Gå til innhold

nhd-innlagt på sykehus i utlandet,mulig å tilbakedatere sykemelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har klart å tyde litt fra epikrisen nå, kramper,koma,intox,respirator,lav hjerterytme,bl.trykk:179/142

kom og på at jeg hadde ca 4 redbull,den er mye sterkere her,kan det ha noe å si? er fremdeles tungpusta og har litt feber og verk i kroppen-men er ellers ok. skal reise hjem til norge på torsdag,men kjenner jeg meg selv tør jeg ikke ta kontakt med legen,redd hva hn skal si :(

Skrevet

Du må bare til legen. Det sier fornuften din også. Du er syk fysisk og du er ikke bra psykisk heller. Du må begynne på Cipralex igjen og snakke med legen ang. det. Jeg kjenner ikke din lege, men jeg kan ikke tro at h*n vil bli sint på deg. H*n bør være glad for at du overlevde. Du må bare bite i det sure epleet. Du må ta tak i din egen situasjon og helse. Legen går fremfor alt akkurat nå, når du kommer hjem.

Fikk du sove bedre i natt? Hvordan er halsen og får du i deg noe næring?

*klem*

Skrevet

Du må bare til legen. Det sier fornuften din også. Du er syk fysisk og du er ikke bra psykisk heller. Du må begynne på Cipralex igjen og snakke med legen ang. det. Jeg kjenner ikke din lege, men jeg kan ikke tro at h*n vil bli sint på deg. H*n bør være glad for at du overlevde. Du må bare bite i det sure epleet. Du må ta tak i din egen situasjon og helse. Legen går fremfor alt akkurat nå, når du kommer hjem.

Fikk du sove bedre i natt? Hvordan er halsen og får du i deg noe næring?

*klem*

skal starte med cipalex med en gang jeg kommer hjem. våknet nettopp etter en halv times søvn,klarer ikke puste skikkelig og får panikk.men har tatt en sovetablett nå og håper det hjelper.halsen er vel bedre,bare vondt å svelge enda og vanskelig og spise,men drikker mye vann og litt cola.god natt og klem tilbake

Skrevet

Når du får panikk av å ikke puste skikkelig, bør du si til deg selv: Jeg får nok luft, selv om det ikke føles slik, for om ikke hadde jeg ikke kunnet tenke disse tankene. Jeg har vansker med å puste pga. halsen og mulig lungebetennelse. Jeg kommer ikke til å dø. Jeg må slappe helt av i kroppen. Det er ikke farlig. Jeg er trygg her og om noen dager er jeg hjemme.

Fokuser på noe i rommet rundt deg fremfor å fokusere på pusten. Pusten tar kroppen seg av selv. Se deg omkring og fest blikket et sted. Tenk på det du ser på. Kan du komme på noe positivt? Lytt ut i rommet. Hører du noe? Ta på deg selv, f.eks. på armene, hendene, lårene eller leggene (der det føles tryggest) for å kjenne at du er til stede i kroppen din. Snakk gjerne høyt til deg selv om du føler det... ;)

Jeg vil tro at vanskene dine først skyldes at det kan være tungt å puste pga. mulig lungebetennelse eller senvirkninger av respiratoren. Dernest at du spenner deg av angst, uro, flashbacks e.l. Derfor er det viktig at du minner deg selv på å slappe av. Tving kroppen din til å slappe av.

Håper du sover nå :)

PS: Håper du drikker vanlig Cola, slik at kroppen får litt sukker i seg i det minste. Fungerte det ikke med suppe?

Skrevet

skal starte med cipalex med en gang jeg kommer hjem. våknet nettopp etter en halv times søvn,klarer ikke puste skikkelig og får panikk.men har tatt en sovetablett nå og håper det hjelper.halsen er vel bedre,bare vondt å svelge enda og vanskelig og spise,men drikker mye vann og litt cola.god natt og klem tilbake

Hei villakulla:-)

Jeg synes det er veldig leit at du ikke lar fornuften styre litt mer i forhold til hva du gjør i denne situasjonen. Slik jeg ser det, så bør du nå oppsøke en lege - både for å få vurdert om du har en behandlingskrevende lungebetennelse og for å få resept på cipralex. Jeg tenker at du vet bedre enn å la irrasjonalitet få styre hva du gjør og ikke gjør. En lungebetennelse kan selvfølgelig gå over av seg selv, men det gir ikke mening å legge ut på en så lang flyreise uten først å få sjekket om du trenger behandling.

