Gå til innhold

Nevrologi, nevro typisk osv..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er schizofreni en nevrologisk lidelse? Er OCD en nevrologisk lidelse? Er en person som har schizofreni Nevro typisk? har sett litt ymse om de begrepene...

Skrevet

Nevrologi handler om organiske sykdommer i nervesystemet. Schizofreni, OCD og autisme er kategorisert som psykiatri, en annen gren av helsevitenskapen. Det er regnet som psykisk, i motsetning til organisk. Da vil jeg tro det er feil å si at schizofreni, OCD og autisme er nevrologiske lidelser.

(Men rent naturvitenskapelig er alle psykiske lidelser såklart bare "protons and electrons", det finnes ingen "psyke", alt er organisk.)

Jeg tror ikke "nevrotypisk" er noe etablert begrep innen medisin.

Dette stemmer ikke helt vel? Det er noe som heter nevropsykologi. Autisme og adhd f.eks oppdages med hjelp fra nevropsykologiske tester. Både hos de med adhd og de med autisme er det nevrotransmittere som ikke fungerer normalt. Altså så er det en "feil" i hjernen. Om det kan være noe nevrologisk som årsak til OCD eller schizofreni vet jeg ikke. Men at nerver og autisme har en sammenheng, det er jeg overbevist om.

Skrevet

Psyken er vel også preget av hjernekjemi, så hvorfor skille? Det er jo ikke som om mennesker har en overnaturlig sjel...

Skrevet

Jeg er enig i det, men jeg tror man skiller fordi psykiatri går mer på opplevelser (f.eks. traumatiske) enn nevrologiske sykdommer som MS og Alzheimers.

Derfor bør ADHD gå under nevrologiske sykd.

Anonymkode: 9b107...c90

Gjest Gargamel
Skrevet

Psyken er vel også preget av hjernekjemi, så hvorfor skille? Det er jo ikke som om mennesker har en overnaturlig sjel...

Det blir kanskje som forskjellen på hardwarefeil og software-bugs, bortsett fra at de tingene er litt mer sauset sammen i hjernen. Fin teori :)

Skrevet

Det skal du ikke være for sikker på... det er velkjent at det hjelper med struktur og et fast regime i oppveksten. God gammeldags oppdragelse - mulig det gjelder mer for gutter.

Hva med assbergers, hjelper det med kadaverdisiplin da ogÅ?

Anonymkode: 9b107...c90

Skrevet

Det skal du ikke være for sikker på... det er velkjent at det hjelper med struktur og et fast regime i oppveksten. God gammeldags oppdragelse - mulig det gjelder mer for gutter. Skulle likt å se de samme psykiske faktorene hjelpe på MS og Parkinson. Det er nok en grunn til at det er regnet som psykiatrisk...

Jeg fikk god gammeldags oppdragelse. Jeg tror ikke det gjorde annet enn å skjule problemene så de ikke ble oppdaget før i voksen alder. Ser ikke på det som en fordel egentlig.

Skrevet

Jeg fikk god gammeldags oppdragelse. Jeg tror ikke det gjorde annet enn å skjule problemene så de ikke ble oppdaget før i voksen alder. Ser ikke på det som en fordel egentlig.

Det vil vanligvis være en fordel for barn å klare å følge med på skolen. God struktur og tilrettelegging av skolehverdagen, er i en del studier vist å være like fordelaktig for barn med ADHD som medikamentell behandling.

Skrevet

Det vil vanligvis være en fordel for barn å klare å følge med på skolen. God struktur og tilrettelegging av skolehverdagen, er i en del studier vist å være like fordelaktig for barn med ADHD som medikamentell behandling.

Har jeg noen gang påstått noe annet? Du snakker om barn som alt har fått diagnosen adhd. Jeg snakket om at streng oppdragelse kan gjøre så man ikke oppdager at et barn har adhd.

Skrevet

Jeg snakker ikke om "kadaverdisiplin" (eller fysisk avstraffelse?), jeg snakker om en oppdragelse med strengere rammer og krav enn det som er mer moderne. Før i tiden var det f.eks. slik at man måtte være inne/hjemme før 21, og hvis det ikke ble overholdt ble det konsekvenser. I dag er det mykere. Det er mer et samarbeid mellom foreldre/lærere og barnet/ungdommen. Det er nok fordeler og ulemper med begge deler, og variasjoner i hva slags "behandling" de ulike individene har mest nytte av, men det er velkjent at det er bra med struktur og mer fasthet/strenghet for barn med ADHD. Om det samme gjelder aspergers syndrom vet jeg ikke, men uansett er det helt klart psykiske komponenter som spiller inn på aspergers både i ung og voksen alder. Hvordan man utvikler seg som asperger henger sammen med behandling hjemme og på skolen - psykiske komponenter. Jeg vil tro dette er en av årsakene til at det er kategorisert under psykiatri.

Så Ottar mener altså ting var bedre bør når far jobbet og mor var hjemme og holdt kustus på barna. Interessant.

Anonymkode: 03c41...aff

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Både (de fleste) nevrologiske og psykiatriske lidelser har sitt utspring i hjernen. Når sykdommen/forstyrrelsen gir psykiske symptomer, hører det inn under psykiatrien, og de andre hører inn under nevrologien.

PS: ADHD kan ikke kureres med oppdragelse!

Skrevet

Hvorfor forandrer du det andre sier, og argumenterer mot det forandrede? Er ikke det et symptom på PF?

Han kom bare med en faktaopplysning. Han har ikke forandret det andre sier og argumentert mot det forandrede. Nå begynner jeg å lure litt på hva det er du har fått i deg, eller har du normalt en så livlig fantasi? Hva er det andre har sagt som du mener han har forandret på og argumentert i mot? Dette trenger jeg virkelig en forklaring på.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Selvsagt virker miljø (oppdragelse) inn på personer med ADHD. Det gjør det også på personer med epilepsi, diabetes og hjernetumor. Men du argumenterer som om dette er en helt sentral faktor der hjerneforstyrrelsen er av underordnet betydning. En slik argumentasjon er dessverre vanlig, men det legger en ufortjent sten til byrden for foreldrene som indirekte bebreides for dårlig oppdragelse.

Skrevet

Tidligere i tråden har jeg skrevet om at "oppdragelse" spiller inn på ADHD hos barn (som et argument i forbindelse med at jeg argumenterer for at det er psykiske komponenter ved ADHD, og det er relevant fordi vi diskuterer om det er nevrologisk). Men så kommer NHD å sier at oppdragelse ikke "kurerer" ADHD. Og det er en stråmann, fordi jeg har aldri sagt at det kurerer ADHD. Dette tolker jeg som et psykisk angrep mot meg, fordi da belærer han meg på noe jeg er fullt klar over. Det er en form for hersketeknikk som jeg syns det er pussig (og betenkelig) at man finner ved en psykiater, en person som har som jobb å hjelpe pasienter som kan være sårbare.

Å i helv..... klarte du få alt det ut av en setning? Det eneste jeg fikk ut av den setningen er at oppdragelse ikke kurrerer adhd. Han hadde jo heller ikke sagt at du hadde sagt at oppdragelse kurrerer adhd. Ser han har forklart seg nå. Men seriøst, psykisk angrep, hersketekninkk? Nå syns jeg du er litt vel mye dramaqueen.

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei

kjempefint innlegg om barn som sliter med å høre

http://m.tarotkort.blogg.no/1453039382_sliter_du_med__f_barn.html

Anonymkode: 9ec4f...417

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...