Gå til innhold

NHD og andre: Hvordan få en psykolog m avtale?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er sikkert et dumt spørsmål, men jeg lurer på hvordan jeg kommer meg til en psykolog med avtale?

- JEg regner med at jeg må ha henvisning, fra fastlege/DPS eller kan jeg også få fra en privatpraktiserende psykiater/psykolog?

- Sender lege henvisning til en konkret psykolog eller får jeg med meg henvisningen og må "shoppe" psykolog selv? g Da kan man jo risikere å måtte ringe/skrive til en helt haug med psykologer før en får napp.Hvor finner man isåfall en slik liste? Sender een en søknad til psykologene eller ringer en eller hva?

- Går det ann å finne ut hvilke av psykologene som har ledig kapasitet?

-  Hva er vanlig ventetid? JEg bor i Oslo

Anonymkode: 30479...d56

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet (endret)

I Oslo har de dessverre fortsatt den uverdige ordningen at du må shoppe psykolog selv. Du må ha henvisning fra fastlegen din.

Oversikt over alle med avtale finner du på Helse Sør-øst sine nettsider.

www.helse-sorost.no

Under "Pasient" finner du "Avtalespesialister".

Endret av Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

I Oslo har de dessverre fortsatt den uverdige ordningen at du må shoppe psykolog selv. Du må ha henvisning fra fastlegen din.

Oversikt over alle med avtale finner du på Helse Sør-øst sine nettsider.

www.helse-sorost.no

Under "Pasient" finner du "Avtalespesialister".

Selv om jeg bor i Oslo og nå har fått min andre henvisning til avtalespesialist så var jeg ikke klar over at det fortsatt var sånn i Oslo. Da må jeg si jeg har vært heldig, for å skulle finne psykolog selv tror jeg kunne blitt en (for) stor utfordring.

Skrevet (endret)

Jeg ser fordeler og ulemper med begge deler.

Fra mitt liberalistiske ståsted og grunnsyn om valgfrihet for enkeltindividet, så synes jeg i utgangspunktet det er positivt at man får mulighet til å gjøre egen research og finne en behandler som er dyktig og som har en behandlingsfilosofi som man selv mener man kan få utbytte av.

På en annen side ser jeg at for en tungt deprimert person (eventuelt en med angst) så kan det være en utfordring å skulle gjøre denne jobben selv og kontakte behandlere. I kombinasjon med et ikke alltid like kundevennlig og imøtekommende offentlig helsevesen (med påfølgende utilgjengelig behandler og sur sekretær*) så skjønner jeg at mange vil slite med det.

Altså, for meg personlig ville jeg se på det som en fordel, men jeg skjønner at det ikke er utelukkende positivt.

* betyr: Det er jo helsesekretæren som ofte blir vårt første møte med behandler eller helsevesen generelt. Synes _virkelig_ noen av disse burde blitt sendt på smilekurs, eventuelt et kurs i god kundebehandling samt en erkjennelse om at pasienter faktisk er kunder. Ved legesenteret jeg går til, er det ganske ille, noe det også ligger mange kommentarer om på legelisten.no. Et par av de er kjempegreie, men så finnes det to (eldre) helsesekretærer som er helt grusomme, nedlatende, uhøflige og som gir et inntrykk av at eneste grunnen til at de går på jobb er fordi de må.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Fra mitt liberalistiske ståsted og grunnsyn om valgfrihet for enkeltindividet, så synes jeg i utgangspunktet det er positivt at man får mulighet til å gjøre egen research og finne en behandler som er dyktig og som har en behandlingsfilosofi som man selv mener man kan få utbytte av.

På en annen side ser jeg at for en tungt deprimert person (eventuelt en med angst) så kan det være en utfordring å skulle gjøre denne jobben selv og kontakte behandlere. I kombinasjon med et ikke alltid like kundevennlig og imøtekommende offentlig helsevesen (med påfølgende utilgjengelig behandler og sur sekretær*) så skjønner jeg at mange vil slite med det.

Altså, for meg personlig ville jeg se på det som en fordel, men jeg skjønner at det ikke er utelukkende positivt.

Kan man ikke velge behandler selv når legen ordner alt med henvisning for en?

Å gjøre research på behandlere innebærer at man i utgangspunktet har erfaring eller en formening om hva man trenger. På hvilket grunnlag velger man behandler om man ikke har dette? Og hvordan finner man egentlig slik informasjon om behandlere?

For meg ville nok det å skulle kontakte behandlere på den måten gjort at jeg droppet det og heller lot alt i livet mitt falle fra hverandre. Å gå til legen for å få henvisning er vanskelig nok.

Skrevet

Kan man ikke velge behandler selv når legen ordner alt med henvisning for en?

Å gjøre research på behandlere innebærer at man i utgangspunktet har erfaring eller en formening om hva man trenger. På hvilket grunnlag velger man behandler om man ikke har dette? Og hvordan finner man egentlig slik informasjon om behandlere?

For meg ville nok det å skulle kontakte behandlere på den måten gjort at jeg droppet det og heller lot alt i livet mitt falle fra hverandre. Å gå til legen for å få henvisning er vanskelig nok.

