Gå til innhold

NHD: "Anfalls-medikament" mot panikkangst?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Etter å ha opplevd et stort svik av min tidligere kjæreste har jeg slitt mye med selvtillit og selvbilde. Jeg har følt meg gjort for narr og er blitt veldig usikker på hvordan andre tenker om meg. Dette har jeg klart å håndtere og jobbe meg gjennom,helt til det skjedde mye privat i tillegg til stort arbeidspress og endringer på jobb. I den forbindelse startet jeg på Zoloft, som jeg etter 3 mnd autoseponerte fordi jeg var over "kneika".

Nå, 6 mnd etter seponering skjer det igjen store endringer på jobb og jeg kjenner allerede angst for angsten... Jeg er selv sykepleier og føler jeg mestrer (tilnærmet symptomfri) det daglige, men kunne gjerne tenke meg noe som demper angsten "der og da". Angsten er helt konkret rettet mot å snakke i plenum(der jeg må prestere), og jeg mener bestemt at jeg fint kunne klart meg med et medikament som jeg kunne ta i forkant av et møte jeg skal lede. Jeg har god erfaring med eksponeringsterapi (dog på egenhånd), og det var derfor jeg autoseponerte Zoloft sist. Jeg tror at jeg også denne gang bare må over "kneika", jeg vil jo aller helst slippe å bruke medisiner i det hele tatt. 

Min nye fastlege er selvsagt en tidligere kollega og jeg ønsker derfor bare å ta en tlf til han og be om det jeg vil ha, fremfor å snakke med han på kontoret. Ønsker derfor tips til medikament jeg kan prøve i en kort fase (snakk om 2ganger/uke). Er for eksempel Seroquel, Sobril eller Xanor noe jeg kunne prøvd? Det er selvsagt viktig at jeg ikke blir sløv/medtatt av de. Vil helst slippe ssri og andre medisiner som bruker lang tid før effekt, samt at jeg hadde det forferdelig de første to ukene på Zoloft.

Håper inderlig på svar!

Anonymkode: 71c67...b18

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er ikke panikkangst/lidelse, men sosial fobi av fremføringstypen (performance).