Gå til innhold

Stiv i kroppen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så stiv i kroppen, det har vel med risperdal å gjøre?

Skrevet

Alt "faenskap" man opplever trenger ikke skyldes medisiner.

Alle opplever jo å være stiv i kroppen iblant. Var du stiv i kroppen da du tok 3 og 4 mg?

Skrevet

Alle opplever jo å være stiv i kroppen iblant. Var du stiv i kroppen da du tok 3 og 4 mg?

Nei da var jeg ikke stiv. Kjenner jeg har vondt for å gå, ikke det at jeg går så mye. 

Skrevet

Velkommen i klubben :P Jeg er så stiv i nakken og ryggen for tiden at jeg godt kunne tenke meg å amputere og bare sy armer og ben fast til hodet.

Skrevet

Ja.

Eller så begynner man å bli gammel?

men men greit å ha noe å skylde på

Anonymkode: 4ccb3...76d

Skrevet

Velkommen i klubben :P Jeg er så stiv i nakken og ryggen for tiden at jeg godt kunne tenke meg å amputere og bare sy armer og ben fast til hodet.

Du er det ja, ikke noe kjekt. 

Skrevet

Ja.

Eller så begynner man å bli gammel?

men men greit å ha noe å skylde på

Anonymkode: 4ccb3...76d

Skal vel være ganske gammel for å bli stiv?

Skrevet (endret)

Hvis jeg går et par dager uten å trene eller bevege meg noe særlig blir jeg stiv i kroppen og kan få litt vondt både her og der. I tillegg er det viktig for bevegeligheten at jeg strekker de store musklene, helst både etter trening og hver kveld. 

Kan ikke huske det var slik da jeg var yngre, så det er vel noe som kommer me alderen, kanskje særlig om man sitter mye i ro.

Jeg har med andre ord tro på at det kan skyldes helt andre ting enn medisiner.

Endret av Xtra
Skrevet

Hvis jeg går et par dager uten å trene eller bevege meg noe særlig blir jeg stiv i kroppen og kan få litt vondt både her og der. I tillegg er det viktig for bevegeligheten at jeg strekker de store musklene, helst både etter trening og hver kveld. 

Kan ikke huske det var slik da jeg var yngre, så det er vel noe som kommer me alderen, kanskje særlig om man sitter mye i ro.

Jeg har med andre ord tro på at det kan skyldes helt andre ting enn medisiner.

Ok, da sitter jeg vel for mye i ro. 

Skrevet

Da jeg var yngre kunne jeg sove i 12 timer uten å merke det på kroppen, nå kan jeg ikke sove mer enn 8 før nakken og hele ryggen er stiv som ei påle. Ikke kan jeg være syk heller, så syk at jeg er sengeliggende. Så det kommer nok med alderen ja, trenger ikke være gammel fordet.

Ok, da sitter jeg vel for mye i ro. 

Det tror jeg du gjør. Man må nesten bruke musklene, tøye og bøye dem litt, for at man ikke skal stivne. Gjerne få opp varmen i musklene også. Så ta deg en joggetur du stjernestøv ;) Jeg sliter ekstra nå pga alt dette med dps, sånt blir jeg stiv av. Går rundt og er konstant anspent. Prøver å gå det av meg, men det er ikke så lett.

Skrevet

Da jeg var yngre kunne jeg sove i 12 timer uten å merke det på kroppen, nå kan jeg ikke sove mer enn 8 før nakken og hele ryggen er stiv som ei påle. Ikke kan jeg være syk heller, så syk at jeg er sengeliggende. Så det kommer nok med alderen ja, trenger ikke være gammel fordet.

Det tror jeg du gjør. Man må nesten bruke musklene, tøye og bøye dem litt, for at man ikke skal stivne. Gjerne få opp varmen i musklene også. Så ta deg en joggetur du stjernestøv ;) Jeg sliter ekstra nå pga alt dette med dps, sånt blir jeg stiv av. Går rundt og er konstant anspent. Prøver å gå det av meg, men det er ikke så lett.

Meg på joggetur? Ha. Så er det det været da, kjedelig med regn regn og atter regn. 

Skrevet

Meg på joggetur? Ha. Så er det det været da, kjedelig med regn regn og atter regn. 

