Gå til innhold

Problem etter psykose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde mani med psykose og før det brøt helt ut, så ble jeg overbevist om at jeg var jøde.

Så jeg har sagt til folk i byen at jeg er jøde og de trodde meg.

Men nå stemmer det ikke lenger. Hva skal jeg gjøre? Jeg har jo på sett og vis løyet.

Løsning, flytte til en annen by.

Anonymkode: 1ce70...61f

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. De forsto sikkert at du var syk.

2. Det re da ikke noe galt med å være jøde - snarere tvert imot.

Skrevet

Jeg hadde mani med psykose og før det brøt helt ut, så ble jeg overbevist om at jeg var jøde.

Men nå stemmer det ikke lenger. Hva skal jeg gjøre? Jeg har jo på sett og vis løyet.

Hvorfor ikke fortelle de sannheten? At du var syk og sa og gjorde en del ting du ikke ville ha gjort om det ikke var for psykosen?

Skrevet

Jeg føler jeg har blamert meg selv betraktelig, når jeg har gått rundt med davidsstjerner osv uten at jeg virkelig var jøde.

Skrevet

Wow, ja dette er jo helt krise! Tenk at noen folk på byen tror at du er jøde.

(sarkasme)

Anonymkode: c9a92...b9a

Skrevet

Wow, ja dette er jo helt krise! Tenk at noen folk på byen tror at du er jøde.

(sarkasme)

Wow du har virkelig ikke skjønt problemstillingen.

Problemet er jo at jeg er LØYET til folk som nå er mine bekjente og tror jeg er jøde, nå jeg ikke er det.

Skulle gjerne vært jøde i virkeligheten jeg, men jeg er ikke det dessverre.

Skrevet

Hvorfor ikke fortelle de sannheten? At du var syk og sa og gjorde en del ting du ikke ville ha gjort om det ikke var for psykosen?

Det var før psykosen brøt ut. Innledningen. Så jeg var ikke så syk. Var meget velfungerende i grunn.... Leste hele tiden (om israel-palestina og jødedom og bibelen osv), diskuterte masse på nett...

Skrevet

Da psykosen virkelig brøt ut kunne jeg jo ikke lese, for alt ble en vrangforestiling, en hallusinasjon.

Skrevet

Hvem vet, hadde ikke psykosen brutt ut for fullt, kanskje jeg ville konvertert og vært jøde idag...

Skrevet (endret)

Hvem vet, hadde ikke psykosen brutt ut for fullt, kanskje jeg ville konvertert og vært jøde idag...

Det går ikke an å konvertere til jødedommen, siden jøde er noe en er født til. Har du ikke en mor som er jøde kan du aldri bli jøde. Har du derimot en mor som er jøde (jødisk far teller ikke), er du selv jøde. 

Endret av Gjest
Skrevet

Joda, man kan konvertere, selv om det er en lang og omstendlig prosess. 

Anonymkode: 6e957...4b3

Skrevet

Jeg kan ikke skjønne hvorfor det er noe spesielt "bra" å være jøde.

Er det spesielt bra å være religiøs i det hele tatt?

Skrevet

Det går ikke an å konvertere til jødedommen, siden jøde er noe en er født til. Har du ikke en mor som er jøde kan du aldri bli jøde. Har du derimot en mor som er jøde (jødisk far teller ikke), er du selv jøde. 

er fullt mulig å konvertere 

mange jøder i Norge er konvertert eller barn av konvertitter

Worriesome Plenty 2
Skrevet (endret)

Det går så vidt an å konvertere, men det er vanskelig. Ikke alle rettninger lar deg gjøre det heller. Jødene har ett alternativ og det er å bli noahhide som er de orthodoxe sitt tilbud til ikkejøder, som tror på den jødiske gud. Det er basisk jødedom, uten alle pliktene som toraen gir jødene. Jeg har selv vært dypt fascinert av jødedom. Det er en fin kultur, men langt unna misjonerende religion, og en smule vanskelig å komme inn i...

Endret av Oger
Skrevet

Finnes det en ideologi, et livssyn eller en religion som gjør at en er et "bra" menneske?

Religiøse mener vel at de har "bedre" moral enn andre.

Skrevet

Wow du har virkelig ikke skjønt problemstillingen.

Problemet er jo at jeg er LØYET til folk som nå er mine bekjente og tror jeg er jøde, nå jeg ikke er det.

Skulle gjerne vært jøde i virkeligheten jeg, men jeg er ikke det dessverre.

Ja og hva så? 

Du får vel bare si til dem at du ikke er jøde allikevel? (ikke det at jeg vil tro noen bryr seg), men skjønner virkelig ikke problemet.  Du sier du har jugd, og nå angrer du og lurer på hva du kan gjøre? Da er det vel ganske åpenbart at du får fortelle sannheten...

Skrevet (endret)

Har lurt  på hvor bevisst er en under  en psykose ?  Kan en for eksempel gjøre noe som strider mot sine moralsk  verdier ?

Endret av FGT
Skrevet

er fullt mulig å konvertere 

mange jøder i Norge er konvertert eller barn av konvertitter

Tviler på om det er mulig. Men jeg skal undersøke/søke litt. :) 

Skrevet

Har lurt  på hvor bevisst er en under  en psykose ?  Kan en for eksempel gjøre noe som strider mot sine moralsk  verdier ?

Psykotisk i gjerningsøyeblikket er velkjent for  straffeutmåling med resultat frifinnelse, eller dømmes til psykisk vern/behandling.  Da har man vel utført en handling som strider mot moralske verdier, vil jeg tro.  

Anonymkode: 58c36...89d

Skrevet (endret)

Psykotisk i gjerningsøyeblikket er velkjent for  straffeutmåling med resultat frifinnelse, eller dømmes til psykisk vern/behandling.  Da har man vel utført en handling som strider mot moralske verdier, vil jeg tro.  

Anonymkode: 58c36...89d

Ja de er jo  forståelig, men skjønner den med psykosen at han har gjort det , eller skjønner han ikke dette før etterpå ?

Tenkte å bare å sammenligne dette med hypnose , der en mener at en ikke kan hypnotisere noen til å gjøre noe som strider mot hans moralske verdier.

Endret av FGT

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...