Jeg håper at du velger å bruke mandagen til å oppsøke hjelp!

Skrevet

hei frosken,jeg ser hva du mener,men etter opplevelsen på sykehuset har jeg ingen tiltro til det thailandske systemet,er livredd. er litt bedre i dag,både i pust og humør. og jeg vil ikke uroe min far med mine problemer. men skal komme meg til legen når jeg er hjemme på fredag,lover :) tror flyreisen skal gå greit- tar en sovetablett,det står at de også hjelper mor angst.

Skrevet

Når du får panikk av å ikke puste skikkelig, bør du si til deg selv: Jeg får nok luft, selv om det ikke føles slik, for om ikke hadde jeg ikke kunnet tenke disse tankene. Jeg har vansker med å puste pga. halsen og mulig lungebetennelse. Jeg kommer ikke til å dø. Jeg må slappe helt av i kroppen. Det er ikke farlig. Jeg er trygg her og om noen dager er jeg hjemme.

Fokuser på noe i rommet rundt deg fremfor å fokusere på pusten. Pusten tar kroppen seg av selv. Se deg omkring og fest blikket et sted. Tenk på det du ser på. Kan du komme på noe positivt? Lytt ut i rommet. Hører du noe? Ta på deg selv, f.eks. på armene, hendene, lårene eller leggene (der det føles tryggest) for å kjenne at du er til stede i kroppen din. Snakk gjerne høyt til deg selv om du føler det... ;)

Jeg vil tro at vanskene dine først skyldes at det kan være tungt å puste pga. mulig lungebetennelse eller senvirkninger av respiratoren. Dernest at du spenner deg av angst, uro, flashbacks e.l. Derfor er det viktig at du minner deg selv på å slappe av. Tving kroppen din til å slappe av.

Håper du sover nå :)

PS: Håper du drikker vanlig Cola, slik at kroppen får litt sukker i seg i det minste. Fungerte det ikke med suppe?

sovnet til slutt og sov godt! skal prøve dette du sier ut,takk for tips :) ja det er ekte cola jeg drikker. fikk i meg litt suppe for noen dager siden,og skal prøve å få i meg noe idag og-det er mitt mål for dagen. ha en fin dag.

Skrevet

:(  ikke en god dag! prøver å holde ut nå!

Skrevet

Hva har du tenkt å gjøre for å få adekvat medisinsk hjelp når du kommer hjem?

Skrevet

Hvordan går det med deg i dag? Har du fått lagt en plan for hvordan oppsøke hjelp når du kommer hjem?

Skrevet

hei, tar fatt på hjemreisen om 1 time,er litt bedre idag,bare litt tungpusten og litt slakk men ellers fin. satser på at reisen går bra, kjøpt sovetabletter og håper de hjelper selv om jeg aldri får sove på fly :) sendt sms til legekontoret,men legen har fri fredagen så jeg må vente til mandagen. satser på at formen har kommet seg og da. ha en fin dag :)

Skrevet

da var jeg hjemme igjen og flyturen gikk fint selv om det ble ett døgn uten søvn! formen min er helt fin fysisk men sliter psykisk med alle tankene. har fått hentet resepten på cipralex og håper jeg blir litt bedre snart og at tankene roer seg litt. skal til psykologen nå snart og håper jeg klarer å snakke idag. jeg har ikke bestillt legetime i og med at formen er helt fin nå.

Skrevet

da var jeg hjemme igjen og flyturen gikk fint selv om det ble ett døgn uten søvn! formen min er helt fin fysisk men sliter psykisk med alle tankene. har fått hentet resepten på cipralex og håper jeg blir litt bedre snart og at tankene roer seg litt. skal til psykologen nå snart og håper jeg klarer å snakke idag. jeg har ikke bestillt legetime i og med at formen er helt fin nå.

Jeg synes det er uklokt av deg å ikke gå til fastlegen når du har vært SÅ syk!

Skrevet

Jeg er enig med påskelilje, du burde ta en tur til legen selv om formen er fin akkurat nå. Det kan være greit å få redegjort hva dette var og påse at du ikke tok no' skade av behandlingen du fikk. Jeg tenker at det er litt av poenget med å ha fastlege, at man kan samle alle slike hendelser i en journal hos én person slik at man lettere ser helheten dersom noe nytt skulle oppstå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...