Gå til innhold

nhd-innlagt på sykehus i utlandet,mulig å tilbakedatere sykemelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har vært innlagt på sykehus og ligget i respirator, de måtte utsette hjemreisen da de ikke visste hvor lenge jeg ble liggende i koma. begynner egentlig på jobb 7 desember men de har ytsatt flyreisen min til 10 desember. kan jeg ringe legen å få sykemelding for de dagene? dvs jeg har ikke stemme akkurat nå pga respirator,kan jeg få min søster til å ringe for meg? takk på forhånd

Skrevet

Hva skjedde?

Det hørtes jo ikke bra ut i det hele tatt..

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Straks legen din mottar epikrise fra sykehuset som viser inn- og utdato, bør det være en smal sak å tilbakedatere sykemelding.

Skrevet

Straks legen din mottar epikrise fra sykehuset som viser inn- og utdato, bør det være en smal sak å tilbakedatere sykemelding.

takk for svar,har klart å fikse det nå,min søster ringte og skal hente den imorgen,har heldigvis en veldig ok lege som kjenner meg godt.  men får legen epikrise fra sykehus i thailand? de spurte ikke etter legen min engang.

Skrevet

Hva skjedde?

Det hørtes jo ikke bra ut i det hele tatt..

jeg fikk ett illebefinnende på stranden,hjerteinnfarkt sa de men vet ikke helt om det stemmer,helt umulig å komunisere. ble bundet på armer og bein i 1 døgn og opplevde det verste døgnet i mitt liv. jeg ble kvalt hver gang de spylte gjennom slangen og kunne ikke røre meg,fikk helt panikk-og tenkte at de kunne bare skutt meg så jæ.... var det. gikk greit så lenge jeg var i koma men ikke når jeg var våken og ikke kunne røre meg,har mareritt om dette hver natt nå. hadde blodtrykk som var 190 på 150,pga stresset vil jeg tro. de ville beholde meg der i 4 dager,men når min far endelig fant meg (de hadde lett etter meg i ett døgn) skrev jeg meg ut, aldri mer. har ikke fått i meg mat på 5 dager nå,men tror jeg er på bedringens vei :) de trodde jeg var russisk!!!! sikker derfor jeg ble bundet,hadde ikke vært lov i norge og jeg unner ikke min verste fiende å oppleve noe lignende. verste av alt at jeg hadde visa kort i vesken,som de ikke klarte å finne :(

Skrevet (endret)

jeg fikk ett illebefinnende på stranden,hjerteinnfarkt sa de men vet ikke helt om det stemmer,helt umulig å komunisere. ble bundet på armer og bein i 1 døgn og opplevde det verste døgnet i mitt liv. jeg ble kvalt hver gang de spylte gjennom slangen og kunne ikke røre meg,fikk helt panikk-og tenkte at de kunne bare skutt meg så jæ.... var det. gikk greit så lenge jeg var i koma men ikke når jeg var våken og ikke kunne røre meg,har mareritt om dette hver natt nå. hadde blodtrykk som var 190 på 150,pga stresset vil jeg tro. de ville beholde meg der i 4 dager,men når min far endelig fant meg (de hadde lett etter meg i ett døgn) skrev jeg meg ut, aldri mer. har ikke fått i meg mat på 5 dager nå,men tror jeg er på bedringens vei :) de trodde jeg var russisk!!!! sikker derfor jeg ble bundet,hadde ikke vært lov i norge og jeg unner ikke min verste fiende å oppleve noe lignende. verste av alt at jeg hadde visa kort i vesken,som de ikke klarte å finne :(

Oi sann...

Hørtes jo helt for jævlig ut ja.

Det er en hel masse ting som ikke stemmer. Du havner ikke i koma eller blir bundet på armer og bein ved et hjerteinfarkt. Da får du enten behandling som løser opp blodproppen eller satt inn en stent for å åpne blodåren igjen.

Synes at det første du må gjøre når du kommer hjem er å dra til lege for å få klarhet i hva som egentlig skjedde. Du får vel en epikrise fra sykehuset som legen kan lese. Hvis du virkelig har hatt et hjerteinfarkt trenger du behandling for det og oppfølging i ettertid.

Det kan ikke være at du tok for mye medisiner, siden du ble "spylt" som du snakker om og havnet i koma?

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Oi sann...

Hørtes jo helt for jævlig ut ja.

Det er en hel masse ting som ikke stemmer. Du havner ikke i koma eller blir bundet på armer og bein ved et hjerteinfarkt. Da får du enten behandling som løser opp blodproppen eller satt inn en stent for å åpne blodåren igjen.

Synes at det første du må gjøre når du kommer hjem er å dra til lege for å få klarhet i hva som egentlig skjedde. Du får vel en epikrise fra sykehuset som legen kan lese. Hvis du virkelig har hatt et hjerteinfarkt trenger du behandling for det og oppfølging i ettertid.