Jeg ser hva du mener.

Det jeg skrev i første avsnitt var jo egentlig hvordan jeg personlig opplever det. Da tar jeg i betraktning at jeg nok ville klare å ta denne ringerunden selv, samt at jeg betrakter at jeg har kompetanse til å vurdere en behandler.

Men jeg har, som jeg også skriver, full forståelse for at ikke alle er i samme situasjon og at det derfor er ulemper med at man skal kontakte behandler selv.

Skrevet

Jeg ser hva du mener.

Det jeg skrev i første avsnitt var jo egentlig hvordan jeg personlig opplever det. Da tar jeg i betraktning at jeg nok ville klare å ta denne ringerunden selv, samt at jeg betrakter at jeg har kompetanse til å vurdere en behandler.

Men jeg har, som jeg også skriver, full forståelse for at ikke alle er i samme situasjon og at det derfor er ulemper med at man skal kontakte behandler selv.

Ja, jeg spurte egentlig av nysgjerrighet. For jeg fikk med meg at du forstår at ikke alle får til dette. :) Kan man velge behandler selv de stedene der legen ordner alt rundt henvisning? Legen burde jo bare være glad om man har gjort forarbeide selv. Hvordan finner man informasjon om behandlere? Ringer man der de jobber og spør?

Skrevet

Du får en henvisning fra fastlegen også må du finne en psykolog selv, evt. kan du jo be om å bli henvist til DPS. Du kan ringe Helsedriektoratet har en telefontjeneste på 800 43 573 for hjelp til å finne en i nærheten, de har oversikt over kapasiteten. Så tar du kontakt med en av dem på egenhånd.

Se ellers: https://helsenorge.no/velg-behandlingssted/fa-hjelp-til-a-velge

Brukte vel en til to måneder på å komme til en behandler i Oslo sist.

Skrevet

Jeg måtte vente litt over to måneder første gangen og én måned andre gangen. Det var også veldig forskjellig hvor raske de to var til å svare. Den første var treg og måtte mases på, den andre var kjapp og ringte så fort henvisninga var kommet fram.

Skrevet

Takk for svaret til alle :) Veldig nyttig informasjon.

Den ordningen med å shoppe selv er jo ganske forkastelig. Hvorfor gjøres det ikke noe med det NHD?

Forøvrig ser jeg også fordelene av det, men da burde det jo være valgfritt.

Aspergers Inc.
Skrevet

Jeg tror de fleste psyke helt vil slippe dette.

Skrevet

Jeg tror de fleste psyke helt vil slippe dette.

Ja, jeg skrev jo det :)

motorPrøysen
Skrevet (endret)

Før man får henvisning til psykolog eller psykiater kan det være greit å sette seg litt inn i forskjellene mellom ulike terapiretninger. De to viktigste retningene i dag er kognitiv terapi og psykodynamisk terapi, men det fins også andre retninger, som kroppsorientert, eksistensialistisk, etc. Mange terapeuter benytter teknikker fra flere retninger.

De norske foreningene har også lister med terapeuter. Har man ønske om en spesifikk terapeut eller retning er det ikke noe i veien for å nevne det for fastlegen når man ber om henvisning.

http://www.kognitiv.no/

http://mct-institute.no/

http://www.instpsyk.no/

http://www.psykoanalyse.no/

Endret av motorPrøysen
Skrevet

Dette er sikkert et dumt spørsmål, men jeg lurer på hvordan jeg kommer meg til en psykolog med avtale?

- JEg regner med at jeg må ha henvisning, fra fastlege/DPS eller kan jeg også få fra en privatpraktiserende psykiater/psykolog?

- Sender lege henvisning til en konkret psykolog eller får jeg med meg henvisningen og må "shoppe" psykolog selv? g Da kan man jo risikere å måtte ringe/skrive til en helt haug med psykologer før en får napp.Hvor finner man isåfall en slik liste? Sender een en søknad til psykologene eller ringer en eller hva?

- Går det ann å finne ut hvilke av psykologene som har ledig kapasitet?

-  Hva er vanlig ventetid? JEg bor i Oslo

Dette gjøres ikke nødvendigvis helt på samme måte av ulike fastleger i Oslo-området. Noen av fastlegene har kontakt med noen få avtalespesialister og henviser spesifikt til dem, mens andre gir deg hele listen med beskjed om å prøve selv. Du bør høre med din egen fastlege hvordan vedkommende foreslår at dette skal gjøres. Det skal også være noen hos Fritt sykehusvalg som sitter med oversikt over hvilke behandlere som har spesialisert seg på hva og ca. hvor lang ventetid de enkelte har,

Det kan argumenteres for og mot ordningen i Oslo. Noen pasienter kommer vesentlig bedre ut med denne løsningen enn om alt hadde blitt kanalisert gjennom dps, da avtalespesialistene ofte kan tilby stabil behandling gjennom lengre tid. Ulempen er at man må være ganske stabil og i stand til å ivareta seg selv mellom timene for at en del av behandlerne er villig til å igangsette behandling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...