Gå til innhold

Blodtrykksfall og medisiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg har begynt å få "anfall" av blodtrykksfall når jeg er i aktivitet, eller det vil si-når jeg tar pause fra aktiviteten, feks gå en hard tur, tar en pause og får da anfallet...jeg blir uttafor og rar, vet ikke helt hvor jeg er, hjertebank, det prikker for øynene og jeg må sette meg ned for å ikke falle. Føler jeg ikke får trukket pusten ordentlig og blir da svimmel...

Nå vil de finne ut om det er medisinene mine som gjør det, så må ta speil av Quetiapine og Fluoksetin imorra.

Jeg har stått på Seroquel ett år, Fontex ble økt til 60mg den 3. August.

Hvor sannsynlig er det da at det er en av disse medisinene som forårsaker blodtrykksfallene? De begynte mandag 5. Oktober. I alle fall det første jeg kan huske...og blitt bare verre og verre for hver uke som har gått, nå kan det være så ille at bare jeg reiser meg fra sofaen, går til toalettet og tilbake, så kommer svimmelheta...

stort sett når jeg blir andpusten og trenger en pause, så prikker det i kroppen og for øynene, føler jeg ikke får trekke pusten ordentlig...men det er først når jeg stopper opp aktiviteten anfallet  skjer...jeg kaller det anfall i mangel på ord jeg kan bruke om dette fenomenet. Jeg får ikke problemer fra liggende/sittende til stående, så er ikke den type blodtrykksfall...(mener i alle fall at blodtrykket målt hos legen ikke var så stor forskjell på sittende og stående)

Medisiner:

Fluanxol 2+1mg

Fontex 60mg

Quetiapine 350+450mg

Levaxin 100µg 5 dager og 125µg 2 dager

Divisun...

Den siste det ble gjort endring på er Fontex, men anfallene starta 2 mnd etter denne endringa...

Jeg er redd for at det er ett eller anna galt, jeg vet bare ikke hva...

Jeg har tatt det opp med legen, men følte jeg ikke fikk forklart ordentlig så skreiv et brev og leverte idag, har time om 11 dager...

Noen tips/råd fram til da?

Det kan virke som angst, men det kjennes ikke sånn ut, dette er noe anna(levd med angst i mange år, og dette føles ikke sånn ut)

Skrevet

Seroquel kan føre til dette. Den har en effekt som gjør at blodårene utvider seg. Kanskje har blodtrykket ditt generelt falt litt i det siste, slik at det blir for lavt i slike situasjoner?

Et godt råd: Aldri stopp helt brått med hard fysisk aktivitet. For at blodet skal trosse tyngdekraften og strømme tilbake til hjertet, trengs muskelbevegelse. Må du stoppe så bøy litt på knærne eller tråkk litt rundt på bakken eller gjør små hopp. Blir det ille, så legg armene i kryss over brystet og press litt, eventuelt kryss beina. Pust dypt. 

Skrevet

Hva gjør man når man ikke får til å puste dypt da, blir bare overfladisk pust inntil jeg kommer meg liksom..

Men takk for tips! Rart det ikke ble sånn sist jeg sto på Seroquel da...og litt rart at det kommer så lang tid etter, har jo stått på den ett år straks...

Skrevet

Du får kanskje en psykisk reaksjon på det som skjer, og det skjønner jeg, for det er ekkelt. Fysisk aktivitet utvider blodårene, og det skjer litt ekstra med Seroquel siden denne medisinen hindrer adrenalin i å trekke sammen de små blodårene. Under selve treningen går det bra siden muskelbevegelsene presser blodet tilbake til hjertet. Når du stopper brått, så bruker du musklene lite, slik at blodet samles opp i beina og magen. Da kommer det lite blod tilbake til hjertet og blodtrykket synker.

Kroppen responderer med å skille ut adrenalin i håp om å trekke sammen blodårene, men det skjer ikke. Det øker også pulsen og gir hjertebank. 

Skjønner at det er ekkelt, men prøv å ikke bråstoppe med fysisk aktivitet, ro ned gradvis og hold deg litt i bevegelse når du kjenner plagene.

Skrevet

Hmm...jeg stopper jo ikke brått sånn sett, men stopper jo å gå etter ei stund, når jeg blir for sliten eller er fremme...

Vet du kan mye om dette, så skal ikke kverulere akkurat :)

Bare synd at det er en av de viktigste medisinene mine, og jeg synes fortsatt det er merkelig at jeg ikke hadde problemet før 5.Oktober...

Men får vente (u)tålmodig på legetimen. Er vel ikke anna å gjøre uansett...ønsker bare ikke nok ei jul med masse stemmer, syner og andre hallusinasjoner + skikkelig paranoia - hadde det ifjor...

Skrevet

Hmm...jeg stopper jo ikke brått sånn sett, men stopper jo å gå etter ei stund, når jeg blir for sliten eller er fremme...

Vet du kan mye om dette, så skal ikke kverulere akkurat :)

Bare synd at det er en av de viktigste medisinene mine, og jeg synes fortsatt det er merkelig at jeg ikke hadde problemet før 5.Oktober...

Men får vente (u)tålmodig på legetimen. Er vel ikke anna å gjøre uansett...ønsker bare ikke nok ei jul med masse stemmer, syner og andre hallusinasjoner + skikkelig paranoia - hadde det ifjor...

Du trenger jo sikkert ikke slutte med medisinen da. Er jo ofte nok å kanskje drikke godt med vann og eventuelt spise litt mer salt. Støttestrømper kan også fungere.

I verste fall finnes det jo medisiner som bedrer det.

Skrevet

Jeg gikk på Seroquel ifjor jul, men ikke høy nok dose, derfor frykter jeg at en reduksjon i dosen kan ende med nok en elendig julefeiring..

jaja...tusen takk for svarene!! håper vi finner ut av det i alle fall, ikke noe behagelig å gå sånn som dette...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...