Gå til innhold

Lyslampe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å kjøpe meg en lyslampe. Ikke for å kjempe mot depresjon, men for å få bukt med tretthet.

Noen erfaringer?

Fortsetter under...

Beautiful_Creatures
Skrevet

Jeg vurderer å kjøpe meg en lyslampe. Ikke for å kjempe mot depresjon, men for å få bukt med tretthet.

Noen erfaringer?

Synes det hjelper nå i mørketiden. Jeg har både en enormt stor en som jeg bruker som belysning på dagtid og en sånn "våknelampe" til morgenen. Når jeg setter på den store er det bokstavelig talt som natt og dag. Merker nesten umiddelbart at jeg blir mer våken i hodet og mer sigen hvis jeg skrur den av igjen. 

Har på den store deler av dagen til sånn ca kl 16-17.  Etter dette føles det litt rart når man har den på, sikker pga den naturlige melatonin produksjonen i kroppen, og da kan det bli verre med søvnproblemer også. 

Skrevet

Synes det hjelper nå i mørketiden. Jeg har både en enormt stor en som jeg bruker som belysning på dagtid og en sånn "våknelampe" til morgenen. Når jeg setter på den store er det bokstavelig talt som natt og dag. Merker nesten umiddelbart at jeg blir mer våken i hodet og mer sigen hvis jeg skrur den av igjen. 

Har på den store deler av dagen til sånn ca kl 16-17.  Etter dette føles det litt rart når man har den på, sikker pga den naturlige melatonin produksjonen i kroppen, og da kan det bli verre med søvnproblemer også. 

Hvordan blir helt blinde våkne og trøtte om det skal være så avhengig av lyset?

Anonymkode: 7877a...48a

Skrevet

Har lyslampe. Bruker den hver dag, men kan ikke si at jeg merker stort til det. Allikevel er det jo viktig å få i seg nok D-vitaminer, også nå i mørketiden. Tran, fet fisk og timevis med lyslampe i fleisen, skal iallefall sørge for at jeg ikke går i manko på D-vitaminer. Viktig å ha en lyslampe på min 10 000 lux, og ikke sitte for langt ifra. (Beurer har forresten noen slike modeller til få hundrelapper).

Men tror ikke lyslampebruk har gitt meg økt energinivå eller bedring av depresjon. (Har bipolar 2). Om jeg går i manko på D-vitamin derimot, kan det nok bli verre enn verst. :P

Skrevet

Hvordan blir helt blinde våkne og trøtte om det skal være så avhengig av lyset?

Fotokjemiske sensorer, melanopsin-sensorer, er plassert under laget med tapper og staver i netthinnen.

Disse lyssensorene har ingenting med syn å gjøre, men de forteller hjernen om det er lyst eller mørkt og styrer døgnrytmen vår, eller cirkadiske rytmer som det kalles.

Det at mange blinde hadde vanlig døgnrytme, viste at melanopsin-sensorene fungerte som de skulle og sendte informasjon til hjernen om lysets døgnvariasjoner. De fungerte selv om kommunikasjonen med synssentret i hjernen var brutt.

Skrevet

Fotokjemiske sensorer, melanopsin-sensorer, er plassert under laget med tapper og staver i netthinnen.

Disse lyssensorene har ingenting med syn å gjøre, men de forteller hjernen om det er lyst eller mørkt og styrer døgnrytmen vår, eller cirkadiske rytmer som det kalles.

Det at mange blinde hadde vanlig døgnrytme, viste at melanopsin-sensorene fungerte som de skulle og sendte informasjon til hjernen om lysets døgnvariasjoner. De fungerte selv om kommunikasjonen med synssentret i hjernen var brutt.

Ja, forstår, men da må man ha en fungerende netthinne. Hva om man da har en alvorlig netthinneskade eller har øyeproteser?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...