen nevneverdig effekt av Zoloft, merker så og si ingen forskjell på de ulike dosene, heller ingen seponeringseffekter av å ha trappet ned rimelig mye på dosen.Nå kan det også ha noe med å gjøre at jeg sannsynligvis har blitt bedre gjennom terapi og derfor kan stå på en mye lavere dose nå enn før.Synes min psykiater sier ganske klokt at "Hvis det virker, har det en tendens til å ha bivirkninger også". 1 Siter
Psykojenta Skrevet 1. desember 2015 Skrevet 1. desember 2015 Fontex 60mg - mot depresjon, angstSeroquel 800mg. - mot psykosesymptomer, depresjonPrøvd Cipralex, Cipramil, Zeldox, Zyprexa, Orfiril, Lamictal, Lithionit, Abilify, + andre jeg ikke husker... 0 Siter
Elionoe Skrevet 1. desember 2015 Skrevet 1. desember 2015 Nå kan det også ha noe med å gjøre at jeg sannsynligvis har blitt bedre gjennom terapi og derfor kan stå på en mye lavere dose nå enn før.Synes min psykiater sier ganske klokt at "Hvis det virker, har det en tendens til å ha bivirkninger også".Jeg tror du har et godt poeng der. Jo lenger man kommer i terapien, sin egen utvikling og modningsprosess i hva man strever med, kan man klare seg på lavere doser og kanskje færre medisiner. Jeg trengte en gang 300 mg Truxal (+ 1200 mg Seroquel) for å få sove urolig i 8 timers tid mens for 7-8 mnd. og til i dag sov jeg på 50 mg Truxal + 2 mg Rivotril. Det er først den siste uken at jeg dessverre har måttet øke opp til 100 mg Truxal, men håper på nedtrapping ved bedre tider ;)Når det gjelder ingen bivirkninger og ingen effekt er jeg litt uenig med din psykiater. Jeg hadde litt uvanlige drømmer da jeg startet opp på Brintellix, men siden da har humøret vært bedre og hatt mer energi. Bare det å få mer energi har jo en antidepressiv effekt i seg selv. Men det må sies, Brintellix er et relativt nytt preparat med hittil få rapporterte bivirkninger. Det som også er positivt at det ikke behøves opptrapping eller nedtrapping for vanlige pasientgrupper. 1 Siter
ISW Skrevet 1. desember 2015 Skrevet 1. desember 2015 Jeg tror du har et godt poeng der. Jo lenger man kommer i terapien, sin egen utvikling og modningsprosess i hva man strever med, kan man klare seg på lavere doser og kanskje færre medisiner. Jeg trengte en gang 300 mg Truxal (+ 1200 mg Seroquel) for å få sove urolig i 8 timers tid mens for 7-8 mnd. og til i dag sov jeg på 50 mg Truxal + 2 mg Rivotril. Det er først den siste uken at jeg dessverre har måttet øke opp til 100 mg Truxal, men håper på nedtrapping ved bedre tider ;)Når det gjelder ingen bivirkninger og ingen effekt er jeg litt uenig med din psykiater. Jeg hadde litt uvanlige drømmer da jeg startet opp på Brintellix, men siden da har humøret vært bedre og hatt mer energi. Bare det å få mer energi har jo en antidepressiv effekt i seg selv. Men det må sies, Brintellix er et relativt nytt preparat med hittil få rapporterte bivirkninger. Det som også er positivt at det ikke behøves opptrapping eller nedtrapping for vanlige pasientgrupper.Brintellix er en fin medisin, spesielt i den forstand at den er veldig "snill" når det gjelder bivirkninger. Det er jo litt rart med medisiner, hvordan noen får effekt av noe men ikke andre. Tror ikke Brintellix er bevist å være mer effektiv enn andre medisiner, men den virker helt sikkert på mange som ikke får effekt av vanlige SSRI.Det virker som om fokus de siste tiår har vært på å redusere bivirkninger. De gamle medisinene (ikke-selektive irreversible MAO-hemmere) er jo supereffektive mot depresjon men har helt forferdelige bivirkninger (f.eks at du kan få livstruende høyt blodtrykk av å spise ost). Samme med gamle TCA. God effekt men masse bivirkninger. Så kom SSRI som ikke virker noe bedre men som har færre bivirkninger. Brintellix er jo et ytterligere skritt i denne retningen. 0 Siter
