Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når er man egentlig gal? Sier man gal i dag? Er jeg gal?

Skrevet

Nei, ord som gal og sinnsyk brukes ikke lenger.

Anonymkode: dc970...904

Nicklusheletida
Skrevet (endret)

Du er ikke gal nei :) Jeg bruker ikke ordet ofte, men jeg kan finne på å bruke det noen ganger hvis jeg skal omtale slik som Breivik o.l.

Endret av Nicklusheletida
Skrevet

Ekstremsportutøvere er gale.

Eller vanlige skihoppere.

DOL er sinnsykt kult...!

Så sånn er det.

Anonymkode: 20f17...daf

Skrevet

"Gal" er et gammelt uttrykk for å være psykisk syk, men i dag brukes det kun i muntlig tale for å vise at en person er, ja, gal, sprø, rar i hodet, finne på merkelige/syke ting osv. Du kan se på ordet "gal" som tidligere "sukkersyke". I dag er det kun den eldre generasjonen som fortsatt omtaler diabetes som "sukkersyke". Tidligere kalte man psykiatriske avdelinger for asyl, et sted man sperret gale folk inne, i dag er det et sted hvor psykisk syke får profesjonell behandling.

Skrevet

Jeg bruker gal, men bare viss det er noen som gjør noe skummelt, eller risikabel, feks: "du er gal som driver med basehopping"...

Gjest Gargamel
Skrevet

Det blir brukt når psykisk friske folk gjør noe dumt.

Du er ikke gal. For 100 år siden, uten medisiner ville kanskje folk kalt deg for gal, men vi lever jo i 2015.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Min forståelse av ordet er at det i hovedsak betyr psykotisk.

Skrevet

Min forståelse av ordet er at det i hovedsak betyr psykotisk.

Ok, da har jeg vært gal. 

Skrevet

Jeg var definitivt gal da jeg hadde manisk psykose.

Det ser jeg i ettertid.

Helt gal!

Full av vrangforestillinger og hallusinasjoner og jeg ante ikke at det ikke var riktig.

Skrevet

Jeg bruker gal, men bare viss det er noen som gjør noe skummelt, eller risikabel, feks: "du er gal som driver med basehopping"...

Vågal er mer det rette ordet på dette.

Anonymkode: f0f40...cff

Skrevet

Hei!

Siden du har vært "gal" slik de fleste nok tenker psykose er, man er utilgjengelig, pga av vrangforestillinger, utilgjengelig for fornuft, så er spørsmålet ditt  relevant. 

Ja jeg syns  du er "gal", psykosen du har hatt, er nå en ting...men at du fortsetter å la deg bedøve/dope ned av medisiner, det er galskap for meg og mange. 

Men jeg tror du gjør mange i psykiatrien glade, ved din trofasthet til alt som "doper " deg og mange ned,

så tjohei, stå på:-)  (jeg er ironisk)

Skrevet

Hei!

Siden du har vært "gal" slik de fleste nok tenker psykose er, man er utilgjengelig, pga av vrangforestillinger, utilgjengelig for fornuft, så er spørsmålet ditt  relevant. 

Ja jeg syns  du er "gal", psykosen du har hatt, er nå en ting...men at du fortsetter å la deg bedøve/dope ned av medisiner, det er galskap for meg og mange. 

Men jeg tror du gjør mange i psykiatrien glade, ved din trofasthet til alt som "doper " deg og mange ned,

Hadde jeg klart meg uten medisiner hadde jeg sluttet på dagen. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hei!

Jeg synes du går langt over grensen for hva som er akseptabelt når du oppfordrer personer med alvorlig sykdom til å slutte med medisiner. Nå må du skjerpe deg og ta i bruk den gode fornuften du har.

Skrevet

Hei!

Hmm..

Der jeg bestemt mener at det er forbedringspotensial for medisiner som brukes i psykiatrien, så synes jeg innlegget ditt litt er som å skrive at en med kroniske smerter er "gal" som bruker medisiner mot smerten. 

I og med at trådstarter er så ambivalent til medisiner og endelig har funnet en kombinasjon som kan ha effekt på både grunnsykdom og rarhet, uten for mye bivirkninger, så synes jeg det er litt kjipt gjort at du omtrent gir henne dårlig samvittighet for det.

Men jeg vet at det ikke er vondt ment.

Hilsen pillespiseren (eller hva det nå er du kaller meg for) ;-) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...