Det kan ikke være at du tok for mye medisiner, siden du ble "spylt" som du snakker om og havnet i koma?

har prøvd å lese epikrisen men d er umulig.de sa at hjerterytmen var altfor lav. og jeg tror jeg ble bundet for jeg våknet å prøvde å dra ut respiratoren,fikk helt panikk.men skal til legen når jeg kommer hjem å prøve å få klarhet i dette. skal og snakke med min veninne som er thai og kan forklare litt mer,men jeg har bare vært sengeliggende til nå. har ikke tatt noen medisiner,og var ikke full,hadde drukket men husker alt frem til jeg datt om. jeg tror heller ikke jeg hadde hjerteinnfarkt,men lurer veldig på hva som egentlig har skjedd.

Skrevet

har prøvd å lese epikrisen men d er umulig.de sa at hjerterytmen var altfor lav. og jeg tror jeg ble bundet for jeg våknet å prøvde å dra ut respiratoren,fikk helt panikk.men skal til legen når jeg kommer hjem å prøve å få klarhet i dette. skal og snakke med min veninne som er thai og kan forklare litt mer,men jeg har bare vært sengeliggende til nå. har ikke tatt noen medisiner,og var ikke full,hadde drukket men husker alt frem til jeg datt om. jeg tror heller ikke jeg hadde hjerteinnfarkt,men lurer veldig på hva som egentlig har skjedd.

Har du fått i deg "noe" i drinken?

Anonymkode: e3ce9...3c9

Skrevet

Har du fått i deg "noe" i drinken?

Anonymkode: e3ce9...3c9

jeg tror ikke det,for jeg gikk bare på den plassen jeg kjenner alle,og de tar godt vare på meg. jeg var alene på stranden da det skjedde og hadde da bare en øl på flaske. men en vet jo aldri-kan jo ha vært en der jeg ikke fikk med meg? men som sagt så tror jeg ikke det. de fulgte meg til og med hjem til hotellet som var rett ved siden av,men jeg bestemte meg for å gå ned til stranden for å se soloppgangen, gjør nok aldri det igjen :(

Skrevet

Hei, dette må ha vært en skremmende opplevelse. Har du vært i kontakt med representanter for reiseforsikringen din? De skal jo ha medisinsk personell som kan bidra til at du får tilstrekkelig god behandling.

Skrevet

Hei, dette må ha vært en skremmende opplevelse. Har du vært i kontakt med representanter for reiseforsikringen din? De skal jo ha medisinsk personell som kan bidra til at du får tilstrekkelig god behandling.

uff ja,klarer ikke å sove,bare våkner av at jeg er bundet og ikke får puste. jeg hadde ikke med meg noe og husker ikke hvilken reiseforsikring jeg har. men hadde fått en melding på mobilen fra noe som heter sos international. heldigvis kom mine venner som kunne språket og da ville jeg bare komme meg ut fortest mulig :( jeg får ordne opp når jeg kommer hjem,orker ikke noe nå.

Skrevet

Dette hørtes ikke greit ut. Håper de finner ut hva det var. 

Skrevet

uff ja,klarer ikke å sove,bare våkner av at jeg er bundet og ikke får puste. jeg hadde ikke med meg noe og husker ikke hvilken reiseforsikring jeg har. men hadde fått en melding på mobilen fra noe som heter sos international. heldigvis kom mine venner som kunne språket og da ville jeg bare komme meg ut fortest mulig :( jeg får ordne opp når jeg kommer hjem,orker ikke noe nå.

Jeg skulle ønske at du orket å ta kontakt med sos international i morgen og ikke bare utsetter det. De vil kunne hjelpe deg å vurdere situasjonen, som for meg høres svært uavklaret ut. Uhyre trist at du skulle oppleve en ny situasjon som vel er egnet til å trigge tidligere hendelser.

For meg er det uklart om du er tilstrekkelig ivaretatt medisinsk sett nå.

Skrevet

skal se om jeg klarer imorgen,problemet er at jeg ikke klarer å snakke enda, tror de har vært borti stemmebåndet?

men jeg er bedre idag enn igår,selv om det ble lite søvn i natt.og må prøve å få mat i meg-ikke klart mat siden lørdag :(

det er bedre å svelge og idag,så det går nok rett vel,er bare litt slakk.

Skrevet

skal se om jeg klarer imorgen,problemet er at jeg ikke klarer å snakke enda, tror de har vært borti stemmebåndet?

men jeg er bedre idag enn igår,selv om det ble lite søvn i natt.og må prøve å få mat i meg-ikke klart mat siden lørdag :(

det er bedre å svelge og idag,så det går nok rett vel,er bare litt slakk.

Jeg mistet også stemmen etter å ha ligget i koma med respirator i noen døgn. Tror det er ganske vanlig. Det er jo en relativt tykk slange ned igjennom halsen som trolig irriterer litt. Jeg vet for lite, men ville bare si at jeg har samme erfaring og at det bedrer seg.

