Gå til innhold

Når ingenting nytter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har prøvd det meste. Jeg er sliten av livet. Ser mindre og mindre hensikten med å bare holde ut. Jeg kan leve for barna og de gode stundene, men jeg vet ikke om jeg orker mer. Selvmordstanker har blitt sterkere og hyppigere de siste ukene. Men innerst inne vet jeg at jeg aldri ville våget, og jeg vil vel egentlig leve hvis livet hadde vært overkommelig.

Anonymkode: a1ee0...ee3

Skrevet

Det er nok best for alle. 

Skrevet

Unnskyld for at dette høres dumt ut, men har du prøvd å trene styrke og spise fisk 4 ganger i uka?

Det har helt kverket mine psykiske problemer...

Skrevet

Det er ikke best for alle at du tar livet av deg. Ikke familien, ikke venner og ikke minst deg selv. Ved å ta livet av deg fratar du deg også muligheten til å leve videre og se at livet kan bli bedre. Det kan bli bedre, om du jobber for det, men det kommer ikke av seg selv.

Du har litt av nøkkelen selv, leve for barn og de gode stundene, men du må også finne en grunn til å leve for deg selv. Det kan f.eks. være å leve for de gode stundene, for de kan det bli flere av hvis du selv arbeider for det. Jeg tenker også at barna dine vil alltid være barna dine, selv om de ikke lenger trenger omsorg, og en dag kan du oppleve den gode følelsen av å bli besteforelder og da kan det igjen være noen som trenger deg.

Jeg vet for lite om deg til å kunne gi deg flere råd, men det er feil å ta livet sitt, både ovenfor deg selv og alle rundt deg.

(For øvig synes jeg at "OK"-kommentaren til AB var unødvendig - og stygg og jeg håper du klarer å heve deg over en så ynkelig kommentar...)

Skrevet

Det er ikke best for alle at du tar livet av deg. Ikke familien, ikke venner og ikke minst deg selv. Ved å ta livet av deg fratar du deg også muligheten til å leve videre og se at livet kan bli bedre. Det kan bli bedre, om du jobber for det, men det kommer ikke av seg selv.

Du har litt av nøkkelen selv, leve for barn og de gode stundene, men du må også finne en grunn til å leve for deg selv. Det kan f.eks. være å leve for de gode stundene, for de kan det bli flere av hvis du selv arbeider for det. Jeg tenker også at barna dine vil alltid være barna dine, selv om de ikke lenger trenger omsorg, og en dag kan du oppleve den gode følelsen av å bli besteforelder og da kan det igjen være noen som trenger deg.

Jeg vet for lite om deg til å kunne gi deg flere råd, men det er feil å ta livet sitt, både ovenfor deg selv og alle rundt deg.

(For øvig synes jeg at "OK"-kommentaren til AB var unødvendig - og stygg og jeg håper du klarer å heve deg over en så ynkelig kommentar...)

Det ville nok vært galt overfor mine nærmeste, men ikke for meg. Men jeg våger ikke likevel. Da ville det helller skjedd i affekt. 

Jeg har tatt en tanlett nå så det ikke er så intens som det var.

Skrevet

Det ville nok vært galt overfor mine nærmeste, men ikke for meg. Men jeg våger ikke likevel. Da ville det helller skjedd i affekt. 

Jeg har tatt en tanlett nå så det ikke er så intens som det var.

Du sier du er sliten av livet. hva er det som er slitsomt i livet? hva er det som er så uoverkommelig?

Har du ikke jobb å gå til? venner å prate eller være med?

Anonymkode: e14bd...b8d

Skrevet

Du sier du er sliten av livet. hva er det som er slitsomt i livet? hva er det som er så uoverkommelig?

Har du ikke jobb å gå til? venner å prate eller være med?

Anonymkode: e14bd...b8d

Jeg har alt jeg trenger, men orker ikke mer av meg selv, depresjon og alt jeg sliter med. 

Skrevet

Det sliter på venner, familie og kollega også med deprimerte folk rundt seg. Selv om jeg prøver å spille blid. Jeg er bare en plage som alle ville hatt det bedre uten i lengden. 

Skrevet

Det sliter på venner, familie og kollega også med deprimerte folk rundt seg. Selv om jeg prøver å spille blid. Jeg er bare en plage som alle ville hatt det bedre uten i lengden.

Så du ønsker å lære dine barn at løsningen er å ta livet av seg?

Skrevet

Nei. Alt er galt uansett.

Skrevet

Håper du har behandling! Du er syk! 

Anonymkode: 70042...588

Skrevet

Nei. Alt er galt uansett.

Kanskje du trenger å fokusere mer på noe utenfor deg selv?  Eller gjøre noe helt konkret for å surre deg ut av den tilbakevendende kverningen om de samme temaene?

Jeg har før foreslått at du bruker noe tid daglig i 8 uker til å gjennomføre et selvhjelpskurs i mindfulness. Finn en av bøkene til Mark Williams og følg hans forslag til daglige øvelser, f.eks. denne: http://www.adlibris.com/no/bok/mindfulness-9788282200509

Det er godt dokumentert gjennom forskning at å gjennomføre et slikt kurs har effekt i forhold til en del av de tingene du sliter med. Du har lite å tape, og kanskje noe å vinne på å disiplinere deg selv slik at du gjør øvelser daglig  i 8 uker.

En annen tilnærming vil være å følge NHDs gamle råd om grubletid.

Skrevet

Jeg ssynes du skal kontakte fastlegen din og fortelle hvordan du opplever livet. Hvilke(n) medisin er det du bruker?

Har noen direkte sagt til deg at du er en belastning fordi du strever? Jeg tviler på det. Det er noe depresjonen sier til deg for å kunne legitimere at selvmord er en riktig avgjørelse. Om du åpner opp for noen du føler deg trygg på, er jeg ganske sikker på at de vil hjelpe og støtte deg. Hva ville du selv gjort om en venninne hadde det som deg? Du ser jo også her på DOL at vi bryr oss om deg og vil gjerne hjelpe og støtte deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...