Joggetur er vel litt drastisk, men gå en tur kan du gjøre. Og husk, det finnes ikke dårlig vær, bare dårlig klær :P

Skrevet

Joggetur er vel litt drastisk, men gå en tur kan du gjøre. Og husk, det finnes ikke dårlig vær, bare dårlig klær :P

Ja det er jo sant, har jo kjøpt meg nye støvler. 

Skrevet

Ja det er jo sant, har jo kjøpt meg nye støvler. 

Da må de jo testes :)

Skrevet

Hei!

Ja det tror jeg er sannsynlig, dette står det i felleskatalogen blant annet om risperdal:

Bivirkninger: 

Svært vanlige (≥1/10): Nevrologiske: Sedasjon/søvnighet, parkinsonisme1, hodepine. Psykiske: Søvnløshet1. Vanlige (≥1/100 til <1/10):Endokrine: Hyperprolaktinemi2. Gastrointestinale: Abdominale smerter, ubehag i magen, oppkast, kvalme, forstoppelse, diaré, dyspepsi, munntørrhet, tannpine. Hjerte/kar: Takykardi, hypertensjon. Hud: Utslett, erytem. Infeksiøse: Pneumoni, bronkitt, øvre luftveisinfeksjon, sinusitt, urinveisinfeksjon, øreinfeksjon, influensa. Luftveier: Dyspné, faryngolaryngeal smerte, hoste, neseblødning, nesetetthet. Muskel-skjelettsystemet: Muskelspasmer, muskel-skjelettsmerter, ryggsmerter, artralgi. Nevrologiske: Akatisi1dystoni1, svimmelhet, dyskinesi1, skjelvinger. Nyre/urinveier: Urininkontinens. Psykiske: Søvnforstyrrelser, agitasjon, depresjon, angst. Stoffskifte/ernæring: Vektøkning, økt appetitt, redusert appetitt. Undersøkelser: Fall. Øye: Tåkesyn, konjunktivitt. Øvrige: Ødem1, pyreksi, brystsmerter, asteni, tretthet (fatigue), smerter.

http://www.dagbladet.no/2013/08/20/kultur/meninger/hovedkronikk/kronikk/debatt/28794618/

I pasientutgaven av Felleskatalogen står det at vanlige bivirkninger av Risperdal er hodepine, søvnløshet, sikling, stiv nakke og stramme muskler. Det anerkjente vitenskapelige tidsskriftet «British Journal of Psychiatry» skriver på lederplass i 2012, at de gode virkningene av antipsykotika er overvurdert og at bivirkningene er undervurdert. De spør om det er på tide å la pasientene få velge selv.

Skrevet

pasientutgaven av Felleskatalogen står det at vanlige bivirkninger av Risperdal er hodepine, søvnløshet, sikling, stiv nakke og stramme muskler. Det anerkjente vitenskapelige tidsskriftet «British Journal of Psychiatry» skriver på lederplass i 2012, at de gode virkningene av antipsykotika er overvurdert og at bivirkningene er undervurdert. De spør om det er på tide å la pasientene få velge selv.

Jeg tenker at det her ikke trenger være enten eller. Det kan være en kombinasjon av flere ting, som Risperdal, lite bevegelse, dårlig søvn og anspenthet.

Skrevet

Da må de jo testes :)

Ja gikk en liten tur nå med støvler og regnjakke, må nok ha regnbukse neste gang. 

Skrevet

Hei!

Ja det tror jeg er sannsynlig, dette står det i felleskatalogen blant annet om risperdal:

Bivirkninger: 

