Gå til innhold

Når kan jeg prøve uten medisiner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge må jeg ha vært psykosefri for å prøve meg uten medisiner?

Tenker på det nå, hadde vært fint å klart seg uten. 

Skrevet

Hvor lenge må jeg ha vært psykosefri for å prøve meg uten medisiner?

Tenker på det nå, hadde vært fint å klart seg uten.

Sånn ca 10 år minst;-)

Skrevet

Sånn ca 10 år minst;-)

Næææ :P

Skrevet

Næææ :P

Jo, minst ti - bortkastet å begynne å tenke på det så mange år på forhånd;-)

Kan du ikke prøve å bruke tiden på noe morsommere. Kanskje en eller annen variant av juleforberedelse?

Skrevet

Jeg tenker at så lenge du mener at ting du føler er energier som medisinene stenger kanalene dine for, så kan det være lurt å ta medisiner. Jeg tror du vil få det veldig vanskelig uten medisiner, så målet må være at du og din behandler finner en medisinering/kombinasjon/dose som gir best mulig effekt og minst mulig ubehag.

Angående denne "rarheten" din, jeg tror jeg forstår hva du mener. Jeg opplever "rarhet" selv iblant, og det har en sammenheng med hvis det er lenge siden jeg har tatt medisiner og i tillegg er stresset. Det er ikke angst i den forstand, jeg er ikke veldig redd, men føler en slags underlig følelse av å ikke være helt tilstede, tenker at "nå blir jeg gal", litt som at hjernen jobber på høygir og litt redd for å falle om eller miste kontrollen.

Skrevet

Litt annet forhold kanskje, men jeg vet om mange epileptikere som slutter på epilepsimedisin etter å ha vært anfallsfri i 3-5 år og opplever da noen måneder senere å få et nytt anfall. Deretter på med medisiner igjen. Jeg tenker i mitt tilfelle at jeg vil foretrekke å gå på medisiner livet ut fremfor å få kraftige anfall med bevisstløshet i 20-30 min., ambulanse, innleggelse på nevrologisk avd. osv. Nå har jeg lite bivirkninger av mine medisiner, bortsett fra tretthet av Rivotril, men det er noe som er positivt ift. søvn.

Nå gir etter min erfaring en del antipsykotiske medisiner mer bivirkninger, men så lenge den holder psykosen under kontroll tenker jeg at det er det viktigste. For meg er det anfallsfritt liv som er høyere prioritert enn seponering av medisiner... :)

Skrevet

Er det ikke 2 år for de som kun har hatt psykose 1 gang? Du har hatt flere, så aldri?

Anonymkode: 2437a...32e

Skrevet

Jo, minst ti - bortkastet å begynne å tenke på det så mange år på forhånd;-)

Kan du ikke prøve å bruke tiden på noe morsommere. Kanskje en eller annen variant av juleforberedelse?

Vet ikke hva jeg skal finne på. 

Skrevet

Gå en tur :D

Det regner, orker ikke det da.

Skrevet

Det regner, orker ikke det da.

Oh, skjønner. Her er det ikke en sky på himmelen. Du må flytte til østlandet :)

Skrevet

Oh, skjønner. Her er det ikke en sky på himmelen. Du må flytte til østlandet :)

Ok, ja det hadde vært det beste :) Her regner det jo for det meste. 

Skrevet

Ok, ja det hadde vært det beste :) Her regner det jo for det meste. 

Er du fra Haugesund siden du sier kaffi? :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis du fortsatt er stabil i 2020, synes jeg en kan vurdere en nedtrapping.

Skrevet

Er du fra Haugesund siden du sier kaffi? :)

Er i nærheten ja :)

Skrevet

Hvis du fortsatt er stabil i 2020, synes jeg en kan vurdere en nedtrapping.

Hm, det er jo lenge til. Men javel...

Skrevet

Er det ikke 2 år for de som kun har hatt psykose 1 gang? Du har hatt flere, så aldri?

Anonymkode: 2437a...32e

Aldri du liksom...

Skrevet

Litt annet forhold kanskje, men jeg vet om mange epileptikere som slutter på epilepsimedisin etter å ha vært anfallsfri i 3-5 år og opplever da noen måneder senere å få et nytt anfall. Deretter på med medisiner igjen. Jeg tenker i mitt tilfelle at jeg vil foretrekke å gå på medisiner livet ut fremfor å få kraftige anfall med bevisstløshet i 20-30 min., ambulanse, innleggelse på nevrologisk avd. osv. Nå har jeg lite bivirkninger av mine medisiner, bortsett fra tretthet av Rivotril, men det er noe som er positivt ift. søvn.

Nå gir etter min erfaring en del antipsykotiske medisiner mer bivirkninger, men så lenge den holder psykosen under kontroll tenker jeg at det er det viktigste. For meg er det anfallsfritt liv som er høyere prioritert enn seponering av medisiner... :)

Blir jo noe annet med epilepsi. Og ja ap har bivirkninger. 

Skrevet

Jeg tenker at så lenge du mener at ting du føler er energier som medisinene stenger kanalene dine for, så kan det være lurt å ta medisiner. Jeg tror du vil få det veldig vanskelig uten medisiner, så målet må være at du og din behandler finner en medisinering/kombinasjon/dose som gir best mulig effekt og minst mulig ubehag.

Angående denne "rarheten" din, jeg tror jeg forstår hva du mener. Jeg opplever "rarhet" selv iblant, og det har en sammenheng med hvis det er lenge siden jeg har tatt medisiner og i tillegg er stresset. Det er ikke angst i den forstand, jeg er ikke veldig redd, men føler en slags underlig følelse av å ikke være helt tilstede, tenker at "nå blir jeg gal", litt som at hjernen jobber på høygir og litt redd for å falle om eller miste kontrollen.

Nå tar jeg jo 2 mg risperdal og det fungerer forsåvidt greit,ingen psykotiske symptomer- Du kjenner rarhet du og ja, bale det. 

Skrevet

Hm, det er jo lenge til. Men javel...

Det er bare 4 år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...