Gå til innhold

Deprimert men vil ikke ha mer hjelp av psykiatri

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har avsluttet behandlingen med psykiatri og jeg er deprimert, men jeg vil ikke ha mer behandling av psykiatrien. Jeg har lagt en plan for hvordan jeg skal ende livet hvis jeg blir alvorlig syk, men jeg vil først komme meg gjennom det på andre måter og lurer på hvordan uten hjelp av psykiatrien. Takknemlig for svar.

Anonymkode: 96254...535

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Tre ting virker på depresjon: Medisiner, psykoterapi, aktivitet. Da er vel valget enkelt.

Skrevet

Hei. Jeg har avsluttet behandlingen med psykiatri og jeg er deprimert, men jeg vil ikke ha mer behandling av psykiatrien. Jeg har lagt en plan for hvordan jeg skal ende livet hvis jeg blir alvorlig syk, men jeg vil først komme meg gjennom det på andre måter og lurer på hvordan uten hjelp av psykiatrien. Takknemlig for svar.

Anonymkode: 96254...535

Hei!

I tillegg til det nhd skrev vil jeg tilføye at det å føle seg ønsket, er viktig for oss mennesker, og mer enn det, avgjørende for oss mennesker.

Skrevet (endret)

Hvis du vil bli frisk av en depresjon uten innblanding fra psykiatrien:

Hva kan du gjøre selv?

Tren kondisjon, hardest mulig og mest mulig. Minst 30 minutter daglig, med såpass høy intensitet at du blir skikkelig andpusten og svett. Det beste er jogging/løping, men hvis du ikke greier dette i 30 minutter, så bør du trene intervaller på 2-4 minutter med løping og 2-4 minutter med rask gange. Å gå i motbakke i raskt tempo fungerer også. 

Lev mest mulig normalt, altså mest mulig slik du levde før du ble deprimert. Tving deg selv til å gå i butikken, være sosial hvis du kan, jobbe litt hvis du har en jobb, etc. Mangler du energi, så er et par kopper kaffe fullt akseptabelt og har også en viss antidepressiv effekt.

Kjøp selvhjelpsbøker. Feeling Good av David Burns er bra til å identifisere uhensiktsmessige tankemønstre og jobbe med disse på egen hånd. Den kan lastes ned på nett til Kindle, etc. (på engelsk). Den finnes også på norsk, i print.

Få eventuelt antidepressiva av fastlegen hvis du trenger.

Legg vekk selvmordsplanene dine. Du blir ikke bra hvis du hele tiden tenker at "jeg kan jo bare ta livet av meg" fremfor å jobbe med problemene dine.

Lykke til.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Hvis du vil bli frisk av en depresjon uten innblanding fra psykiatrien:

Hva kan du gjøre selv?

Tren kondisjon, hardest mulig og mest mulig. Minst 30 minutter daglig, med såpass høy intensitet at du blir skikkelig andpusten og svett. Det beste er jogging/løping, men hvis du ikke greier dette i 30 minutter, så bør du trene intervaller på 2-4 minutter med løping og 2-4 minutter med rask gange. Å gå i motbakke i raskt tempo fungerer også. 

Lev mest mulig normalt, altså mest mulig slik du levde før du ble deprimert. Tving deg selv til å gå i butikken, være sosial hvis du kan, jobbe litt hvis du har en jobb, etc. Mangler du energi, så er et par kopper kaffe fullt akseptabelt og har også en viss antidepressiv effekt.

Kjøp selvhjelpsbøker. Feeling Good av David Burns er bra til å identifisere uhensiktsmessige tankemønstre og jobbe med disse på egen hånd. Den kan lastes ned på nett til Kindle, etc. (på engelsk). Den finnes også på norsk, i print.

Få eventuelt antidepressiva av fastlegen hvis du trenger.

Legg vekk selvmordsplanene dine. Du blir ikke bra hvis du hele tiden tenker at "jeg kan jo bare ta livet av meg" fremfor å jobbe med problemene dine.

Lykke til.

*

Du glemte kokka...... altså ikke en snufs kokkain.

Anonymkode: 78182...524

Skrevet

*

Du glemte kokka...... altså ikke en snufs kokkain.

Anonymkode: 78182...524

Begge deler har nok en antidepressiv effekt, men tror nok førstnevnte både er lurere og mer lovlig enn sistnevnte ;-)

Skrevet

Du bør gjøre ting som gir deg glede. Gå ut i naturen, ta bilder, les en bok, bak og lag mat, gjør hobbyaktiviteter, fargelegg i tegnebøker for voksne, bruk tid på å pleie kroppen din, ha det trivelig rundt deg osv. Vær snill mot deg selv og la være å tenke negativt om deg selv. Tenk at du er verdifull akkurat slik du er.

Jeg ønsker deg lykke til på veien! Og husk, det er ingen skam å snu, dvs. i dette tilfellet å oppsøke hjelp igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...