Elionoe Skrevet 1. desember 2015 Skrevet 1. desember 2015 Brintellix er en fin medisin, spesielt i den forstand at den er veldig "snill" når det gjelder bivirkninger. Det er jo litt rart med medisiner, hvordan noen får effekt av noe men ikke andre. Tror ikke Brintellix er bevist å være mer effektiv enn andre medisiner, men den virker helt sikkert på mange som ikke får effekt av vanlige SSRI.Det virker som om fokus de siste tiår har vært på å redusere bivirkninger. De gamle medisinene (ikke-selektive irreversible MAO-hemmere) er jo supereffektive mot depresjon men har helt forferdelige bivirkninger (f.eks at du kan få livstruende høyt blodtrykk av å spise ost). Samme med gamle TCA. God effekt men masse bivirkninger. Så kom SSRI som ikke virker noe bedre men som har færre bivirkninger. Brintellix er jo et ytterligere skritt i denne retningen.Jeg har ingen erfaring utover SSRI-medisiner, men jeg tror at grunnen til at de fortsetter med å utvikle SSRI som gir færre og færre bivirkninger er at bivirkning popper opp som et automatisert tema når en medisin hjelper. Man ser jo det, flere slutter på en medisin som har god effekt, men som har ugunstige bivirkninger. Men det varierer jo på SRI-medisinene hvilke reseptorer de påvirker og hemmer i hjernen (det kan jeg ingenting om), men jeg ser at noen kun påvirker noen få reseptorer mens andre tar flere. Hva som er fordeler og ulemper med det vet jeg dessverre lite om. 0 Siter
Kalevaala Skrevet 2. desember 2015 Skrevet 2. desember 2015 Bruker Cipralex 10mg etter en depresjon med tilhørende angst, samt tvangstanker og noen kroppslige symptomer over flere år. Har god effekt, og har fått et nytt liv - eller egentlig fått tilbake mitt gamle, relativt optimistiske og ubekymrede jeg.Har stått stabilt på denne i to år. Ikke erfaring med andre medisiner. 0 Siter
Bipolarbear Skrevet 2. desember 2015 Skrevet 2. desember 2015 Depresjon: LamictalSterk angst og tankekjør: Xanor 0 Siter
Beautiful_Creatures Skrevet 2. desember 2015 Skrevet 2. desember 2015 Synes min psykiater sier ganske klokt at "Hvis det virker, har det en tendens til å ha bivirkninger også".Kloke og sanne ord:-) 0 Siter
Beautiful_Creatures Skrevet 2. desember 2015 Skrevet 2. desember 2015 Zoloft har hjulpet best og raskest på meg, men for høy dosering ble helt feil for meg. Fungerer veldig fint på 50 mg, 75 og 100 mg blir derimot alt for mye for meg. Har hjulpet mye på angst, og det som mulig var en begynnende men ganske atypisk depresjon i fjor. Ønsker å trappe ned nå da jeg synes det blir litt mye faste medisiner, men tar det ekstremt sakte og stopper på mange nivåer underveis. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 Skrevet 2. desember 2015 Jeg har prøvd Cipralex, Effexor, Seroquel, Abilify, Zoloft, Wellbutrin og Lamictal.Så langt så er Wellbutrin den nærmeste som har hjulpet meg med min depresjon. Men den varte bare i 2 uker så jeg kuttet den ut. Nå er jeg på leting etter en annen antidepressiva. Har enda ikke funnet noe som virker. Anonymkode: 39f2e...9ab 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.