Gå til innhold

Er dette angstanfall?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan være relativt symptomfri i dager, noen ganger flere uker. Så kommer det ganske brått på: utmattelse, hjertebank, svette hender, anspent i magen, økt smerte/spenning i nakken og en følelse av at hele kroppen "ikke klarer mer". Men det går ikke over etter noen minutter, det varer i flere dager. Intensiteten kan variere, og noen ganger kan det nesten være helt borte noen timer før det kommer tilbake for fullt igjen. Så gir det seg gradvis over noen dager. Ingen system på når, hvordan eller hvorfor det oppstår, lengden varierer og umulig å forutse. Kan jo virke som angst-/panikkanfall, men er ikke det noe som normalt går over etter noen minutter? Jeg har hatt skikkelig panikkanfall en gang før og det var mye mer intenst, med prikking i armene og ekstrem frykt. Det jeg beskriver her er mer en sterk og vedvarende uvelhetsfølelse. Skal begynne behandling hos psykomotorisk fysioterapeut til uka, håper det kan hjelpe.

Skrevet

Det er nok angst, eller i alle fall noe stressrelatert (altså adrenalin).

Det trenger ikke være panikk for å være angst. Det er helt vanlig å ha mer vedvarende symptomer, som slitenhet, hjertebank, følelse av å være i høyspenn, svette, ubehag i magen, søvnvansker, etc.

Her kan du teste symptomene dine:

https://psychology-tools.com/hamilton-anxiety-rating-scale/

Skrevet (endret)

Takk for linken, jeg fikk 26 poeng og "moderate to severe anxiety". Alltid syns sånne poengsystemer er litt tullete, men akkurat den syns jeg var fornuftig og hjelpsom :)

Grunnen til at jeg lurer litt på om det er angst jeg har er at jeg har lest litt om benzo withdrawal syndrome, og det er skremmende likt det jeg har av symptomer. Feks muscle aches, fatigue, abdominal problems, sweating, trembling OG at symptomene går veldig i bølger, akkurat som jeg skrev i OP.

jeg har prøvd å tenke over bruken min av imovane og benzo. Første gang jeg tok det var i utlandet. Var i et land i østen og grudde meg veldig til reisen. Sov 0 timer dagen før, sov 0 timer på flyet, og så hadde jeg ekstremt uflaks ved å vi måtte lande på en alternativ flyplass pga vær, ble stuck drt i flere timer og da vi endelig kom fram hadde jeg ikke sovet et sekund på 2.5 døgn. Det hjelper ikke akkurat på syken. I tillegg var det et land i en periode med mye terror. En relativt dårlig kombinasjon for en med angst å ikke sove på over 2 døgn og være det nede. Aldr vært så paranoid før. Redningen var en person som ga meg "muscle relaxant" hun brukte. Det var xanax, noe jeg da aldri hadde hørt om. Det var en life saver for å få noen timer søvn der nede. Og det var jo fritt fram å kjøpe der selv og. Jeg tror jeg brukte det kanskje 8-12 ganger I løpet av ukene der nede.

Da jeg kom hjem dro jeg til legen og sa jeg hadde en sånn boks med meg, men han sa det var gift for hjernen, noe jeg syns var litt rart å si når han i ettertid har skrevet ut både imovane og mogadon som jo funker på samme måte. Og xanor selges vel i Norge om jeg ikke tar feil, og det er jo vel samme virkestoffet som xanax?

Uansett, jeg kasta resten av xanaxen. Ca 2 mnd senere hadde jeg en kiropraktorbehandling for kjevespenninger. Han tok en nakkejustering. 3 dager smalt det og livet mitt ble helt snudd opp ned. Da kom den kraftige utmattelsen helt ut av det blå og varte i en ukes tid. Var så sliten at jeg var sikker på jeg holdt på å dø. Og sånn har det vært siden 2013. Jeg hadde mogadon liggende men ville ikke ta det fordi jeg var redd for alt på pakningsvedlegget. Så gikk et år uten medisiner til jeg gikk på en skikkelig smell mens jeg var på besøk hjemme. Sov ikke på flere dager og dro til legevakta og ble satt på escitalopram og 10 imovanepiller for å få sove litt igjen. Den kvelden da jeg tok imovanen ble alle plagene borte(bortsett fra nakkesmerter) og jeg var i himmelen. Ble derfor veldig glad i den, men var fullt klar over at det var noe man ikke tar hver dag.

Har siden det og fram til nå vært av og på imovane og har vel brukt 3 resepter på 30 piller siden starten av 2014. Det er vel bare tullete å tenke at jeg har noen benzo withdrawal når helvete starta et par måneder etter jeg hadde tatt et dusin xanax på en et par uker? Har tenkt at jeg da liksom kan ha opprettholdt det ved å bruke imovane av og på i perioder. Men det skal vel langt tyngre og mer vedvarende bruk før man evt får ordentlige seponeringssymptomer som utarter seg på den måten?

Endret av 737

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...