Jeg synes du bør forsøke å få i deg litt mat. Om ikke annet, så litt suppe. Situasjonen/tilstanden din blir ikke bedre av at du ikke spiser. Nå må du selv ta vare på deg i en ukes tid. Ta deg selv og kroppen din på alvor. Det er ingen andre som tar ansvar for deg der du er nå.

Jeg anbefaler deg å hver kveld før du legger deg skrive ned alle tanker som svirrer i hodet ang. denne opplevelsen. Kanskje det vil hjelpe deg psykisk. Å skrive om traumatiske hendelser kan hjelpe mange.

Jeg tror du trenger en liten *klem* om du vil ha :)

Skrevet

Jeg mistet også stemmen etter å ha ligget i koma med respirator i noen døgn. Tror det er ganske vanlig. Det er jo en relativt tykk slange ned igjennom halsen som trolig irriterer litt. Jeg vet for lite, men ville bare si at jeg har samme erfaring og at det bedrer seg.

Jeg synes du bør forsøke å få i deg litt mat. Om ikke annet, så litt suppe. Situasjonen/tilstanden din blir ikke bedre av at du ikke spiser. Nå må du selv ta vare på deg i en ukes tid. Ta deg selv og kroppen din på alvor. Det er ingen andre som tar ansvar for deg der du er nå.

Jeg anbefaler deg å hver kveld før du legger deg skrive ned alle tanker som svirrer i hodet ang. denne opplevelsen. Kanskje det vil hjelpe deg psykisk. Å skrive om traumatiske hendelser kan hjelpe mange.

Jeg tror du trenger en liten *klem* om du vil ha :)

den klemmen betød alt for meg akkurat nå!!takk

alt kom igjen til meg nå,hadde sovnet men våknet av mareritt og fikk ikke puste,har grått i en time nå,tror det hjalp.sitter i mørket nå og føler meg så alene,men imorgen blir nok bedre :) skal skrive ned tankene mine som du sier,tror det kan hjelpe. det er natten her nå, takk igjen-du er god,klem tilbake

Skrevet

den klemmen betød alt for meg akkurat nå!!takk

alt kom igjen til meg nå,hadde sovnet men våknet av mareritt og fikk ikke puste,har grått i en time nå,tror det hjalp.sitter i mørket nå og føler meg så alene,men imorgen blir nok bedre :) skal skrive ned tankene mine som du sier,tror det kan hjelpe. det er natten her nå, takk igjen-du er god,klem tilbake

Hei villakulla:-)

Jeg merker at jeg er bekymret for deg og usikker på om du får tilstrekkelig medisinsk behandling ut i fra det som skjedde. Håper du gjør et forsøk på å kontakte sos international, - det bør være mulig å få hjelp til å få oversikt over situasjonen via dem. https://www.sos.eu/da/privat/paa-rejse/paa-rejse/

Du må sørge for å få i deg næring hver eneste dag fremover. Hverken kroppen eller sjelen din bør utsettes for enda større belastninger enn hva som allerede har funnet sted.

Ta vare på deg selv som best du kan.

Skrevet

takk frosken, jeg har vært inne på sos international men klarer ikke å finne ut av det. tror ikke det er så mye å gjøre med situasjonen nå. er bedre,bare veldig tungpustet idag.men stemmen er på vei tilbake. klarer ikke å få i meg noe,er ikke god i maven. men skal prøve litt suppe senere. jeg sovnet til slutt og har fått noen timer søvn,det hjalp.skal på apoteket nå å se om jeg kan få noe for maven.reiser hjem neste torsdag og tar en tur til legen da. ikke fått tatt cipralex på 1 uke heller,så jeg er nok litt utafor av den grunn og. ha en fin dag :)

Skrevet

er bedre,bare veldig tungpustet idag.men stemmen er på vei tilbake. klarer ikke å få i meg noe,er ikke god i maven. men skal prøve litt suppe senere.

:)

Jeg synes du skal be legen din sjekke deg for om du kan ha fått lungebetennelse, i og med at det er tungt å puste. Selv fikk jeg lungebetennelse den gangen jeg lå lengst i respirator.

Jeg er glad for at du prøver å få i deg litt suppe. Dette klarer du. Kan du kontakte legekontoret mens du er i Tyrkia slik at du får time raskest mulig etter at du har kommet hjem?

*klem* igjen til deg :)

Skrevet

hei,vet ikke helt om det er lungebetennelse,er bare vanskelig å trekke pusten inn, og da får jeg litt panikk kan du si,spesielt når jeg skal sove. men har nok feber og idag så kanskje...

er i thailand, skal prøve å få time til jeg kommer hjem.har kjøpt sovetabletter idag,så håper jeg klarer å få litt søvn i natt:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...