Svært vanlige (≥1/10): Nevrologiske: Sedasjon/søvnighet, parkinsonisme1, hodepine. Psykiske: Søvnløshet1. Vanlige (≥1/100 til <1/10):Endokrine: Hyperprolaktinemi2. Gastrointestinale: Abdominale smerter, ubehag i magen, oppkast, kvalme, forstoppelse, diaré, dyspepsi, munntørrhet, tannpine. Hjerte/kar: Takykardi, hypertensjon. Hud: Utslett, erytem. Infeksiøse: Pneumoni, bronkitt, øvre luftveisinfeksjon, sinusitt, urinveisinfeksjon, øreinfeksjon, influensa. Luftveier: Dyspné, faryngolaryngeal smerte, hoste, neseblødning, nesetetthet. Muskel-skjelettsystemet: Muskelspasmer, muskel-skjelettsmerter, ryggsmerter, artralgi. Nevrologiske: Akatisi1dystoni1, svimmelhet, dyskinesi1, skjelvinger. Nyre/urinveier: Urininkontinens. Psykiske: Søvnforstyrrelser, agitasjon, depresjon, angst. Stoffskifte/ernæring: Vektøkning, økt appetitt, redusert appetitt. Undersøkelser: Fall. Øye: Tåkesyn, konjunktivitt. Øvrige: Ødem1, pyreksi, brystsmerter, asteni, tretthet (fatigue), smerter.

http://www.dagbladet.no/2013/08/20/kultur/meninger/hovedkronikk/kronikk/debatt/28794618/

I pasientutgaven av Felleskatalogen står det at vanlige bivirkninger av Risperdal er hodepine, søvnløshet, sikling, stiv nakke og stramme muskler. Det anerkjente vitenskapelige tidsskriftet «British Journal of Psychiatry» skriver på lederplass i 2012, at de gode virkningene av antipsykotika er overvurdert og at bivirkningene er undervurdert. De spør om det er på tide å la pasientene få velge selv.

Ja har jo masse av dette i grunn :( Hadde jeg bare klart meg uten. 

Skrevet

Jeg tenker at det her ikke trenger være enten eller. Det kan være en kombinasjon av flere ting, som Risperdal, lite bevegelse, dårlig søvn og anspenthet.

ok,

jeg kan sitte stille veldig lenge, men jeg blir aldri stiv i kroppen, selv ikke etter 10 timer.

Men som regel er jeg det mennesker vil si meget aktiv, jeg er en tornado, veldig effektiv, og veldig fort, over alt.

Men når jeg skriver på PC bruker jeg denne super speed som jeg er kjent for (i følge min mann) på tastaturet, da hviler jeg, syns jeg.

Jeg tror...om jeg ikke husker feil nå at stjernestøv skriver på tastaturet med en finger? :-( da er man stiv, eller tror jeg overmedisinert. Det er det siste jeg frykter.

Jeg aner ikke hvorfor jeg kjenner sånt ekstremt ansvar for så mange....det er vel en psykisk brist i seg selv.  Da jeg var hos psykiater nå, spurte han etter at jeg redegjorde for sykdom, fremskritt og god prognose for en somatisk sykdom for barna, hva jeg gjorde for meg selv, jeg redegjorde da for 3 stk mennesker jeg er blitt glad i, jeg er veldig glad for at de endelig begynner få hjelp. Jeg fikk da spørsmålet igjen stilt, og da forstod jeg at gleden min ved å yte denne hjelpen, ikke var godt nok svar, men ok, jeg var i vertfall omtrent slik jeg oppfatter det like glad som på julaften, Fins det noe bedre enn når et medmenneske blir sett, får hjelp, og håp for fremtiden?

Nei.

selv om det er en fremmed, så er man kjempelykkelig.

Det rare var at vi avsluttet med at psykiateren sa jeg trengte mer hjelp med å forstå at å ha en venn er en jobb,

psykiateren sa mye mer om den jobben, den skulle han fortelle mer om 4 januar.

Nå vet jeg ikke om det er bortkastet tid, jeg tror ikke jeg har evnen til å inngå vennskap, jeg blir bare glad i mennesker, fort, vil ordne opp, også, ja så er jo saken over, og jeg er like venneløs som jeg var født:-(

jeg skulle ønske meg en venn, det er vel den julegaven jeg innerst inne alltid har ønsket meg, men jeg har ingen forkunnskap og dårlige evner, jeg tror at vennskap dreier seg om å løse saker, men i følge psykiateren tok jeg helt feil.

Da skjønner jeg bedre hvorfor jeg aldri får en venn, selv om jeg blir så glad i andre.

Se: jeg skrev meg bort:-( beklager. Jeg skal sende deg oppskrift snart:-) 

Men jeg har skikkelig vondt av alle de på medisiner som blir så stive m.m. stjernestøv har mistet glør og fantasi og engasjement ...det syns jeg er leit.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...