Gå til innhold

NHD: "Anfalls-medikament" mot panikkangst?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Etter å ha opplevd et stort svik av min tidligere kjæreste har jeg slitt mye med selvtillit og selvbilde. Jeg har følt meg gjort for narr og er blitt veldig usikker på hvordan andre tenker om meg. Dette har jeg klart å håndtere og jobbe meg gjennom,helt til det skjedde mye privat i tillegg til stort arbeidspress og endringer på jobb. I den forbindelse startet jeg på Zoloft, som jeg etter 3 mnd autoseponerte fordi jeg var over "kneika".

Nå, 6 mnd etter seponering skjer det igjen store endringer på jobb og jeg kjenner allerede angst for angsten... Jeg er selv sykepleier og føler jeg mestrer (tilnærmet symptomfri) det daglige, men kunne gjerne tenke meg noe som demper angsten "der og da". Angsten er helt konkret rettet mot å snakke i plenum(der jeg må prestere), og jeg mener bestemt at jeg fint kunne klart meg med et medikament som jeg kunne ta i forkant av et møte jeg skal lede. Jeg har god erfaring med eksponeringsterapi (dog på egenhånd), og det var derfor jeg autoseponerte Zoloft sist. Jeg tror at jeg også denne gang bare må over "kneika", jeg vil jo aller helst slippe å bruke medisiner i det hele tatt. 

Min nye fastlege er selvsagt en tidligere kollega og jeg ønsker derfor bare å ta en tlf til han og be om det jeg vil ha, fremfor å snakke med han på kontoret. Ønsker derfor tips til medikament jeg kan prøve i en kort fase (snakk om 2ganger/uke). Er for eksempel Seroquel, Sobril eller Xanor noe jeg kunne prøvd? Det er selvsagt viktig at jeg ikke blir sløv/medtatt av de. Vil helst slippe ssri og andre medisiner som bruker lang tid før effekt, samt at jeg hadde det forferdelig de første to ukene på Zoloft.

Håper inderlig på svar!

Anonymkode: 71c67...b18

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er ikke panikkangst/lidelse, men sosial fobi av fremføringstypen (performance).

Xanor må du holde deg helt unna. Det er et middel som sgs ingen bør bruke. Det eneste jeg kan foreslå er Valium, men jeg synes det høres mye ut med to ggr per uke på ubestemt tid fremover.

Jeg foreslår heller kognitiv terapi med mye trening på nettopp de situasjoner du frykter. (Jeg hadde en slik pasient som holdt et 15 minutter foredrag for meg i hver time)

Skrevet

Dette er ikke panikkangst/lidelse, men sosial fobi av fremføringstypen (performance).

Xanor må du holde deg helt unna. Det er et middel som sgs ingen bør bruke. Det eneste jeg kan foreslå er Valium, men jeg synes det høres mye ut med to ggr per uke på ubestemt tid fremover.

Jeg foreslår heller kognitiv terapi med mye trening på nettopp de situasjoner du frykter. (Jeg hadde en slik pasient som holdt et 15 minutter foredrag for meg i hver time)

Legen min sa også for noen år siden, da jeg hadde fått Xanax i utlandet pga ekstrem angst, at det var gift for hjernen og at jeg ikke skulle bruke det mer. Hva er det som er så ille med xanor i forhold til valium? Begge er jo benzo, virker de ikke nesten helt likt?

Skrevet

Tusen takk for raskt svar! 

Jeg reagerte selv på diagnosen "panikkangst" (er utdannet psyk.spl, men har kun arbeidet i somatikken). Legen min kalte det bare "flink-pike-syndrom" som følte for mye press til å prestere perfeksjonistisk... 

Siden eg har videreutdanning i psykiatri er det ikke lenge siden jeg selv jobbet med psykiaterne, noe som er litt av grunnen til at jeg vegrer meg til å oppsøke terapi.. 

Da gjekk gikk på Zoloft tok det bare to eksponeringer til før jeg autoseponerte uten problem, så det er det jeg håper skal skje nå også, slik at jeg evt bare trenger å ta valium over en periode på Max tre uker (til jeg er inne i det nye systemet). 

Mer det noe jeg bør være obs på mtp å ta valium i jobbsammenheng? Hvor lenge før bør jeg evt ta den? (Det er hovudsaklig hjertebank,ekstreme skjelvinger og hyperventilering jeg sliter med).

Er så inderlig glad for svar, utrulig flott med et gratis tilbud -spesielt i psykiatrien.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du må prøve valium på forhånd (i fritiden) for å vite hvordan det virker på deg. Når du skal prøve det på arbeid, antar jeg at 1-1,5 time før eksponering vil være passe.

Skrevet

Tusen takk for raskt svar! 

Jeg reagerte selv på diagnosen "panikkangst" (er utdannet psyk.spl, men har kun arbeidet i somatikken). Legen min kalte det bare "flink-pike-syndrom" som følte for mye press til å prestere perfeksjonistisk... 

Siden eg har videreutdanning i psykiatri er det ikke lenge siden jeg selv jobbet med psykiaterne, noe som er litt av grunnen til at jeg vegrer meg til å oppsøke terapi.. 

Da gjekk gikk på Zoloft tok det bare to eksponeringer til før jeg autoseponerte uten problem, så det er det jeg håper skal skje nå også, slik at jeg evt bare trenger å ta valium over en periode på Max tre uker (til jeg er inne i det nye systemet). 

Mer det noe jeg bør være obs på mtp å ta valium i jobbsammenheng? Hvor lenge før bør jeg evt ta den? (Det er hovudsaklig hjertebank,ekstreme skjelvinger og hyperventilering jeg sliter med).

Er så inderlig glad for svar, utrulig flott med et gratis tilbud -spesielt i psykiatrien.

Hvis det er hjertebank, skjelvinger og hyperventilering du sliter med, så ville jeg forsøkt Pranolol (betablokker) før jeg forsøkte Valium. Førstnevnte er ikke vanedannende og utrolig effektiv mot kroppslige angstsymptomer.

Skrevet

Legen min sa også for noen år siden, da jeg hadde fått Xanax i utlandet pga ekstrem angst, at det var gift for hjernen og at jeg ikke skulle bruke det mer. Hva er det som er så ille med xanor i forhold til valium? Begge er jo benzo, virker de ikke nesten helt likt?

Gift for hjernen er det vel neppe, men Xanor/Xanax er vel ett av de sterkeste benzopreparatene. Det er jo doseavhengig selvsagt, en liten dose Xanor er jo ikke mer enn en stor dose Valium. 

Tror de er ekstremt liberale med å skrive ut Xanax (og benzo generelt) i USA. Hvorfor det er så store forskjeller på USA og Norge der, vet jeg ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...